„Jó jelöltet felkutatni olyan, mintha kincskeresőset játszanánk”

„Jó jelöltet felkutatni olyan, mintha kincskeresőset játszanánk”

Utolsó frissítés:

HVG Konferencia Szerző:

HVG Konferencia
HVG Konferencia
Tetszett a cikk?

A HR-szakemberek köreiben egyre elterjedtebb a sourcing, azaz a jelöltek online felkutatása. A sourcing rendkívül összetett folyamat, amely nem ér véget a szakmai információk többcsatornás (online, mobilalkalmazások és telefonhívások segítségével történő) kibányászásával, hanem magában foglalja a konkrét kapcsolatfelvételt is a jelöltekkel. Irina Shamaeva, a Brain Gain Recruiting alapítója mesélt arról, hogyan válhat valaki a módszer mesterévé.

“A sourcing igazi kihívása az, hogy a kutatói és az értékesítői folyamatok megfelelő arányban épüljenek be toborzási stratégiánkba. Az első lépés mindig az adatbányászat; a következő pedig az, hogy felkeltsük a kiválasztott jelölt érdeklődését az adott pozíció iránt - tehát bizonyos fokú sales-es mentalitás is szükséges ahhoz, hogy valaki sikeres sourcerré válhasson” - mesélte Shamaeva a párizsi RMSconf felkérésére, ahol októberben ad majd elő.

Tudomány + Kreativitás = Sourcing

A szakember szerint az igazán jó jelöltet felkutatni élvezetes folyamat, amihez jó adag kreativitás is szükséges: olyan, mintha kincskeresőset játszanánk. Egyszerre művészet és tudomány. Utóbbi a hatalmas mennyiségű kibányászható adat miatt; előbbi pedig azért, mert ennyi információból kizárólag a számunkra releváns tudásanyagot kinyerni, már-már művészet-számba megy. Ember és technológia tökéletes együttműködése ez: bár az algoritmusok akár bonyolultabb összefüggéseket is képesek felismerni egyes szavak között, egyik sem helyettesítheti magát a sourcert, aki az érdemi döntést hozza azt illetően, ki az adott pozícióra leginkább megfelelő jelölt.
A keresések során pedig újabb és újabb módszereket is felfedezhetünk, amelyek az eddig ismertektől eltérő eredményeket  adhatnak – így még több álláskeresőnek segíthetünk a karrierépítésben.

Rendben, de hogy fest ez a gyakorlatban?

„Tegyük fel, hogy egy J2EE-re specializálódott Java-fejlesztőt keresek. Először az álláskereső oldalakat és saját jelölt-adatbázisunkat nézem át. Összeállítok egy listát a számomra releváns készségekről, cégekről, iskolákról. Majd nekilátok az összetett, online keresésnek: ’feltúrom’ a LinkedInt, a Google-t és a Google+-t, átnézem egyes meetupok és konferenciák nyilvános résztvevő-listáit. Kutatok a github Java-fejlesztői között is, ahol nagyobb eséllyel bukkanhatok J2EE-specialistára. Tapasztalataim alapján lényeg mindig az, hogy sohasem szabad egy eszközre hagyatkozni – érdemes mindig a többplatformos keresés mellett dönteni.”

Shamaeva a következőképpen foglalta össze a jó sourcing-szakember ismérveit: folyamatosan összefüggéseket keres az egyes módszerek és azok eredményei között; valamint a lehető legtöbb gyakorlással, folyamatosan bővíti tudástárát. És ami a legfontosabb: mer gondolkodni! 

Ha szeretne többet megtudni a legújabb toborzási trendekről, böngéssze át a HVG szeptemberi Online Toborzási konferenciájának programját – a rendezvényen pedig Irina Shamaeva előadását is meghallgathatja!