Amíg az európai villanyautók ilyen drágák, addig a kínai autók piaca erősödik - interjú a Magyar Gépjáműgyártók Egyesületének vezetőjével

7 perc

2024.09.14. 05:00

Elsősorban az elektromos autók árának kell csökkennie ahhoz, hogy helyreálljon a piac és a magyar autógyártók is elkerüljék a további visszaesést – mondta lapunknak a Magyar Gépjárműgyártók Egyesületének ügyvezető főtitkára. Kilián Csaba arról is beszél, egyetértenek-e Orbán Viktor kormányfővel a magyarországi autógyárak felsővezetését tömörítő egyesületnél abban, hogy mi az értelme a kínai autógyárakra kivetett európai védővámoknak.

HVG: Az idén júliusban a járműgyártás 10 százalékkal, az akkumulátorgyártás még ennél is nagyobb arányban esett vissza Magyarországon, az Audi Hungariánál pedig egyenesen bizalmi tárgyalásokat tartottak a szakszervezetekkel, annyira sokkoló, hogy a német autóiparból tízezrével küldik el az embereket, a Volkswagen például évtizedes megállapodásokat mond fel a dolgozókkal. Padlóra kerülhet a magyar ipar húzóágazata?

Kilián Csaba: Én egy kicsit pozitívabbnak érzem a helyzetet. Ez és a következő év biztosan nagyon nehéz lesz. Érezhető, hogy a németországi vállalatok is költséghatékonyságra, költségcsökkentésre törekednek, próbálnak bizonyos tevékenységeket Németországban tartani. Magyarországnak még mindig van bizonyos költséghatékonysági előnye, tehát sok múlik azon, hogy az egyes cégek hogyan gondolkoznak. Kihelyeznek-e ide újabb termelést, vagy bent próbálják tartani Németországban és ott próbálnak hatékonyabban működni.

Kilián Csaba
YouTube/Adam Smith Conferences

HVG: Nem csak reménykedés, hogy Magyarország még nyerhet is a legnagyobb kereskedelmi partner, Németország gyengélkedésén? Mennyire tudják ezt a németországi szakszervezetek fékezni?

K. Cs.: Biztos, hogy nagyon kemény tárgyalások folynak Németországban a szakszervezetekkel, és jelentős létszámcsökkentésről beszélnek a különböző autógyárak. A fő bizonytalanság az, hogy a piacok nem úgy alakultak, ahogy az autóipar legfőbb szereplői tervezték. Az elektromobilitási átállás ugyanis nem abban az ütemben történt, ahogy gondolták. Nagy volt a politikai nyomás, hogy 2035 után már ne lehessen gyártani benzines vagy dízeles autókat, hanem csak elektromosokat. Majdnem mindegyik gyár elkötelezte magát, hogy fejleszt, hatalmas beruházásokat indítottak el.

Ám az elektromos autók piaca nem növekedett ilyen iramban. Ennek szintén sok oka van: az árak magasak, a hatótávolság nem megfelelő. Technológiailag komoly változások várhatóak még a következő időkben, legalábbis az akkumulátoriparban, és vannak olyan hangok, hogy ezt a 2035-ös határidőt felül kellene vizsgálni.