Telekom
Telekom
Tetszett a cikk?

Dinamikusan nő a globális adatforgalom, és Magyarországon is egyre nagyobb az igény a szélessávú szolgáltatások iránt. A mobilhálózati fejlesztések az utóbbi évben felgyorsultak. A havi mobil adatforgalom a világon tavaly 2,5 exabájt (azaz 2500 milliárd gigabájt), az idén 4,2 exabájt, 2019-ben pedig már 24,3 exabájt lesz a Cisco Systems adatai alapján. A mobil forgalom tehát egyre nagyobb sebességgel emelkedik. Ebben többek között szerepe van a gépek közötti vezeték nélküli kommunikációnak, de annak is, hogy a mobil penetráció egyre teljesebbé válik (azaz a lakosság egészéhez viszonyítva egyre többen használnak mobilnetet), s az emberek mind inkább az okostelefonjukon vagy tabletjükön keresztül lépnek fel a netre.

A szélessávú mobilinternetezésben Magyarország egészen a legutóbbi időkig nem állt valami jól. Míg tavaly az OECD országok átlaga már elérte a 72,4 százalékot, a penetráció világátlaga pedig a 48,9 százalékot, ami nagyjából megfelel az EU átlagának is, addig Magyarországon az év közepén még nem érte el a 30 százalékot. Bizakodásra ad azonban okot, hogy a trendek azt mutatják: a mobilinternet szolgáltatás ügyféltábora dinamikusan bővül hazánkban is. A szolgáltatók törekvése, hogy  a szolgáltatás minőségének magas színvonala, a kedvező ajánlatok, a lefedettség, az okostelefonok elterjedése és az edukáció mind-mind abba az irányba tereljék a magyar fogyasztókat is, hogy belépjenek a mobilnetezők táborába.

Az elmúlt évek jelentős fejlesztéseinek és az új frekvenciáknak köszönhetően a lefedettségben és szolgáltatásminőségben jól állunk. Európában az elsők között hoztuk be a 4G technológiát, és az év végére mindhárom szolgáltató csaknem teljessé bővíti a kültéri lakossági lefedettséget. Az Európai Bizottság megbízásából, az IHS Technology által készített térkép szerint Magyarország az élmezőnyben van szélessávú lefedettség tekintetében: területének legalább kétharmadán elérhető a szélessávú vezetékes internet. A 2014-es adatok alapján a hazai 4G lefedettség 73 százalékos volt, elmaradva a 79 százalékos EU-átlagtól.

Akiknek már van internetezésre alkalmas mobileszközük, többségükben egy percre sem válnának meg tőle az eNet kutatásai adatai szerint. Az okostelefont használók 94 százaléka a készülékén böngészi a webes tartalmat, 55 százalék mobilinternetet és wifi-t is igénybe vesz ehhez, míg 36 százalék csak wifi-n, s 3 százalék kizárólag mobilinternet-szolgáltatáson keresztül kapcsolódik a világhálóhoz.

A Telekom a ”Best in test” verseny élén

A 4G szolgáltatás a mobilinternet új dimenzióját nyitja meg a felhasználók előtt, ugyanis itt már hasonló sebességet tapasztalnak, mint amivel a vezetékes szélessávú csatornákon találkozhattak. Mivel csökken a válaszidő, a weboldalak gyorsabban töltődnek be, pillanatok alatt oszthatók meg a nagyméretű fotók és videók, és a videókat is akadásmentesen lehet lejátszani. Ez pedig összességében sokat javít a mobilinternetezés élményén.

Ma már minden mobilszolgáltató szinte teljes kültéri 4G lefedettséget nyújt az országban. Így például a Telekom 4G hálózatát mára több mint 2400 településen lehet elérni, s a lefedettség az év végére már 97 százalékosra emelkedik. Ma már több mint 750 ezer olyan ügyfele van a legnagyobb hazai szolgáltatónak, akik a 4G hálózatot használják. Az adatforgalom a negyedik generációs hálózaton pedig idén júliustól a tempós növekedés miatt már meghaladja a 10 éve működő 3G szélessávú hálózatét. A fejlett infrastruktúra kihasználásában segít, hogy a Telekomnál például már 70 féle olyan eszköz van, amely alkalmas a 4G-n való szörfözésre. A 4G-re ma tipikusan okostelefonokkal kapcsolódnak a felhasználók, hiszen mindössze az ötödük használja fele-fele arányban laptopon illetve más 4G-képes, SIM kártyás eszközön (router, okoseszköz stb.) a szolgáltatást.

A növekvő ügyfélszámhoz az is hozzájárul, hogy a havidíjas mellett már a feltöltőkártyás eszközökön is elérhető a 4G-s mobilinternet, illetve az egyre bővülő számú 4G roaming partnereknek köszönhetően külföldön széles körben is elérhető a szolgáltatás.

A dinamikus lefedettség-növekedés mellett az utóbbi hónapokban a Telekom szélessávú mobilinternet-hálózata érte el a legjobb eredményeket a független nemzetközi és hazai mérések és tesztek során.

A Mobile Benchmark Hungary év közepén végzett felmérésen a cég „Best in Test“ minősítést ért el. A P3 Communications átfogó, a jelenlegi mobilhálózatok széles szolgáltatási spektrumát (például a le- és feltöltési sebességet, a hívássikerességet vagy a beszédminőséget) felölelő mérései az ügyfél szemszögéből értékelte a mobilhálózatok minőségét. A szolgáltatók 2G, 3G és 4G hálózatait mind beszéd-, mind adathasználat szempontjából mérték. A Magyar Telekom a beszédcélú és az adatátviteli mobilszolgáltatások terén nemzetközi viszonylatban is az első helyen végzett az összesített eredményben.  Egy további független vizsgálat, az Ookla­­ Speedtest alapján a Telekom mobilhálózatának adatsebessége folyamatosan jobb az utóbbi hónapokban, mint a másik két hazai piaci szereplőé, mégpedig az előfizetők mérései alapján, ugyanis a felhasználók maguk végzik a méréseket, és generálják a feltöltött adatokat. Az NMHH által 2015. augusztusban elindított országos internetsebesség-mérő weboldalon közzétett mérőautós, 90 napi aggregált sebességmérések eredménye szerint a hazai szolgáltatók közül a Telekom mobilhálózata érte el a legnagyobb 3G és 4G feltöltési és letöltési sebességet, valamint a legrövidebb 4G válaszidőt (ping) is.

A vállalat tavaly 86,8 milliárd forintot fordított beruházásokra, az idén pedig már 105 milliárdot költenek. E fejlesztések eredményei aztán többek között a sebességtesztek során köszönnek vissza.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Telekom megbízásából készült, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.