Magyarországon még sosem járt a széria, és a magyar ralisport is látott már szebb napokat. Hogy csöppentél bele magyarként a WRC világába?
Már fiatal koromban nagyon érdekelt az autófotózás, és miután egy ismerősöm jóvoltából egyszer eljutottam egy harmadosztálybeli versenyre, teljesen megfertőzött ennek a sportnak a világa. Onnan egyenes út vezetett a magyar ralibajnokságra (nevet), ahol először 2006-ban fotóztam. Aztán rögtön keresni kezdtem annak a lehetőségét, hogy kijussak egy WRC futamra. Ez szerencsére hamar sikerült, így 2007-ben már akkreditált fotósként vettem részt a Monte Carlo ralin. A többi jött magától, és idén márciusban már a 88. futamomon vettem részt hivatásos fotósként.
A WRC népszerűsége folyamatosan nő, miközben a Forma-1 több millió nézőt veszít évről évre. Mit csinálnak jól a ralisorozat szervezői?
A WRC már évekkel ezelőtt elkezdte használni azokat a digitális csatornákat, amelyekről a többi széria szervezői még csak mostanában kezdenek gondolkozni. Ilyen pl. a WRC plus, amelynek segítségével pár eurós havidíj ellenében exkluzív tartalmakat kapnak a nézők: a fedélzeti kamera képén követhetik a versenyeket, vagy akár fel is vehetik azokat. Ezek a szolgáltatások főleg a fiatalok számára népszerűek, miközben a Forma-1 az utóbbi időben inkább a szabályváltoztatások miatt kerül bele a hírekbe. Fontos szempont az is, hogy a WRC sokkal nyitottabb a versenyekre kilátogató nézők számára, és ha az embernek szerencséje van, még a versenyzőkkel is válthat néhány szót, nem zavarja el őket rögtön a sajtósok és szervezők hada.
A szerelőállások környékén megtűrik a fotósokat. Összefüggésben van ez azzal, hogy ki melyik ügynökségnek dolgozik?
Nem, a WRC általános hangulatához sokkal közelebb áll a lazaság. Persze vannak olyan csapatok, ahol nem szeretik, ha az autók bizonyos részeit fotózzuk, de ez ebben a világban természetes. Mégiscsak egymás ellen harcolnak az egyes csapatok. Az más, ha egy-egy fotós ügynökségének szerződése van a csapatokkal vagy a versenyzőkkel. Én is így készítem idén például a Citroennek és a Fordnak a gyári képeit, ilyen esetekben természetesen extra lehetőséget biztosítanak a munkára a csapatok.
Megvannak az egyes futamokon a bevált helyek, ahonnan különösen jó fotókat lehet készíteni? Van ezekért a helyekért verseny a fotósok között?
Igen, vannak jól bevált helyek, de ezeket nem titkoljuk el egymás elől, mert mindenkinek megvannak a maga szokásai, kedvenc beállításai, helyei. Sőt, még segíteni is szoktunk egymásnak, amikor az egyes helyszíneken való helyezkedésről van szó.
A szervezők mennyire figyelnek arra, hogy ne tévedjetek veszélyes helyekre?
Mivel összetartó társaságról beszélhetünk, ahol az embernek – főleg, ha kezdő – segítenek a kollégái, nyugodtan mondhatom, hogy olyan nemigen fordul elő, hogy a fejünktől fél méterre repülnének el az autók. Előfordul, hogy közel állunk, akár fél méterre is, de igyekszünk mindig biztonságos helyről készíteni a képeket. Egyébként sincs túlságosan sok akkreditált fotós a futamokon (éves akkreditációja nagyjából 30-40 főnek van), így mindenki ismer mindenkit.
Melyik volt a legemlékezetesebb fotósorozatod, aminek megszületése kizárólag a szerencsén múlt?
Néhány évvel ezelőtt a rali-világbajnokság lengyel futamán fotóztam, ám a kinézett kanyar nem hozta azt, amit elvártam volna, így két kanyarnál feljebb sétáltam. Ez a rész számomra a fények és a nagy tempó miatt volt különleges, de ami ezután következett, arra nem számítottam. A sorozat első képén az autó már tetőre fordulva érkezett, majd hatszor átpördült, kerékre esett. A pilóta újraindította a motort és folytatta a szakaszt. Ez az egész tíz másodpercig sem tartott, de szerencsére sikerült a jelenetsort végigfotózni. A verseny után az ominózus pilóta, Thierry Neuville oda is ajándékozta nekem a maszkját, amit a bukósisak alatt viselt.
2016-ban a te képed nyerte el az év legjobb ralifotó díját. Ennek a képnek mi a története?
A fotó az ún. Power Stage-en készült. Ez egy olyan szakasz, amelyért extra pontokat adnak, így a versenyzők itt még a szokásosnál is agresszívebben autóznak. Mivel ezt a futamot a televízió is közvetíti, egy helikopter is kíséri a versenyzőket. A sorban második volt a Hyundai holland versenyzője, Kevin Abbring, és nála sikerült egy olyan képsorozatot lőni, amelyben a helikopter is felkapja az i20 által a kanyarban felvert port. A későbbi versenyzőknél már annyira más állapotban volt a pálya, hogy ott már esélyem sem lett volna ilyen képeket csinálni, egy ilyen minőségű fotóhoz a pálya állapotától a jó felszerelésen át a tökéletes fényviszonyokig az összes tényező szerencsés együttállására van szükség.
Mivel a bajnokságot és a csapatokat, versenyzőket is jól ismered, mit gondolsz, mi várható az idei szériában?
Mindenképpen izgalmasabb lesz, mint az utóbbi években, hiszen az egyeduralkodó Volkswagen kiválásával keletkezett űrt egyszerre három csapat is szeretné betölteni: a Hyundai, a Toyota, a Ford és a Citroen is nagyon erős csapatot indított az idei évben. Az első négy versenyt négy különböző gyártó nyerte, így azt hiszem, nem kételkedhetünk benne, hogy a 2017-es egy különlegesen izgalmas szezonnak ígérkezik.
És végül az egymilliós kérdés: Canon vagy Nikon?
Nikon. (nevet)
A Hyundai a WRC-ben |
A 2012. december 19-én létrehozott Hyundai Motorsport GmbH felelős a Hyundai globális motorsport-tevékenységeiért, azon belül is mindenekelőtt a márka rali világbajnokságban való részvételéért. A németországi Frankfurt közelében fekvő Alzenauban működő vállalat 2014-ben egy tehetséges, elhivatott csapattal és egy vadonatúj autóval: a Hyundai i20 WRC-vel felvértezve teljesítette első FIA rali világbajnokságát. A csapat elismerésre méltóan szerepelt első évadában: dobogós helyezést ért el Mexikóban és Lengyelországban, illetve emlékezetes kettős győzelmet aratott Németországban. 2015-ben a csapat szoros küzdelmet folytatott a konstruktőri világbajnokság második helyezéséért, eközben további dobogós helyezésekkel és szakaszgyőzelmekkel gyarapította sikereit. A Hyundai Motorsport 2016-ban, harmadik WRC szezonjára egy vadonatúj autót fejlesztett ki: az új generációs i20 WRC-t, amely 2016 januárjában, a Monte Carlo ralin dobogós helyezéssel debütált a bajnokságban. A csapat az évad negyedik futamán, az Argentin ralin elérte első győzelmét az új autóval. 2017-ben újra frissített i20 modellel vágott neki a csapat a versenysorozatnak, ugyanazokkal a pilótákkal, akik 2016-ban is öregbítették a márka hírnevét állhatatos szereplésükkel. Elszántságukat az első futamokon ígéretes kezdéseket követő balszerencsés befejezések nem csökkentették és a korzikai futamon két páros is a dobogóra állhatott: Thierry Neuville az 5-ös számú Hyundai i20 Coupe WRC kormányánál elsőként ért célba, Dani Sordo a harmadik helyen végzett, mindössze 1,3 másodperccel lemaradva a dobogó második fokáról, ezzel tette még emlékezetesebbé a ralit a csapat számára. A csapat most már 24 szakaszgyőzelemmel rendelkezik a 2017-es évben és a negyedik olyan gyártó, akinek sikerült ilyen sok versenyen diadalmaskodnia. |