Az Európai Unió statisztikái szerint az előttünk álló 30 évben az európai nagyvárosok lakossága több mint 10 százalékkal növekszik, ez pedig az autók számának gyarapodásával is fog járni. Eközben, bár közlekedés szempontjából az EU számít a világ legbiztonságosabb kontinensének (2018-ban 25 100 halálos balesetet regisztráltak az unió területén, míg 2000-ben ez a szám ennek több mint duplája volt).
Ráadásul az elmúlt bő évtizedben több egészen jelentős változás is történt a közlekedés világában: megjelentek az elektromos autók, amelyek új szemléletet, megközelítést és vezetési módot is igényelnek a sofőröktől. Emellett, az e-mobilitás fejlődésével ma már egyre több településen jelennek meg olyan közlekedési eszközök, mint az elektromos kerékpárok – amelyek mellett muszáj megemlíteni a hagyományos kerékpárok egyre növekvő számát is az utakon – az elektromos rollerek, illetve más, villanyhajtású, úgynevezett mikromobilitási eszközök – hoverboard, segway, stb. - amelyek jelenlétére szintén fel kell készülnie annak, aki autóval indul útnak.
Ha mindez nem lenne elég, a hazai autós oktatás komoly hiányosságokkal küszködik: a tanfolyamokon tényleg csak a legalapvetőbb ismereteket sajátítják el a fiatalok, akik ezután zéró rutinnal ülnek a volán mögé. A Ford vezetéstechnikai partnere, a Speeworld szakértői szerint például egyenesen kötelezővé kellen tenni a vezetéstechnikai képzéseket a jogosítvány megszerzése mellé, hiszen ezen potenciálisan emberéletek múlhatnak.
A vezetéstechnikai ismeretek fontosságát már régen felismerte a Ford, amely, mint a biztonságos közlekedés iránt elkötelezett autógyártó a Ford Alapítványon keresztül 2003 óta minden évben megrendezi a Ford Driving Skills For Life (DSFL) nevű, ingyenes vezetéstechnikai tréningjét. A képzést az elmúlt szűk két évtizedben már a világ 43 országában vehetik igénybe a fiatal – 18 és 26 év közötti, friss jogosítvánnyal rendelkező – sofőrök.
Rutin nélkül az utakon
„Mellbevágó statisztikák bizonyítják, hogy a 18-26 éves korosztály körében Európa-szerte vezető halálok a közlekedési baleset” – mondta Györke Orsolya, a Ford Driving Skills for Life magyarországi menedzsere. „Ez a korosztály akár háromszor akkora eséllyel veszíti el életét a közutakon, mint a nagyobb vezetési rutinnal rendelkező idősebb generáció tagjai. Ezért is vagyunk nagyon büszkék arra, hogy a nagy sikerű Ford Driving Skills for Life CSR-programot idén is folytathatjuk hazánkban. Az ingyenes vezetéstechnikai oktatás során a vezetés közben adódó vészhelyzetekre próbáljuk felkészíteni a fiatalokat, hiszen a jogosítvány megszerzése csak egy dolog, a járművezetői rutin elsajátítása viszont hosszútávú folyamat. A tréning már a világ minden táján bizonyított, így biztosra vesszük, hogy a fél napos képzést követően a tapasztalatlan fiatal sofőrökből is magabiztos autóvezetők válhatnak. Érdekes, kreatív és mindenekelőtt hatékony programmal várjuk a jelentkezőket."
Elektromos vs. hagyományos
Azok, akik még nem vezettek elektromos autót, nem biztos, hogy tudják, hogy a belső égésű motorral szerelt járművekhez képest milyen különbségeket jelent a villanyhajtás. A benzines vagy dízel autókhoz képest ugyanis az elektromos autókban a teljes nyomaték egyből rendelkezésre áll, így az elektromos autók gyorsulása meglepheti a tapasztalatlan vezetőket. A Ford – és a vezetéstechnikai partnerként közreműködő Speedworld szakértői – rajta tartják az ujjukat az autós és közlekedési trendek ütőerén, így tavaly például már a kerékpárosok védelmére fókuszáló vezetéstechnikai újdonságok mellett az elektromos rollerek is bekerültek a DSFL programjába.
„Már 2021-ben elkezdtünk az elektromos közlekedés, az e-mobilitás kihívásaira koncentrálni, idén pedig a fiatalok teljesen új elektromos autókban tapasztalhatták meg a lényeges különbségeket” – tette hozzá Györke Orsolya. „Az elektromos autók alapvetően nagyobb tömege miatt az autó máshogy viselkedik az úton, a villanyhajtásnak köszönhetően pedig egészen máshogyan gyorsul. Ezt a gyorsulást meg kell tanulni kezelni, ahogy az elektromos autóknál a fékezéssel is újra meg kell ismerkedni, részben a tömeg, részben pedig a fenntartható közlekedés és energiavisszatöltés miatt. Sajnos a baleseti statisztikák láttán kijelenthető, hogy nagy szükség is van egy ilyen tréningre, ahol a fiatal, kezdő sofőrök éles helyzetekben gyakorolhatják a közúti vészhelyzetek kezelését és hogyan tudnak sértetlenül kikeveredni egy ijesztő szituációból” – mondta a Ford PR és közkapcsolatokért felelős vezetője.
Az idei DSFL-hétvégén így a Ford tavaly bemutatott, első, tisztán elektromos modelljének, a Ford Mustang Mach E-nek jutott a főszerep. A fiatal sofőrök a Mustang-legendát tovább éltető autó mellett a remekül sikerült Ford Kuga plug-in hibrid változatában ülve is kipróbálhatták az elektromos hajtás előnyeit és sajátosságait. A vezetéstechnikai egységeken túl az idei évben a szervezők kiemelt figyelmet szentelnek a közösségi médiahasználatból és a telefonálási szokásokból adódó veszélyeknek is, ezek szintén a fő veszélyforrások közé tartoznak manapság, ha közúti balesetekről van szó. A 18-24 éves korcsoportba tartozó autóvezetők 13%-a ül autóba egy-egy buli után, és 43%-a ír üzeneteket, 36%-uk telefonál, 11%-uk néz mobilon videókat vagy szelfizik vezetés közben.
A Ford Driving Skills for Life programot 2003-ban az USA-ban, az amerikai közlekedési hatósággal együttműködve indította el a Ford Fund, a Ford Motor Company Alapítványa. 2021-ig a Ford Fund a több, mint 60 millió dollárt fektetett be a Ford Driving Skills for Life program működtetésébe, és ma már a világ 43 országban tartanak sikeres tréningeket, összesen több mint 1 250 000 fiatal számára biztosítva az ingyenes gyakorlati képzést. 2013-as európai bevezetése óta – 22 millió dolláros befektetéssel – kontinensünkön is több mint 45000 friss jogosítvánnyal rendelkező fiatal vett részt a képzéseken. Hazánkban a program 2017-es indulása óta már több mint 2000 fiatal vett részt a fél napos tréningeken, és lett gazdagabb sok hasznos tapasztalattal.