Így kezelheti egyszerűbben cége ügyeit: 4 csapda, amire figyelni kell
Nem csak kutatások sora (pl. IBM CEO Study, KPMG CEO Study), hanem mindennapi tapasztalataink is megerősítik, hogy a 21. század elejére túlságosan bonyolulttá vált az üzleti (és mindennapi) életünk. Manapság ez a cégvezetők egyik legfőbb fejfájása. Néhány globális vállalat, mint az IKEA, a Nike, vagy a GE felismerte ezt, és óriási méretük ellenére, stratégiájuk és működésük átlátható, egyszerű és jóval hatékonyabb. Mit csinálnak másként? Működhet ez kisebb léptékben is?
Horváth Gábor a Krauthammer Magyarország senior tanácsadója szerint mindössze 4 tényezőt elegendő lehet kontroll alatt tartani, hogy egyszerűbbé és hatékonyabbá tegyük vállalatunk, vállalkozásunk működését – mérettől függetlenül.
Strukturális osztódás
A legtöbb szervezetben folyamatosak a strukturális változások a riportolási viszonyoktól kezdve az áthelyezésekig, ami erősen növeli a komplexitást, gyakran észrevétlenül.
Termékek elburjánzása
A cégek többsége folyamatosan változtatja termékpalettáját a csomagolási módozatoktól kezdve az új változatokig. Ez aztán hullámokat vet az egész szervezetben, a gyártástól az árazásig, a marketingtől a betanításig. Az ezt követő komplexitást nemcsak a dolgozóknak, hanem a vásárlóknak is nehéz követni.
Folyamatfejlesztések
Évtizedek óta számos vállalati folyamatot vetettek alá a rigorózus Six sigma, lean vagy más egyszerűsítési, egységesítési módszertanoknak. Ám, sok más terület nem kapta meg vagy nem hasznosította ezeket a beavatkozásokat. Mindenki tapasztalhatta már saját közép- vagy nagyvállalatában, miként folytat két különböző részleg egymástól gyökeresen eltérő üzletmenetet, amely nehezen összehangolhatóvá teszi őket.
Vezetői gyakorlatok
Míg a struktúrák, folyamatok és termékek a komplexitás gyökér-okai, a vezetői működés gyakorta felerősíti ezeket, annak ellenére, hogy a vezetők túlnyomó részének viselkedése mögött pozitív, jobbító szándékok húzódnak. Amikor például egy felsővezető - érthető módon - egy látszólag egyszerű kéréssel fordul az alsóbb szintű vezetés felé, nagy valószínűséggel egy egész lavinát és ezzel együtt stressz hullámot is elindít a szervezetben az ő alatta dolgozó több tucat vagy akár több száz dolgozó számára.
Egyszerűbben is lehet |
Amikor Patrick O’Sullivan 2002-ben a Zürich Financial Services pénzügyi vezetője lett, azt vette észre, hogy a részlegek egy tucat különböző mérőszám alapján riportolnak a vezetés felé. Sullivan kezdeményezte, hogy csak azokat a mérőszámokat illetően kelljen ezentúl beszámolni, amelyek valóban kritikus fontosságúak voltak a vezetők és az üzleti egységek számára. Ez több száz órát szabadított fel a csapatok számára. |
Milyen területeken jelentkezik az Ön vállalatánál is felesleges komplexitás? Ha felismerjük, hogy e négy – a komplexitást nagyban befolyásoló - terület közül, melyikkel van leginkább dolgunk a saját vállalatunkban, komoly versenyelőnyt jelenthet annak orvoslása.
Tudjon meg többet a vállalati és szervezeti egyszerűsítés eszközeiről és hatékony eredményeiről a HVG október 21-i Csak egyszerűen! szemináriumán.
Az oldalon elhelyezett tartalom a HVG Szemináriumok & Konferenciák közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.