Jesse Eisenberg a HVG-nek: Imádom a Saul fiát, ez minden idők legjobb holokausztfilmje

Antiszemita megjegyzésekkel nap mint nap találkozik a neten, árulta el a hollywoodi sztár, akit új filmjéről, a Rokonszenvedésről kérdeztünk. Eisenberg írója, rendezője és főszereplője a több Oscarra jelölt filmnek, amelyben két amerikai unokatestvér indul holokauszttúrára Lengyelországban. Musk félelemkeltő kijelentéséről, Szabó István napfényes klasszikusáról, egy gyermekkori traumáról és a Saul fiáról is beszélgettünk.

Jesse Eisenberg a HVG-nek: Imádom a Saul fiát, ez minden idők legjobb holokausztfilmje

A két unokatestvér, akit Kieran Culkin és ön alakít, épp egy lengyelországi koncentrációs tábor felé utazik, amikor Culkin figurája kiborul a vonaton. Bűntudata van, mert első osztályon utaznak, miközben egy holokauszttúrán vesznek részt. Hasonló helyzetben önt is megkörnyékezte a lelkiismeret-furdalás?

Nagyon is. Egy egész nyarat töltöttem Budapesten, a feleségem és a gyermekem is velem voltak. Budapestről utaztunk Temesvárra, meg akartuk nézni, hol kezdődött a 1989-es romániai forradalom. Meg is néztük, de közben azért kerestünk egy jó éttermet, mert megéheztünk. Hasonló helyzet volt ez is. Sok helyen megfordultam, ahol borzasztó vérengzések, horrorisztikus szörnyűségek estek meg a múltban, de mitévő tegyek, ilyenkor is csak turista vagyok, az is maradok. Kieran karaktere azt üvöltözi a filmben a túra többi résztvevőjének, hogy kötelességük lenne legalább valami kis fájdalmat érezniük. Hiszen egy vonaton utaznak Lengyelországban, valahogy át kellene érezniük a felmenőik fájdalmát. De az igazság az, hogy ez egy kivitelezhetetlen dolog.  

Kieran Culkin és Jesse Eisenberg a Rokonszenvedés című filmben
Fórum Hungary

Sok film készült a holokausztról, de az egyik, ha nem a legnagyobb hatású Claude Lanzmann csaknem kilenc és fél órás dokumentumfilmje, a Shoah. Közismert, hogy Lanzmann utálta a Schindler listáját, műnek és szentimentálisnak nevezte, de sokakkal Steven Spielberg filmje ismertette meg a holokauszt borzalmait. Mi a viszonya ehhez a két klasszikushoz?

Amikor Cannes-ban bemutatták a Saul fiát, az ön honfitársa, jó barátom, Röhrig Géza, ott ült Claude Lanzmann mellett. Géza mesélte, hogy Lanzmann imádta a Saul fiát, az első igazi holokausztfilmnek nevezte. Imádom a Saul fiát, ez minden idők legjobb holokausztfilmje szerintem. Tudtam, hogy ha meg akarom csinálni a saját filmemet a holokausztról, a magam útját kell járnom, új és eredeti nézőpontot kell keresnem.

A Saul fia megtalálta a módját, hogyan lehet a holokausztról olyan filmet készíteni, amely akkor és ott, a holokauszt jelen idejében játszódik. László (Nemes Jeles László rendező – a szerk.) egy zseni.

Én egy másik történetet próbáltam elmondani. Azt, hogy a harmadik generáció tagjai hogyan viszonyulnak a holokauszthoz. Ki tudja, lehet, hogy Claude Lanzmann utálná a filmemet, de én ezt a megközelítést éreztem a sajátomnak.

 

Mandalórik, ragadozók, mutánsok, kalózok – több tízmilliárd dolláros iparág a cosplay, és messze még a csúcs

Mandalórik, ragadozók, mutánsok, kalózok – több tízmilliárd dolláros iparág a cosplay, és messze még a csúcs

Továbbra is tömegeket vonz Budapesten is, hogy belebújjanak kedvenc mesefigurájuk bőrébe, és egy-egy napra elszórakoztassák egymást a hasonszőrűekkel. A budapesti Comic Conon jártunk, ahol sorjáztak a lelkes kezek által készített páncélok és jelmezek, felbukkant az összes várható figura, összességében mégis a kalózok hagyták a legmélyebb nyomot. Olyan terepet jártunk be, amely minden érintett megelégedésére rohamosan fejlődik.