A világ autóipara a szemünk előtt alakul át: ez a leggyökeresebb változás a belső égésű motorok megjelenése óta. A klímaváltozás elleni küzdelemben ugyanis minden autógyártó az elektrifikáció, azaz a hibrid és tisztán elektromos hajtású járművek fejlesztése felé fordul – ha talpon szeretne maradni.
Az első tömeggyártásra alkalmas elektromos autók már bő tíz éve megjelentek, ennek ellenére a Ford egészen sokáig, 2021-ig várt, hogy belépjen erre az izgalmas új piacra. Ennek azonban megvolt az oka: nem akartak valamilyen félkész megoldással előállni, ehelyett egy elsőre meghökkentő, azonban nagyon is érthető húzással a Ford Mustang tisztán elektromos hajtású, vadonatúj alapokra helyezett SUV-változatával, a Ford Mustang Mach-E-vel tették le a voksukat a villanyhajtás mellett.
Merész és bátor vállalás ilyen mértékben hozzányúlni egy olyan autóipari legendához, mint a Mustang, azonban teljesen érthető. Egyrészt, a Mustang egy világszerte ismert legendás típusnév; másrészt, az új alapokra helyezett, „suvosított” Mach-E tökéletesen megmutatta, hogy miért van helye a jellegzetes vágtázó ló alakú logónak az orrán. Az eredeti Ford Mustang ugyanis maga is egy formabontó, paradigmaváltó autó volt, amely a XX. század hatvanas éveiben az akkor megszokott, fecskefarkú, krómozott, hatalmas aszfaltcirkálókkal szemben mutatta meg, milyen egy korszerű, kis fogyasztású, ugyanakkor dinamikus és sportos járgány.
A Ford Mustang Mach-E-nek ezt a nem mindennapi mutatványt sikerült megismételnie. A Mustang jellegzetes jegyeit merőben új formavilága ellenére is megidéző autó a maga 351 lóerejével és 580 Nm nyomatékával tökéletesen hozta a Mustang-életérzést, a dinamikus száguldás lehetőségével együtt. Tegyük hozzá, hogy megjelenésekor – a 88 kWh teljesítményű nagyobb akkumulátorcsomag – 600 kilométeres hatótávot hozott, ami hatalmas szintlépés volt az addigi 200-300 kilométerhez képest, de a kisebb aksipakk is 440 kilométeres hatótávot tudott, amivel a Ford komolyan feladta a leckét a konkurenciának.
A recept működött, a Mach-E-t ugyanis szinte egyhangú üdvrivalgással fogadta a szakma: a modell egy rakás díjat begyűjtött, a Car and Driver magazin Editor’s Choice díjától, az év elektromos autója elismerésen át a Cars.com Eco-Friendly Car of the Year, az Autoguide Utility of the Year és Green Vehicle of the Year, illetve az Autoweek Car Buyer’s Award díjáig – emellett nem kisebb szervezet, mint az amerikai autóklub, azaz az American Automobile Association (AAA) Best Overal Car for 2022 elismerését is kitehették a polcra a modell tervezői.
A jó még jobb lesz
A típus rajongói számára jó hír, hogy a Mustang Mach-E rövidesen megújul. A látványos külső szerencsére nem változik – kár lenne érte – azonban az autó belsejében több fontos újdonság is megjelenik. A legfontosabb, hogy az eddig használt nikkel-kobalt-mangán akkumulátorokat a legújabb energiatároló technológia, a lítium-vasfoszfát (LFP) akku váltja.
A lítium-vasfoszfát az akkumulátor-technológia egyik komoly mérföldköve, amelynek több rendkívül komoly előnye van a korábbiakhoz képest. Az egyik legfontosabb – ami jelenleg Magyarországon is sokakat foglalkoztat – a tény, hogy az LFP-akkumulátorok alapanyagai a korábbi akkukban használt anyagokkal ellentétben nem mérgezőek, etikus forrásból, környezetpusztítás nélkül beszerezhetőek, ráadásul az újrahasznosításuk is egyszerűbb és hatékonyabb. A lítium-vasfoszfát ezen felül olcsóbbá is teszi az akkupakkok előállítását, aminek végső soron a tulajdonosok örülhetnek.
Az elektromos autók megjelenésekor a technológiával nem szimpatizálók egyik gyakori érve az volt, hogy az akkumulátorok nem elég tartósak, és sokba fog kerülni, ha 2-3 év után cserélni kell a teljes csomagot. Nos, nekik nem lett igazuk: az immár évtizedesnek tekinthető iparági tapasztalatok szerint egy mai modern elektromos autó akkumulátorainak élettartama akár a 15-20 évet is elérheti jelentősebb teljesítménycsökkenés nélkül, azaz, könnyedén túlélhetik akár magát az egész autót, amelybe beépítették őket. A lítium-vasfoszfát akkumulátorok azonban még ezen a téren is előrelépést jelentenek, azaz még hosszabb az élettartamuk. Ráadásul, az elektromos autók hatótávját valóban befolyásoló hideg idő – ami amúgy a belső égésű motoros autók hatótávját is csökkenti – sem fog ki rajtuk, azaz alacsony hőmérsékleten az LFP-aksik kapacitása kevésbé csökken.
Az LFP-akkumulátor további előnye a gyorsabb töltés: a korábban használt technológiához képest 10-től 80 százalékig a töltés sebessége 15 százalékot gyorsult, azaz ezzel 20 percnél is rövidebb időbe kerül csaknem teljesen feltölteni az akkumulátorokat. Mindez a teljesítményre is pozitív hatással van: az új alapanyagból készülő celláknak köszönhetően a Ford Mustang Mach-E 7 százalékkal nagyobb hatótávot képes elérni, továbbá összkerékhajtás esetén a korábbi 269 LE helyett már 315 LE-vel számolhatunk.
A 2024-es modellév autói már idén novembertől rendelhetőek: először a standard range RWD változat kapja meg az LFP akkumulátort, de már november második felétől elérhető lesz standard range AWD-n is. Emellett ráadásul a Mach-E olcsóbb is lesz: a Ford célja, hogy Magyarországon is 20 millió forint alatti kezdőáron lehessen hozzáférni a belépő kategóriájú modellhez, ami komoly fegyvertény lenne, ugyanis az alapmodell a 2021-es bevezetésekor is drágább volt ennél.