Az alábbi best practice-listát Tóth-Czere Péter, a Telenor Magyarország kereső- és tartalommarketing menedzsere állította össze a webshopokban rejlő, kevésbé ismert lehetőségekről.
1. Nyitóoldal: az első benyomás
Igazítsuk nyitóoldalunk tartalmát és struktúráját látogatóink igényeihez! Ha tehetjük, végezzünk megelőző kutatást, de egyszerűbb megoldásként a látogatottsági adatok alapján is összeállíthatjuk az aloldalak fontossági listáját (Google Analytics).
Az oldal egyik legfontosabb eleme a nyitótartalom, amely egyszerre kell, hogy kiszolgálja a célirányosan vásárolni érkező, és a csak böngésző látogatókat.
Ügyeljünk a UX-re is, mely a tartalmat és a designt hangolja össze: oldalunk legyen vonzó, átlátható és könnyen használható.
Ez komplex feladat, hiszen egyszerre kell az új ügyfelek fejével gondolkodnunk, akiknek a regisztráció, a hírlevél feliratkozás, az újdonságok, a social media kapcsolat, az akciók a fontosak – és a szuperhatékony, célirányos látogatók fejével is, akik számára a direkt értékesítés a „horog”, egy-egy termékajánló képében.
Ha mindezzel megvagyunk, akkor tesztelhetünk más verziókat is és finomíthatjuk, továbbfejleszthetjük nyitóoldalunkat.
2. Mutatkozzunk be!
Egyre fontosabb a személyes kapcsolat, hogy arcot / karaktert társítsunk a cégünkhöz. Fontos kiemelni a küldetésünket; bemutatni, hogy miben tudunk segíteni ügyfeleinknek, vásárlóinknak.
Bemutatkozónkban hangsúlyozzuk segítőkészségünket: írjunk CSR tevékenységünkről, említsük meg a blogunkat (ha van) vagy a social media oldalunkat, ahol tippeket adunk a látogatóknak. Bármiről írhatunk, amitől jobban tudnak majd kapcsolódni hozzánk, mint egy általános vevő-eladó viszony esetében.
Kérdezzünk a látogatóinktól, szólítsuk meg őket! Ajánljunk nekik lehetőséget arra, hogy felvegyék velünk a kapcsolatot, hogy tudatosítsuk: cégünknek számít a véleményük, hiszen az formálja tevékenységeink sikerét.
3. Landing page: ahová kampányaink befutnak
A landing oldalak kulcsfontosságúak és alapvetően tartalommarketing felületek, melyeknél szintén be kell tartanunk néhány szabályt.
Tisztázzuk, mit szeretnénk elérni az oldalon. Mit tegyen a látogatónk: iratkozzon fel a hírlevelünkre, töltse le az e-bookunkat, árlistánkat? Menjen tovább a webshopba? Ha ezt eldöntöttük, akkor állítsuk elő a megfelelő tartalmat és helyezzük el az oldalon a konverziós pontokat, gombokat.
Ha megvan a cél és a landing oldal, akkor rendeljük hozzá a teljes kampányunkat. Ugyanaz legyen az üzenet a fizetett médiafelületeken is, mint az oldalon. Ettől egyrészt konzisztens lesz a kampány, másrészt pedig látogatóink számára is folyamatos lesz a tartalomfogyasztás. Azok a kampányok, amelyek egy felhasználói igény által vezérelt üzenettel indulnak, majd a landing oldalon már csak üzleti ajánlatot, vásárlási felhívást tartalmaznak, nem fognak nagy megtérülést hozni.
4. Termékoldal: ahol a nagy dolgok történnek
Bontsuk két tartalmi részre a termékoldalainkat! Gondolkodjunk „sales” és „engagement” tartalmakban.
Sales: Idetartoznak a termék promóciók képekkel, termékelőnyökkel. Itt kap helyet az ár, a havidíj, az előleg összege, a futamidő, a szállítási feltételekkel bezárólag – vagyis az anyagiak. Innen se hiányozzon a konverziós gomb: jól látható helyen szerepeljen, egyértelmű kontextusban és felirattal.
Engagement: Arra az esetre tökéletes eszköz, ha valaki a termékoldalunkra érkezik, átnézi a sales tartalmat, de még nincs meggyőzve. Ilyenkor érdemes sokkal inkább az érzelmekre ható tartalmat ajánlani, ami átbillenti a látogatót, és böngészőből vásárlóvá konvertálja. Ez lehet egy blog poszt, valamilyen márkázott tartalom, de akár egy tőlünk független YouTube video is.
5. Kapcsolódó oldalak: mit adunk még?
Az értékesítésen felül másnak is helyet adhatunk webshopunk ökoszisztémájában – tökéletes lehetőség a tartalomkészítésre, fejlesztésre. Nem is kell nagyon messzire menni: egy kiegészítő szolgáltatás aloldala, vagy csupán egy terméktámogatási opció is sokat segít - fogyasztható formában. Egy kiegészítő szolgáltatáshoz pl. inkább a szöveges tartalom illik, de a terméktámogatásnál elég lehet egy rövid, átlátható infografika, amivel megmutatjuk, milyen pluszt adunk az adott termék mellé.
+1. GYIK, újragondolva
Ezek azok az oldalak, amelyeket gyakran muszájból kezelünk, pedig egy elszánt tartalommarketinges csodákat művelhet ezen a platformon is. Csupa érdekes kérdés, ami valóban érdekli a látogatóinkat. Az itt szereplő válaszokat érdemes úgy kidolgozni, hogy lehetőséget kínáljunk arra is, hogy a látogató továbbnavigálhasson az oldalunkon és végül oda jusson, ahol további, számára releváns információhoz juthat.
Egy jól átgondolt GYIK-gyűjtemény egyrészt nagyon jó SEO-eredményeket produkálhat, másrészt, ha nincs blogunk, vagy aktív közösségi média-jelenlétünk, akkor majdnem hibátlanul tudja kiváltani azokat, és ezáltal egyik fő tartalommarketing eszközünkké is válhat.