Tóth Barnabás rendező: "Csinált egy jó filmet? Semmi sem történik vele. Csinált egy rosszat? Akkor sem"

7 perc

2023.11.18. 10:30

A legfájóbb a magyar támogatási rendszerben, hogy sem a jó, sem a rossz filmeknek nincs következményük az alkotókra nézve – mondja Tóth Barnabás rendező, akinek Mesterjátszma című filmjét a napokban mutatják be a mozik.

HVG: Miért pont Stefan Zweig többször feldolgozott Sakknovelláját filmesítette meg?

Bevallom, korábban nem ismertem a Sakknovellát, Szurmay János producer és Fonyódi Tibor forgatókönyvíró kerestek meg vele. Azzal szippantottak be, hogy a tervezett film végkifejlete és egész kerete eltért az eredeti novellától, hiszen abban 1941-ben Németországból menekül egy ügyvéd, ebben pedig 1956-ban Magyarországról egy fiatal pár és egy pap.

HVG: Volt vonzódása a sakkhoz?

Engem a sakk frusztrált. A stratégiai társasjátékokat sem szeretem, általában alulmaradok, amikor agymunkával le kell győzni a másikat. De a filmnek volt sakkszakértője, Szurmay-Palotai Piroska FIDE-mester. A segítségével felfedeztem, hogy a sakk milyen lenyűgöző sport, tudomány, játék. Inspirált A vezércsel című Netflix-sorozat is, aminek köszönhetően valóságos reneszánszát éli a játék.

HVG: Miért helyezték 1956-ba az eredetileg második világháborús történetet?

Tibor ötlete volt, ami első hallásra kicsit lelombozott engem, visszagondolva az 56-ról szóló, rossz emlékű filmekre. De az átíráshoz szükséges kutatómunka alatt megváltozott a véleményem. Szerintem tisztán, egyszerűen, szinte népmeseien elbeszélt film még nem készült erről az időszakról. Szomorú, ahogy ez a gyönyörű történet bemocskolódik, korrumpálódik az aktuálpolitika által, pedig ez a pár hét kristálytiszta volt.

 

A Mesterjátszma egyik jelenete: "B" (Hajduk Károly)
JUNO11

HVG: Bereményi Géza, akinek Eldorádó című, szintén 56-ban játszódó filmjében gyerekként szerepelt, feltűnik egy pillanatra a Mesterjátszmában. Ő is segített a film elkészítésében?