Üzleti tárgyalásra kicsit úgy készül a leendő partner, mint egy vakrandira. A lehető legtöbb információt ki akarja deríteni, hogy ne legyen teljesen zsákbamacska a találka. A szokásos Facebook, Linkedin és honlap felkutatása előtt, beírja a cég nevét a keresőbe. A digitális lábnyomaink akár olyan képet is festhetnek a cégünkről, melyet nem szeretnénk, de a leendő üzletfélnek a láthatatlanság a legijesztőbb. Azaz, ha nem talál semmit.
Tipp: Mikor kerestünk magunkra utoljára az interneten? Mit írnak rólunk? Mi található az első lapon? Rá lehet egyáltalán lelni a honlapunkra a cégnevünk alapján?
Nem akarok minden platformon ott lenni!
Bár lehetnek olyan szakmák, melyekben az anonimitás érték (például James Bond, vagy a Randiguru nem csinál rajongói oldalt magának), ám az „átlagos” vállalkozók körében nem az. A bújócska az üzleti világban nem jó játék, sőt, mindig gyanús. Egyszerűen nem tehetjük meg, hogy a nevünkre ne találjanak információt rólunk, és fontos, hogy ne csak a cégünk legyen látható, hanem annak vezetője is. Az énmárka építés hasonlóan nélkülözhetetlen, mint a céges profil.
Persze nem az a lényeg, hogy mindenki számára elérhető Facebook adatlapunk legyen, hogy a magánéletünkbe is beleshessen az esetleges partner. Ám azért, hogy legyen karaktere az oldalunknak, néhány bejegyzésünket állítsuk mindenki számára láthatóvá: a saját céggel kapcsolatos cikkeket, véleményeket vagy egy sajtómegjelenést mindig osszunk meg a „közzel”. A nyilvános adatokkal azonban óvatosan bánjunk…
Tipp: Mikor ellenőriztük le utoljára, hogy milyen információkat tartalmaz a nyilvános adatlapunk? Ezt könnyen megtehetjük, ha az adatlapunk megnyitása után a három pont (…) ikonra kattintunk (Megtekintés mint). Amennyiben a látottakkal nem vagyunk megelégedve, akkor az adatainkat szerkeszthetjük vagy elrejthetjük a kíváncsiskodók elől. Azt azonban érdemes tudni, hogy nem rejthetjük el a profilképünket, a nemünket és a születési dátumunkat. Ezek nyilvános adatok, bárki számára hozzáférhetők a Facebookon! Éppen ezért nem érdemes egy jól sikerült buliról használni egy nem túl előnyös képet.
A LinkedIn profil használatát a Facebookkal ellentétben szinte kötelező használnunk. Erről a platformról elterjedt, hogy csak az álláskeresők és a HR-esek platformja, de ez nem igaz: egy vállalkozónak éppúgy nélkülözhetetlen. A digitális névjegykártyánk gyakorlatilag a legfontosabb információnkat tartalmazza, melyek egy üzletfél számára fontosak lehetnek. Itt ne titkolózzunk.
Tipp: Vegyük a fáradságot és töltsük ki a mezőket! Legalább a cégnevet, pozíciót és a tanulmányokat. Van lehetőségünk egy összefoglaló rész megírására, ebben magunkat és a cégünket is fényezhetjük egy kicsit. Óvakodjunk a Coelho idézetektől, ha egy mód van rá, legyen inkább egy saját liftbeszéd a vállalkozásunkról.
Mit árul el a honlap?
2017-ben már nem is feltételezzük, hogy egy cégnek, mely sikeresen akar működni, nincsen honlapja. Sajnos a nagy digitális átállás olyan weboldalak létrejöttéhez is vezetett, melyek nem éppen bizalomgerjesztőek. És itt nemcsak a technikai dolgokról kell szót ejteni, hanem a dizájnról is. Ha egy tárgyalásra nem megyünk szakadt mackónadrágban, akkor a honlapunk miért néz ki úgy, mintha paintben rajzolta volna egy óvodás gyermek? Ha szörnyülködni akarunk ITT és ITT van két nagyszerű összeállítás a világ legrosszabb honlapjairól.
Tipp: Ha bármelyikre csak nyomokban is hasonlít a meglevő céges portálunk, akkor gyorsan kérjünk segítséget egy szakembertől. (Félreértések elkerülésére: nem orvosi, hanem grafikai segítségre van szükség ilyenkor.)
Frissíteni, frissíteni!
Egy honlapot nem elég létrehozni egyszer, folyamatosan frissíteni kell még a statikus oldalakat is. Az oldalunk lelkét adó tartalomkezelő rendszernek (motornak) ugyanis folyamatosan újabb és újabb verziói jelennek meg. Ez nem kiszúrás, ezeket is folyamatosan fejlesztik, főként a biztonsági rések kiküszöbölése miatt, azaz a honlap üzemeltetője érdekében updatelnek. Egy-egy ilyen frissítés elmaradása után fordulhat elő, hogy nem működnek gombok, menük, linkek az oldalon (súlyos esetben akár elérhetetlenné is válik az oldal). Ez pedig a legrosszabb benyomást teszi a látogatóban, érdeklődő partnerben. Mintha a tárgyalóasztalnál lefagynánk egy egyszerű kérdés hallatán.
Tipp: A legtöbb tárhelyszolgáltató már automatikusan frissíti a háttérben futó motort, amiért valamivel többet kell fizetni, ám megéri a befektetés.
Mi legyen a honlapon?
A megbízható céges honlapok legfontosabb ismérveit ITT foglaltuk össze 5 pontban. Sok cégvezető – érthető módon – büszke az elnyert díjakra, elismerésekre vagy a vállalkozásról megjelent cikkekre. Ha azonban ezek elavulnak és 6-8 éve nem „nyert” semmit a cég, inkább vegyük le a menüpontot, mert épp az ellenkező benyomást érjük el, mint szeretnénk.
Tipp: Sokkal jobb, ha feltűntetjük a referenciáinkat, azokból is maximum az 1-2 éveseket.
Az első benyomás utáni bizonyosság |
Ha sikerült jó benyomást keltenünk a felsoroltakkal, – akárcsak a tárgyalóasztalnál az első végigmérést követően – a cég pénzügyi stabilitásának felmérése következik a partner részéről. Azaz hiába vagyunk szimpatikusak, ha például nem, vagy későn fizetjük ki a beszállítóinkat, vagy komoly tartozásaink vannak. Ilyenkor már nem segít egy szép honlap, bizonyítékot vár a leendő üzletfél. Erre tökéletesen alkalmas a Bisnode tanúsítványa, mellyel a jogosult cégek több módon is jelezhetik pénzügyi megbízhatóságukat. Ezt nem kaphatja meg mindenki, sőt: az AAA, AA vagy A minősítésre Magyarországon csupán a cégek alig 10 százaléka jogosult. Ugyanakkor a tanúsítványra nem elég egyszer jogosulttá válni, azt fent is kell tartani (hiszen amint változnak a pénzügyi mutatók, úgy módosulhat a minősítés is). Ez garantálja azt, akik rendelkeznek a Bisnode tanúsítványával, azokkal viszonylag alacsony kockázat mellett lehet üzletet kötni. |