A kormány plasztikázza a katát, és lecseréli egy jobbra, de drágábbra

A jelenlegi, erősen korlátozott katát a kormány két év alatt kifuttatja, eközben két lépésben 100 ezer forintra nő a havi tételes adó, cserébe emelkedik a tb-alap is. Az újabb, jobb és kedvezőbb kata már jövő januártól választható, ám drágább lesz. A legújabb katánál megint megjelenik a bujtatott foglalkoztatás kiskapuja, ám sokkal nehezebben lesz használható, mint a Fidesz által kinyírt régi katában.

Bár Magyar Péter miniszterelnök a katás adózás átalakítását, kibővítéséről tett bejelentést, valójában nem pontosan ez történik majd a közzétett tervezet szerint. A kormány ugyanis technikailag új katát vezet be, miközben két évre még némileg módosított formában megtartja a jelenlegi katát is.

Ez a kata nem az a kata

Az átalakítás kissé zavarosnak tűnhet, elsősorban azért, mert jelen állás szerint a „kata” mozaikszót három különböző adónemre használatos:

  • Kisadózó vállalkozások tételes adója. Ezt 2022-ben a Fidesz megszüntette, mindezidáig ezt volt szokás „régi kata” néven emlegetni. Az egyértelműség kedvéért nevezzük kata1-nek. Helyette bevezették a 
  • kisadózó vállalkozók tételes adóját. Ez azóta létező adónem, „új kataként” volt szokás emlegetni mindeddig. Nevezzük ezt kata2-nek. A közzétett tervezet szerint 2029 január 1-ével megszűnik, ekkortól átveszi a helyét a
  • kisadózó egyéni vállalkozók tételes adója. A miniszterelnöki bejelentés óta ezt emlegetik „új kataként”, de így már két „új kata” van, nevezzük inkább kata3-nak. A megkülönböztetés azért különösen fontos, mert a kata2 és a kata3 2029-ig párhuzamosan fog működni, miután a kata3 már 2027 januártól hatályba lép.

A tervezet értelmében a kata2 némileg módosul,

a fizetendő tételes adó mértéke nő: 2027-ben 75 ezer forintra, 2028-ban pedig 100 ezer forintra.

Ezzel összefüggésben a társadalombiztosítási (tb) ellátások alapja 161 ezer, illetve 215 ezer forintra nő. Fontos, hogy a kata2 a kata3 bevezetésével zárul, 2027-től csak azok alkalmazhatják, akik 2026 december 31-én alanyai voltak, tehát e szerint adóztak. A másik fontos mozzanat, hogy

a kata2 2029-cel megszűnik, a kata2 alanyai ekkor automatikusan átkerülnek a kata3-ba.

A kata3 számos ponton különbözik a kata2-től, sőt jobban hasonlít a kata1-re, mint közvetlen elődjére. A kata3 legfontosabb jellemzői:

  • A főfoglalkozású egyéni vállalkozók mellett a nem főfoglalkozású egyéni vállalkozók is választhatják, például nyugdíjasok és diákok.
  • A kata3-as adózók kifizetők (tehát cégek) felé is számlázhatnak. (Ez a kata1-ben így volt, a kata2-esek csak magánszemélyek felé számlázhatnak.)
  • A főfoglalkozású kata3-as adózó havi tételes adója 100 ezer forint lesz 2027-ben (a nem főfoglalkozásúé havi 50 ezer forint) 2028-tól pedig az előző évi minimálbérhez igazodik (a minimálbér szocho- és tb-járuléktartalmával azonos, nem főfoglalkozásban a minimálbér szja-tartalmával).
  • Az éves bevételi határösszeg 22 millió forint (a kata2-é 18 millió forint), az e fölötti részre 40 százalékos különadót kell fizetni. Illetve a kifizetőtől (cégtől) származó bevételre lesz egy 15 százalékos kiegészítő adó, ám ebbe a tételes adót beszámítják, tehát gyakorlatilag évi 8 millió forint céges bevételtől kell fizetni.
Hozzászólások