Munk Veronika: Lencsét lapít a lóvasúton – beszéljünk a középiskolai felvételiről

5 perc

2024.01.23. 10:30

Nincs valódi társadalmi diskurzus a középiskolai központi felvételi körül, fel sem merül, hogy a sok esetben nem valós kompetenciákat vizsgáló rendszerrel kezdeni lehetne valamit, egyik kormány sem nyúlt hozzá, írja szerzőnk. Vélemény.

Beakadt nekem ez a lóvasút. Mérges vagyok a lóvasútra. Sőt, a macskazenére is meg vagyok sértődve, bizonyos szempontból az egérút és a kutyahűség is mélyen érint, bánt. De úgy istenigazából a lóvasút van a bögyömben (pompás képzavar, köszönöm a figyelmet!).

Mert most tényleg már, honnan kellene tudnia egy 9-10 éves negyedikes általános iskolásnak, hogy

MI AZ A LÓVASÚT?

A válasz persze az, hogy nem kell tudnia. Hiszen a lóvasút, és az egyéb archaikus kifejezések, esetleg a ma már senki által nem használt szólások, közmondások a felvételiben arra szolgálnak, hogy elkülönítsék a különösen jó képességű gyerekeket az átlagosaktól.

Ön, kedves olvasó, például mikor illesztette mondatai közé utoljára az utóbbi évek középiskolai felvételi feladatsoraiban szereplő alábbi szólásokat?