szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Péntektől szabad új autót vásárolni Kubában, amire 1959, a forradalom éve óta nem volt példa. A lehetőséggel kevesek élhetnek, mert az árak magasak, a fizetések meg rendkívül kicsik.

Az új autók eladása továbbra is állami monopólium, és legalább 400 százalékos a kocsikon az állami felár – adta hírül a BBC, amelynek egyik kubai munkatársa példaként egy Peugeut 508-ast hozott fel.

A kocsi Havanna egy autószalonjában vár vevőre, de csakis olyanra, akinek legalább 56 millió forintnyi pénze van. A kubaiak zömének viszont mindössze 4300 forintnyi a havi fizetése. Ebből 1092 év alatt jönne össze egy ilyen autóra való.

Az említett kocsi kubai ára egyébként a világátlag nyolcszorosa.

A pénteken kezdődött új autóéra előtt az emberek csakis állami engedéllyel vehettek új kocsit, az engedély viszont keveseknek adatott meg. Jószerivel csak párt- és állami vezetők, sztársportolók, művészek részesültek ebben a kegyben. Az engedélyek közül azután nem egy igen jó pénzért gazdát cserélt. Most már ingyen sem kell ilyen dokumentum senkinek, mert anélkül is vehet új kocsit.

Ami a használtakat illeti, szintén messze a világpiaci fölöttiek az árak. Egy ötéves Peugeot 206-os 18 millió forintnyi összegbe kerül. Használt autót sem régóta adhat-vehet egymás között szabadon a lakosság, hanem csak 2011 óta. Azelőtt csakis az 1959-es évjáratúnál korosabb autók magánkereskedelmét engedélyezte a hatóság.

A kubai kormány azt ígéri, hogy az új kocsik felárából részben a tömegközlekedést fejlesztik majd.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!