Az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission, FTC) hivatalosan is a Facebook körmére koppintott, kijelentve, a közösségi oldal félrevezette a felhasználóit arról, ki kivel mit oszt meg, ezért rendeznie kell az adatvédelem ügyét. A megállapodás értelmében a Facebooknak elméletileg egy sor szabályt be kell majd tartania, és jóval átláthatóbbnak kell lennie az adatvédelmi gyakorlatának. Erről többek között a Mashable is tudósít. A Facebook ünnepelhet – hívja fel a figyelmet a Spiegel - mert bár az FTC komoly követelményeket támasztana a magánélet tiszteletben tartása érdekében, a felmerülő panaszokat nem fogja vizsgálni. Az FTC szándéka persze világos: nem helyezheti egyetlen közösségi oldal sem előbbre a hirdetők érdekeit a felhasználók magánéletének kárára, csak az a kérdés, az eszközei megvannak-e rá, hogy betarttassa a szabályokat.

A személyes adatok ugyanis kincsesbányát jelentenek a marketingesek számára, hiszen a Facebookon hatékonyan lehet hirdetni, főleg, mióta közösségi tartalomnak álcázott hirdetéseket jelenít meg a Facebook, könnyedén le lehet válogatni a megfelelő célcsoportokat, és jóval egyszerűbb elérni az embereket.
A Facebook 2009-ben változtatta meg a felhasználói feltételeket először radikálisan. A Facebook alapbeállításai 2005 és 2010 között jelentősen módosultak. Mára az egyik végletből - a „majdnem minden privát”-tól a másikig jutott, a „jóformán minden nyilvános” megközelítésig.
Eredetileg csak a kiválasztott ismerősök láthatták a nevet, a profilképet, a nemet, a lakhelyet és a facebookos barátok listáját, vagy hogy milyen oldalakat és csoportokat kedvel, a módosítást követően bárki, aki internetezett. A felháborodás hatására a Facebook hat hónap elteltével egy lépést hátrált, és a facebookos ismerősök listáját illetve az érdeklődési körre utaló információkat újra priváttá tette, de továbbra is átadták harmadik félnek a felhasználók adatait. Szolgáltatók, weboldalak jutnak hozzá az adatokhoz, melyekre a Facebook-azonosítóval be lehet jelentkezni.
Így kér elnézést a Facebook-főnök |
Mint arra az All Things D cikke rámutat, Mark Zuckerberg a Facebook blogban mindig ír, amikor kitör a botrány az adatok kiszolgáltatása miatt. A 25 posztból, ami a neve alatt megjelent, amikor nem a mérföldköveket és az új szolgáltatásokat ünnepli, általában arra utal, hogy mindig minden változás problémás, és a ma már megszokott, megkedvelt szolgáltatások miatt is fanyalogtak a felhasználók anno. Zuckerberg soha nem kér komolyan bocsánatot, azt sem hajlandó beismerni, ha tévedett, általában csak „sajnálja” a történteket. Az FTC-megállapodással kapcsolatos bejegyzése is igazi gyöngyszem. |
A közösségi oldal használatával mindenki automatikusan elfogadja ezt a szabályozást – hacsak nem jelzi külön, hogy nem szeretné, hogy az adatait - nevét, a barátai nevét, a nemét, a profilképét, a számítógépe földrajzi helyét - idegeneknek továbbadják.
Az FTC szemrehányásai komolyak – de következményei nemigen lesznek, mert ha érkezik is újabb panasz, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság nem fogja ezeket követni. Ráadásul a megállapodás néhány pontja egyenesen röhejes. A Facebook például kötelezettséget vállal arra, hogy nem vezeti félre a felhasználóit az adatvédelemmel és az adatbiztonsággal kapcsolatban, valamint védi az ügyfelei magánéletéhez való jogát. Tényleg önkéntesen vállalják a cégek mindezt? Hiszen ez még Amerikában is minden vállalatra érvényes, kötelező szabály...