A hobbiterepjárók húzópiaca Ázsia marad

4 perc

2025.03.30. 13:40

Az előrejelzések szerint egyértelmű, hogy a környezeti aggodalmak ellenére folytatják diadalútjukat a hobbi- vagy városi terepjárók. A vásárlók elsősorban a kis és közepes méretű kocsikat keresik. A konnektorból tölthető plugin hibridek is jól fogynak majd.

Tavaly világszerte 528 milliárd dollár értékben vásároltak az autósok SUV-ket, a következő hét évben átlagosan évente 6,5 százalékos bővülés várható, ami azt jelenti, hogy a jövő évtized közepén már 875 milliárd dollárosra ugrik a forgalom. Tavaly 40 millió SUV fogyott a globális piacon, 2030-ra a forgalom átlépheti az 50 milliós darabszámot, azaz akkor már az összes eladott új autó több mint felét. Az amerikai Stellar Market Research piackutató cég értékelése szerint semmi csodálkoznivaló nincs a már hosszú évek óta tartó trend folytatódásában: az SUV-forma áll ugyanis a legközelebb az ideálisnak tartott járműformához, kényelmes, biztonságos, belső elrendezése könnyen alakítható, és még ha nem is valódi terepjáró, könnyebben birkózik meg a kedvezőtlen időjárási és útviszonyokkal – különösen akkor, ha négykerék-meghajtású –, mint a szedánok vagy egyéb hagyományos kocsik.

Az ugyanakkor probléma, hogy az SUV-kkel formájuk és jellemzően nagyobb tömegük miatt kevéssé környezetbarát járműosztály született meg. Ez akkor is gond, ha az utóbbi években a vásárlók – részben anyagi, részben fenntarthatósági szempontokból – leginkább a kis méretű SUV-ket keresik: a kategóriában tavaly értékesített járművek hatvan százaléka volt ilyen, 29 százaléka kompakt, 11 százalék pedig közepes és nagy méretű. Ami a meghajtást illeti, abban a dízel dominál: tavaly negyven százalék volt ez az arány, ami a jelek szerint a jövőben is folytatódni fog, ezen belül viszont emelkedni fog a biogázolaj, illetve a többi megújuló forrásból származó dízelüzemanyag aránya.

Tavaly világszerte mintegy 400 millió SUV járta az utakat, s szén-dioxid-kibocsátásuk már meghaladta az egymilliárd tonnát. Ha az SUV-flotta ország lenne, a világ ötödik legnagyobb légszennyezőjének számítana.