Már senki sem emlékszik arra, hogy Tony Blair valamelyik évértékelő beszédében, mintha előtte bekapott volna egy kék vagy piros pirulát, fura dolgokról is szót ejtett. Az egykori brit kormányfő azt mondta, hogy a popkultúra legyen mostantól britpop kultúra, és ahhoz, hogy a nyolcvanas években palackba zárt brit szellem képben és hangban újra megjelenjen, meglobogtatott a filmre költhető 500 millió fontos csekket.
London, olajszag, chutney, sült krumpli, fish&chips, sör, ötórai tea, drog, futball a hátsó kikopott füvesen, emberek, akik izgalomba jönnek, ha pénzről van szó. Miután Danny Boyle filmjének, a Trainspottingnak örök vesztesei átugrották a jó modort, az undergroundtól elválasztó biztonsági kaput, színre lépett az iskolát 15 évesen otthagyó Guy Ritchie, és némi filmgyári tanulóidővel a svindlit, az átverést, a kis és nagy balhét – bármit, ami a londoni Savile Row úriszabóságától keletre vagy délre történik – láthatóvá tette.

Guy Ritchie az Úriemberek forgatásán
A világát alkalmi munkára váró, sérülékeny emberek lakják, akik maguk is készek sebeket ejteni: a munkadíjuk tartalmazza a sokkoló, a szigetelőszalag, a nejlonzsák, a csonttörő kalapács árát, a reccsenést pedig vagány zene kíséri. Lecserélődtek a pophősök, már senkit sem lep meg, hogy Tom Jones állandóan 60 éves, John Lennon és Paul McCartney, Keith Richards és Mick Jagger helyébe a Gallagher testvérek léptek. Bono azt állítja, II. János Pál pápa a katolikus egyház valaha élt legjobb frontembere, a Galaxis útikalauz jobban fogy, mint az ingyenes IKEA-katalógus. A próféták évtizedében David Beckham bevallja, hogy szemránckrémet használ.
A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső Guy Ritchie első, 1998-ban bemutatott filmje egy rútul elbukott pókerparti és két antik puska megszerzése körül bonyolódik egymásra dobált, a klipekre jellemző gyors, olykor szabálytalan vágással, a dinamikát fokozó stoptrükkel, cinikus poénokkal és a balfácánokra kirótt büntetéssel. Képes bárkiből kihozni a minimumot. Ebben a filmben látható először – és utoljára –, hogy a későbbi világverő akciósztár, Jason Statham valaki elől elfut. A popsztár Sting volt a produkció legismertebb arca, a többieknek hagyta, hogy azt csinálják, amihez értenek: köztük Vinnie Jonesnak, az angol futball-liga csonttörőjének, és ma is neki szólnak, ha fel kell nyitni valami illegális dolgot rejtő autó csomagtartóját. A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső illuzórikussá tette a filmidőt: Guy Ritchie az ötperces jelenetet két perc alatt lezavarja.