szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A német autóklub (ADAC) felmérése szerint 2008-ban a defektek, illetve a lemerült akkumulátorok okozták a legtöbb bajt az autósoknak. A gyártók a kereskedések, és autószervizek tudatlanságát okolják a sikertelenségekért. Ugyanakkor létezik olyan találmány, amely életet lehel a lemerülő akksiba.

© Autómenedzser
Az ADAC nemrég nyilvánosságra hozott statisztikája elég egyértelmű: az esetek több mint 35 százalékában az elmúlt évben defekt, vagy akkumulátor hiba miatt hívták ki a sárga angyalokat. Összesen 870 ezer esetben. Évek óta ez a szám állandóan emelkedik, és a lerobbanások nagy részéért az akkumulátorok a felelősek.

Szakemberek szerint azonban az ilyen hibák nagy részét el lehetne kerülni, ehhez mindössze egy utólag is beépíthető kütyüt kellene beszerelni a járművekbe. Klaus Krüger cége, a Novitec már tíz évvel ezelőtt piacra dobta a Megapulse-t. Ezt a kis szerkezetet viszonylag egyszerűen lehet az akkumulátor pólusaira helyezni. - Az akksi élettartama akár megháromszorozódhat ezzel a készülékkel – mondta Krüger a Die Welt című német napilap cikkében.

Az ilyen kijelentéseket általában mindenki kicsit kétkedve fogadja. Hiszen számtalan készülékkel kapcsolatban tényleg túloznak a gyártók. Ám Krüger szerkezetéről a szaklapok tesztjei, a Bécsi Technikai Egyetem kutatásai, valamint az osztrák és a német autóklub vizsgálatai is elismerően nyilatkoztak.

- Ahhoz, hogy megértsük a Megapulse-t, vissza kell emlékeznünk az iskolai kémiaoktatásra. Ez ugyanis nem boszorkányság. Az ólomakkumulátor lemezekből, ólomból, ólom-oxidból, továbbá 35 százalék kénsav, 65 százalék desztillált vizes oldatból áll. Ezt az oldatot elektrolitnak nevezzük, ez indítja be a kémia reakciót, amelyben elektronok mozognak. Az akkumulátorok azért öregednek el, mert belsejében szulfát képződik, ami kikristályosodik. Ezáltal csökken a kapacitása. A kikristályosodás folyamata megszüntethető.

- Az autók egyre nagyobb áramszükséglete, és a rövid útszakaszok miatt több áramot használunk el az akksiból, mint amennyit visszateszünk – magyarázza Krüger. A Megapulse pontosan ezt a kikristályosodást szünteti meg: a gépezet állandó, folyamatos impulzusokat bocsát ki az akkumulátorra, amelyek összetörik a kristályokat.

Fontos, hogy mindig legyen elegendő folyadék az akksiban, és tartósan több, mint 12,4 volt feszültség alatt legyen. Amennyiben csökken ez az érték, mindenképpen pótolni kell azt. A feszültséget szivargyújtóra szerelhető berendezésekkel is ellenőrizhetjük.

Autómenedzser

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Mit köszönhetünk 2008-ban az autóiparnak?

2008-ban a károsanyag-kibocsátás csökkentése, illetve a biztonság fejlesztése volt az autógyártók legfontosabb fejlesztési szempontja. Nézzük a legújabb technikai újításokat.

hvg.hu Autó

Prémium mobil navigációs készülékek tesztje

Navigációs eszközöket vehetünk 40 ezer vagy akár 160 ezer forintért is. De vajon érdemes-e a drágább készülékeket megvásárolni? A Prémium Autó Plusz 2009 szakmai kiadványban hat ilyen felsőkategóriás PNA-t hasonlítottunk össze.

hvg.hu Autó

Hogyan vesznek autót a nők?

Látszólag az autóvásárlási szokások tekintetében nincs különbség a női és a férfi vásárlók között. Ám, ha jobban megvizsgáljuk a kérdést, látszik, hogy a nők sokkal tárgyilagosabban tudnak dönteni, mint a férfiak, akiket a lóerők és az extrák teljesen elkábítanak. Német szakértők szerint a jövőben az autógyártásban egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a női szempontok már a tervezés és a kivitelezés során is.

hvg.hu Autó

A hét legdrágább hiba karambol után

Az autósok egy karambol után sokszor rosszul cselekszenek, és ez sokba kerülhet. Az ADAC német autóklub összegyűjtötte a hét legsúlyosabb hibát: