Így hízik közpénzen a kormánypárti sajtó – mutatjuk a számokat

6 perc

2025.03.20. 08:55

2025.03.20. 08:55

A Magyar Villamos Művek nagyjából 8,5 milliárd forint értékben jelentetett meg hirdetéseket csaknem két év alatt, a pénz háromnegyede kormánypárti médiumokhoz került – tudta meg a HVG.

A kormány kitiltással fenyegeti a független sajtót, ha külföldről fogad el anyagi támogatást, de közben mindent megtesz annak érdekében, hogy a hazai pénzcsapokat is elzárja előttük – ezt támasztja alá az a HVG által megismert kimutatás is, amely az egyik legnagyobb állami hirdető, a Magyar Villamos Művek átnevezésével létrejött MVM Energetika reklámköltéseit tartalmazza. A vállalattól származó dokumentumok rávilágítanak arra is, hogy az állami hirdetések hogyan torzítják a sajtópiacot: a vizsgált időszakban alig látogatott oldalaknak is milliók jutottak, miközben nagy elérésű kormánykritikus portálok maradtak ki teljesen vagy csaknem teljesen a pénzosztásból.

Az MVM 2023 elejétől 2024 októberéig nagyjából 8,5 milliárd forint értékben jelentetett meg hirdetéseket, és ennek az összegnek körülbelül a háromnegyede kifejezetten kormánypárti médiumokhoz ment. A több száz tételt tartalmazó lista feldolgozása során azt a sajtóterméket tekintettük NER-közelinek, amely nem is csinál titkot abból, hogy az Orbán-kormányt támogatja, és felületein szinte kizárólag a központi véleménnyel egybecsengő anyagok jelennek meg. Ilyen például a TV2, a Közép-európai Sajtó és Média Alapítványhoz (KESMA) tartozó több száz médium (egyebek mellett a vidéki laphálózat, a Magyar Nemzet, az Origo, a Bors, a Szabad Föld, a Pesti Srácok, valamint a Hír TV), de kormánypártinak tekinthető a Demokrata, a Magyar Hírlap, a Mandiner és a Nemzeti Sport is.

Így tolta meg a kormánypárti médiabirodalom a fideszes polgármesterjelöltek kampányát

Több százezer forinttal szálltak be a kampányba a kormányközeli helyi lapok ott, ahol igazán szükség volt rá, de visszafogták magukat a biztos fideszes városokban, ahogyan magukra hagyták a garantáltan esélytelen kormánypárti jelölteket is.

Kimutatásunk alapján a KESMA mellett a legtöbb hirdetési megbízást a TV2-csoport kapta: a vállalathoz tartozó csatornákon nagyjából 2,9 milliárd forint értékben jelentek meg MVM-reklámok.