Az Apple penciltől anyáék új Skodájáig – újítások és kihívások, ahogy a marketing szakemberek látják

Az Apple penciltől anyáék új Skodájáig – újítások és kihívások, ahogy a marketing szakemberek látják

Utolsó frissítés:

HVG Konferencia Szerző:

HVG Konferencia
HVG Konferencia
Tetszett a cikk?

A HVG Marketing és technológia konferenciájának néhány előadóját kérdeztük legnagyobb szakmai kihívásaikról, az utóbbi idők legjobb UX-élményéről és arról, hogy mennyire őrzik szigorúan személyes adataikat.

Milyen szakmai kihívás hoz lázba egy Big Data-szakembert? Mi volt egy kreatív igazgató legutóbbi, meghatározó „kütyü-élménye”? Melyik technológiai újítás könnyítheti meg a marketing szakemberek életét? Erről kérdeztük Südi Annát (Neticle) Marosi Gergőt (MITO), Otti Leventét (Emarsys Technologies Hungary), Szertics Gergelyt (Analogy.co), Németh Bottyánt (Gravity R&D) és Devecseri Gergőt (Baldaszti, Cultivo).

Mi volt az eddigi legnagyobb szakmai kihívás, amivel szembesültél?

Szertics Gergely (Analogy.co): „A legizgalmasabb a KPMG-vel való együttműködésünk volt, ahol a CEO-nak nagyon tetszett az ötlet, hogy egy szervezeten belüli mesterséges intelligenciát tudnának betanítani. Ez azonban egyelőre csak elmélet volt; meg kellett mutatni, hogy valóban működni fog. Hosszabb folyamat volt, de nagyon jó volt látni, hogy milyen mélyen beépült a pilot-részleg működésébe a virtuális tanácsadóval segített tudásmenedzsment megoldásunk. Ez lényegében egy, a cég kiemelt tanácsadóinak válaszaiból épített mesterséges intelligencia volt, amely sokkal gördülékenyebbé tette a részleg működését. Most már ott tartanak, hogy kiterjesztették házon belül, sőt, más országokba is viszik, mint best practice-t.”

Otti Levente (Emarsys) szakterülete a Big Data és a prediktív analízis – ő a következőt mesélte:

Egy sendtime optimization pilot projecten dolgoztunk. Ennek az a lényege, hogy egy olyan algoritmust használunk, ami a vásárlók viselkedését tanulmányozza, ez alapján pedig javaslatot tesz arra, hogy mikor érdemes nekik eDM-et küldeni.

Az egyik pilot ügyfelünk három vásárlói csoportot képzett a működés teszteléséhez: egy nagyobb halmaznak továbbra is ők határozták meg a levélküldés időpontját (legyen ez eredeti), kaptunk egy kisebb kontroll csoportot és egy hasonló méretű teszt csoportot, akiknek ugyanazt az üzenetet küldhettük, csak az algoritmus által meghatározott időpontokban.

A statisztikákból kiderült, hogy az eredeti csoport - akiknek a hagyományos módon küldtük ki a levelet -,  sokkal jobban teljesít mint a kontroll csoport, a teszt csoport pedig -ahol az algoritmust alkalmaztuk- a legrosszabb eredményeket produkálta, ezért kérdőre is vontak minket. Néhány álmatlan éjszaka után arra jutottunk, hogy már a pilot előtt is ezek a csoportok hasonlóan teljesítettek – nem volt igazi változás a pilot hatására – ami azt jelentheti, hogy nem véletlenszerűen választották ki a csoportokat.

Miután elmagyaráztuk nekik teljes mélyégében, hogyan működik az algoritmus, elárulták, hogy nem bíztak a fejlesztésben és féltek hogy elrontja majd az eredményeiket. Emiatt az inaktív vásárlókból képezték a kontroll és a teszt csoportokat, nem véletlen választással meghatározva, hogy kik melyik csoportba kerüljenek. Miután látták, hogy nem sajnáljuk az időt és az energiát arra, hogy tökéletesítsük a terméket, meggyőzve érezték magukat, és készen álltak a további együttműködésre, teljes kontrollt adva a kezünkbe a további tesztelés során.

„Nem tudnék egyetlen történetet kiemelni, számomra a Neticle kommunikációja, mint kerek egész, jelenti azt a bizonyos nagybetűs kihívást. Ez egy hosszú és mozgalmas történet, ami éppen most is íródik, és ami napról napra tartogat számomra új ’legnagyobbakat’. Valahogy úgy szoktam fogalmazni, hogy: ’Beültem a homokozó közepébe, hogy várat építsek, de időközben rájöttem, hogy valójában egy hatalmas játszóteret kaptam. Azt hiszem, elkezdtem meghódítani, de a fák megmászása még hátra van’ ” – vallja Südi Anna (Neticle).

Mi volt a legutóbbi technológiai újítás, ami a legjobb felhasználói élményt nyújtotta számodra?

Devecseri Gergő (Baldaszti, Cultivo):

„Nemrég váltottam az alap Gmail rendszerről a Google Inbox szolgáltatására, ami szerintem jelenleg a legtökéletesebb levelezőrendszer. Nem hiszem, hogy a munkamorálom változott jelentősen az utóbbi időben, de 10 alatt van az olvasatlan leveleim száma. 

A másik szerelmem a Slack, ami egy messenger alkalmazás, desktopon és telefonon használjuk. Ez a belső levelezést szinte 100%-ig kiváltotta nálunk.”

Szertics Gergely kedvence az iPad Pro és az Apple pencil. „Nem gondoltam volna, hogy megéri egy több tízezerbe kerülő, fehér ceruza, de egészen más kapukat, gondolkodási tereket nyit meg. Software-ként pedig nagy élmény volt mostanában az Animaker, mert nagyon szépen megmutatta az animációs film készítés építőköveit olyan egyszerű felhasználóknak is, mint amilyen én vagyok. 

Otti Leventének a Google Asszisztens okozta a legkellemesebb meglepetést, amikor az eltalálta délutáni úti célját, ráadásul olyan útvonalat is ajánlott neki, melyen a szokottnál gyorsabban célba is ért.

Marosi Gergőt (MITO) pedig nem egy kütyü vagy alkalmazás nyűgözte le, hanem egy autó:

„Vezethettem anyukám élettársának a vadi új, csili-vili, full extrás Škoda Superbjét. Na, az minden technológiai megoldásával együtt elég nagy élmény volt, főleg, hogy most nincs saját autóm, az utolsó pedig egy 24 éves Mazda volt.”

Milyen könnyen adod ki az adataidat marketing célú felhasználásra?

Németh Bottyán (Gravity R&D): Én emiatt nem nagyon szoktam aggályoskodni, a telefonszámomat mondjuk nem szívesen adom meg, de az e-mail címemet sokszor megadom, akár csak egy whitepaper-ért is. Aztán ha túl sok spam jön, akkor leiratkozom róluk.

„Ha kapok valamit cserébe, akkor adom. Ez lehet bármi, egy gesztus, egy szórakoztató tartalom, egy személyre szabott ajánlat, de fontos, hogy lássam értelmét annak, hogy megadtam az adataimat” – mondja Marosi.

Otti Levente is bízik az adatait kezelő cégekben: „Viszonylag hamar hajlandó vagyok kiadni az adataimat, mert tudom, hogy anonim módon fogják használni az adataimat – ahogyan azt mi is tesszük – és azt várom, hogy valamilyen módon javítják a kommunikációt, felhasználói élményt egy szóval hasznom származik belőle. Nyilván olyan brand esetén teszem ezt, ami iránt egyébként érdeklődöm. De ha elkezdenek spammelni, azonnal opt-out-olok.”

Szertics Gergely szigorúbb: külön "spam" email címet használ arra, ha valahová regisztrál. Csak akkor adja meg az adatait, ha olyan, konkrét kiszállításról van szó, ahol kontrollálni szeretné, hogy ne keveredhessen el a rendelése csak azért, mert épp nem érték el.  

Az előadók saját szakterületük legfrissebb trendjeiről beszélnek október 26-án, a HVG Marketing és technológia konferenciáján – a részletes programért kattintson!