szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az idei első negyedévben mintegy egyharmadával esett vissza az eladott új személygépkocsik és terepjárók száma a tavalyi év hasonló időszakához képest - derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által készített összegzésből.

2008 első negyedévében 40 ezer 726 személygépkocsit és terepjárót értékesítettek az MGE-be tömörült importőrök, míg idén az első negyedévben ez a szám 27 ezer 229-re esett vissza. Így arányában a tavalyi első negyedévhez képest idén 67 százalékot tesz ki az eladott új gépjárművek száma. 

A kategóriák rangsorában az alsóközép-kategória vezet 11 ezer 58 eladott autóval, második a kiasutó kategória 10 ezer 198 eladott autóval, harmadik a középkategória 2234 eladott autóval. A legnagyobb visszaesés az egyterű (48,1 százalék mínusz), a terepjáró (48,9 százalék mínusz) és a prémium (52,6 százalékos visszaesés) kategóriákat jellemezte. Tartotta 2008-as eladásait a prémium terepjáró kategória, 52,8 százalékkal nőtt az eladott új sportkocsik száma.

© Müller Judit
A márkák alapján az eladott autókat tekintve a rangsor élén még mindig a Suzuki áll az első háromhavi 3998 értékesített kocsival, a visszaesés azonban itt még az összpiacinál is nagyobb, az első negyedévben az eladott Suzukik száma csupán 57,4 százaléka a tavalyi első három hónapban értékesített 6967 Suzukinak. 

A rangsorban a második az Opel, a visszaesés itt mintegy 27 százalékos, tavaly az első három hónapban 4641 darab Opelt értékesítettek, míg idén az eladott mennyiség 3420 Opel volt. A rangsor harmadik helyén a Ford áll, a visszaesés itt közel 40 százalékos, tavaly az első három hónapban 4581 Fordot adtak el az MGE importőrei, idén az első három hónapban 2804 kocsit értékesítettek ebből a márkából. A következő a rangsorban a Volkswagen 2317 idei első negyedéves eladott autóval, tavaly a hasonló adat 3502 volt. Az ötödik helyen a Toyota áll, idén az első három hónapban 2275 kocsit értékesítettek, tavaly 2625 vásárló döntött a japán márka mellett.

A JATO Dynamics adatai szerint a legkeresettebb hazai modell az Opel Astra, melyből az első negyedévben 1389-et helyeztek forgalomba, aztán a Ford Focus (1248 autó), a Suzuki SX4 (800 autó) és a Skoda Octavia (669 autó) következik. A korábbi listavezető, az 588 darabos Suzuki Swift hetedik a modellek listáján.

Az idei év nyertese az Alfa Romeo, amely a Mito révén 26,9 százalékkal több autót adott el az első negyedévben, 25,6 százalékkal nőttek a Dacia eladásai (megújult a Logan, a Logan MCV, bevezették a pickupot és a Sanderót). A Delta megdobta a Lancia értékesítését, az olasz márkából 24,3 százalékkal többet vettek eddig idén, mint tavaly ilyenkor. Jól teljesített a válság ellenére a Renault, 12,2 százalékkal többet, összesen 1538 autót adtak el az első negyedévben. A magyar személyautópiacon a legnagyobb növekedést a Subaru (39,4 százalék), valamint a Lexus (35,5 százalék) érte el.

© Porsche
Bajban vagyunk, ha a veszteseket kell felsorolnunk, hisz a korábban említettek mellett tartotta a tavalyi eredményeit (illetve 10 százalék alatt bővült) a Hyundai, a Nissan, a Porsche, a Volvo és a Dodge, a többi márka mind gyengén kezdte az évet. Felével kevesebb autót adott el az Audi (42 százalékos visszaesés), a Chrysler/Jeep (44,9 százalék), a Citroen (49 százalék), a Chevrolet (54,1 százalék), a Fiat (40,2 százalék), a Jaguar (77 százalék), a Lada (66,6 százalék), a Land-Rover (70 százalék), a Mini (40,7 százalék), a Saab (45,8 százalék), a Skoda (57,8 százalék), a Smart (57,1 százalék), a Ssangyong (76,9 százalék), valamint a Suzuki (43 százalék mínusz).

A 3,5 tonnánál kisebb össztömegű haszonjárművek piacán is nagy a visszaesés, a 2008. első negyedévében eladott 6078 járművel szemben idén 3958 talált gazdára (44,9 százalék mínusz). Megtízszerezte értékesítéseit a Hyundai (31 jármű), megháromszorozta a Kia (6 jármű) és felével többet adott el a Land-Rover (17 jármű). A legtöbb járművet a Ford értékesítette (1035 jármű, 12,4 százalékos növekedés), dobogós még a Nissan (500 jármű, 17,1 százalékos növekedés) és a Fiat (405 jármű, 39,4 százalékos visszaesés).

Brutális, több mint 60 százalékos zuhanás jellemezte a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű haszonjárművek piacát, ahol a buszokon kívül minden kategóriában estek az eladások.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Lenyomta a Fiesta a Golfot, de milyen autót vesz a magyar?

A JATO Dynamics adatai szerint a Volkswagen Golf több mint egy éve tartó listavezető hegemóniája megtört az európai új autók arénájában. Márciusban a Ford Fiesta lett a legkeresettebb modell Európában. Nálunk továbbra is az Opel Astra a piacvezető. A legnagyobb hazai vesztes továbbra is a Suzuki Swift.

hvg.hu Autó

Vesztesek és nyertesek a magyar autópiacon

4,1 százalékkal csökkent az új személygépkocsik értékesítése 2008 első negyedévében az egy évvel korábbihoz képest. A magyar piacon 40 ezer 673 személyautót és terepjárót adtak el a márkakereskedések az első három hónapban - adta hírül közleményében a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). A trend egyértelmű: tovább csökken a kisautópiac, nő a középkategória és a prémiumszegmens.