Ez kell a piaci robbantáshoz – minden telekommunikációs és informatikai szolgáltatás egy kézből

Ez kell a piaci robbantáshoz – minden telekommunikációs és informatikai szolgáltatás egy kézből

Utolsó frissítés:

Telekom Szerző:

Telekom
Telekom
Tetszett a cikk?

A kis- és közepes vállalatok számára a versenyképesség gyors növelését teszi lehetővé, ha korszerű informatikai és kommunikációs technológiákat használnak. De erre keveseknek van pénzük, és nem is volt igazi kínálat, amely a keresletet kielégíthette volna. De ez a helyzet gyorsan változik.

A telekommunikációs cégek számára talán a kisvállalkozások jelentik a legnagyobb piaci tartalékot. A SOHO (small office, home office – kis irodák, otthoni irodák) piac az informatikában régóta jólismert szegmens, ahol kisebb teljesítményű eszközöket és szoftvereket adnak el. A kisvállalkozások nagy száma ugyan vonzó terepet jelentett az IT cégeknek, de túl sok hozzáadott értéket tartalmazó terméket és szolgáltatást mégsem tudtak értékesíteni, mert ehhez ebben a szegmensben sohasem volt elég forrás. Ez a felhőszolgáltatások és a havidíjas fizetések térnyerésével megváltozott, s már ebben a vállalati méretben is igénybe vehetővé váltak azok az eszközök és szolgáltatások, amelyeket korábban csak a nagyvállalatok érhettek el.

A McKinsey piacelemző cég a Big Business in Small Business Cloud Services for SMBs (Nagy üzlet a kisvállalati felhőszolgáltatásban) című tanulmányában erről kifejti, hogy a kkv-piac nagy ígéret, de amikor a szolgáltatók piacra lépnek, szembe kell nézniük azzal, hogy nagy rugalmasságot kell párosítani nem szabványos döntéshozatali folyamatokkal, s az ügyfelek szolgáltatási preferenciái is igen széles körűek. A lényeg, hogy a sikerhez, az eredményes szegmentációhoz meg kell érteni a kkv-piac egyediségét, s nem úgy kezelni, mint a fogyasztói piac nagyobb vagy a vállalati piac kisebb léptékű variációját. Végül is – állítja a tanácsadócég – új teljes körű elemzésen alapuló kereskedelmi modellek alkalmazásával van remény a sikerre.

A felhőszolgáltatások elfogadását felgyorsította az okostelefonok és a mobil informatikai eszközök elterjedése is, amely lehetővé teszi a vállalkozások számára az irodai erőforrások elérését bármikor és bárhonnan. Egyértelműek az összefüggések a nagy sebességű internet, a mobileszközök és a felhőszolgáltatások között, amelyek a modern kisvállalkozások környékén az infokommunikációs terepet jellemzik. Ezek az egymásra hatások avatták a telekommunikációs cégeket a kkv-k természetes üzleti partnereivé, amelyek a kis üzleti ügyfelek számára teljes ICT megoldásokat szállítanak.

A kisvállalkozások egyre inkább felismerték a felhő technológiában megjelenő lehetőségeket. Ebben a világban könnyen skálázhatók a szolgáltatások és erőforrások, ami azt jelenti, hogy a kicsi, de növekedésre törő vállalatok mindig csak annyival nyújtóznak tovább, ameddig a folyamatosan növekvő takarójuk ér, de eközben a tőkehiány nem akadályozza őket a fejlődésben. A Google megbízásából egy Deloitte által készített tanulmány azt találta, hogy a kis- és középvállalatok vezetőinek 85 százaléka úgy véli, a felhő lehetővé teszi a technológiák skálázhatóságát és a gyorsabb üzleti növekedést.

Nemrégiben a Brit Kereskedelmi Kamara és a BT Business is elvégzett egy hasonló kutatást, s eszerint a brit kkv-k körében a mobil és rugalmas munkavégzés trendje a jelek szerint egyáltalán nem lanyhul. Sőt a vállalkozások 91 százalékában legalább egy munkatárs dolgozik otthonról, s a cégek 19 százaléka állította, hogy a munkaerő több mint fele dolgozik rendszeresen távol a fő irodai munkahelyétől. Ezek az eredmények korrelálnak a kkv-k felhőhasználatának növekedésével. A kis cégeknek már mintegy 69 százaléka vesz igénybe felhőalapú alkalmazásokat, s 53 százalékuk szerint az életükben kritikus a hatékony távmunka.

Magyarországon a kkv-k hasonló utat járnak be, de az átalakulás még egy korábbi szakaszánál tart. A felmérések szerint a cégek az ismerethiány miatt ódzkodnak a felhőszolgáltatások igénybevételétől, illetve a kisvállalati vezetők egy jelentős része nem is hallott ezekről a lehetőségekről. Ezért a hazai piacon a fejlettebb infokommunikációs eszközök elterjesztésére azoknak a társaságoknak van jelentős ráhatásuk, amelyek már egyébként is valamilyen oknál fogva kapcsolatban álltak a kkv-kkel. Ezek pedig elsősorban a telekommunikációs szolgáltatók.

Telekom komplex szolgáltatások
Mindegyik nagy szolgáltatónak (Magyar Telekom, Telenor, Vodafone, UPC, Invitel stb.) vannak a kkv-nak szóló ajánlatai, de ezek különböző mértékben merítik ki a mindent egy kézből megközelítést a telekommunikációs és informatikai szolgáltatások területén.

A Magyar Telekom szerint az ügyfelek nem különböző megjegyezhetetlen nevű szolgáltatások közül akarnak választani, hanem jó ár-érték arányú mobiltelefonálási lehetőséget, irodai telefont, jól működő internetkapcsolatot, és könnyen elsajátítható, minden munkatársuk által elérhető irodai szolgáltatásokat szeretnének, miközben az adataik teljes biztonságban vannak.

A Telekom kínálatában már megmutatkozik a teljes körű kommunikációs és informatikai szolgáltatásokra való igény. Hardvereket kínálnak, előfizetéses irodai szoftvereket, kiberbiztonságot, vállalati híváskezelést, cégre szabott webes megoldásokat (például saját cégnév alatt működő vállalati weboldalakat, céges e-mailezést), sőt ügyfélmenedzsmentet (CRM), marketingeszközöket, felhőalapú virtuális magánhálózatot (VPN) és M2M megoldásokat (gépek közötti kommunikációt, a dolgok internetéhez való kapcsolódás lehetőségét).

A cég egy olyan vízió mentén építkezik, amelyből végül kibontakozik az a szolgáltatási portfolió, amely a kkv-k minden jelenlegi és a közeli jövőben elképzelhető igényére választ ad. De ezen is túlmennek azzal az igénnyel, hogy a kkv-ék szakértői szeretnének lenni a „jól működő iroda” kialakításában, s a gördülékeny munkafolyamatok megteremtésében.

Jelenleg a hazai üzleti piacon még nincs ilyen (integrált) szolgáltatás, de a Telekom már jó pár lépést megtett ebbe az irányba. A fejlődési lehetőségek hatalmasak, mind a kkv-k, mind a szolgáltatók számára, hiszen a hazai vállalkozások 90 százaléka még nem használja ki a mobilitásban és a felhőtechnológiákban rejlő előnyöket. Ezért azok a szolgáltatók, amelyek teljes körű kínálatot alakítanak ki, nem csak saját üzleti állásaikat építik, hanem a korszerű vállalati működés evangelistái is egyben egy fontos, rengeteg embert foglalkoztató, a GDP-termelésben meghatározó piaci szegmensben.