szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az utakon futó cégautók jelentős része mögött valamilyen finanszírozási forma: hitel, lízing vagy tartós bérlet áll. Az ilyen esetekben a tulajdonos és az üzembentartó személye elkülönül, és ez többek között a biztosítási kárrendezés során is különleges eljárást igényel.

A kárrendezés ügymenetét időben nem befolyásolja, hogy a kárt szenvedett gépjármű lízingelt vagy tartós bérletben van-e. Azt azonban a biztosítónak, ügyfelének és a finanszírozó cégnek egyértelműen tisztáznia kell, kit milyen mértékben illet meg a kártérítés.

A lízingelt vagy hitellel terhelt autóknál a finanszírozók élnek a tulajdonjog-korlátozás intézményével. Korábban a gépjármű forgalmi engedélyébe jegyezték be a tulajdonjog-fenntartás tényét. Jelenleg a gépjármű tulajdonviszonyát a törzskönyv – amit a gépjármű vezetők nem tartanak maguknál – igazolja, és a forgalmi engedélybe csak ritkán kerül be a tulajdonjog-fenntartás. Így a károsultnak kell nyilatkoznia arról, hogy a gépjárműve finanszírozott-e, ha igen, akkor melyik lízingcégnél vagy pénzintézetnél.

Eltérő a gyakorlat a finanszírozók között. Egyesek egy meghatározott értékhatárig nem kérnek hozzájárulást a kártérítés felvételéhez, és a károsultnak sem kell bejelentenie az esetet a finanszírozónak. Ezt a kötelezettséget egyébként a finanszírozási szerződés tartalmazza. Ha a gépkocsiban keletkezett kár meghaladja az adott értékhatárt, a biztosított üzembentartónak engedményező nyilatkozatot kell bemutatnia, amelyben a pénzintézet felhatalmazza, hogy a kártérítést felvehesse. Különböző megoldások léteznek, egyes pénzintézetek közvetlenül a biztosítónak, mások csak az ügyfélnek adják ki a nyilatkozatot – olvasható a K&H Biztosító információs közleményében. Előfordul az is, hogy a finanszírozó szeretne megbizonyosodni a javítás megtörténtéről és annak szakszerűségéről, és ezért a kijavított jármű beépítettség-ellenőrzését kéri.

A kárrendezési eljárás értelemszerűen legszigorúbb esete, amikor a finanszírozott gépkocsi totálkáros lesz. Ebben az esetben az engedményező nyilatkozatnak nincs szerepe, mert a kártérítést a finanszírozó kapja meg, és ő számol el utólag a károsulttal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Autó

Olcsó casco öreg autókra

A biztosítók úgy teszik olcsóbbá az idősebb autókra kötött casco biztosítást, hogy csökkentik az ezzel járó szolgáltatás minőségét, a napokban újabb biztosító lépett piacra ilyen termékkel.

MTI/hvg.hu Autó

Felháborítóak a teherautósok visszaélései

Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes az előző héten a budapesti teherforgalmi és parkolási rendelet szigorú és következetes betartatása érdekében levéllel fordult a kerületi polgármesterekhez, Budapest rendőrfőkapitányához és a kerületi rendőrkapitányokhoz, valamint a fővárosi és kerületi közterület-felügyeletek vezetőihez.

Autó

A héten nem változik a benzinár

Nem változik szerdán az üzemanyagok ára, a gázolaj literenkénti átlagára mintegy 253 forint, a 95-ös benziné pedig 266-267 forint marad - értesült az MTI hétfőn piaci forrásokból.

MTI Autó

GPS-technológia a távolsági autóbuszokon

A Hajdú Volán csaknem 500 millió forintos beruházással GPS-technológiával szereli fel 220 távolsági autóbuszát - jelentette be Zilahi-Sebess Géza vezérigazgató szerdán sajtótájékoztatón a cívis városban.

hvg.hu Autó

Megjelent a HVG Cégautó 2009!

Az idén válságba került autópiac problémáiról rendszeresen megjelennek cikkek, információk, a céges autókról viszont eddig nem készült hasonlóan átfogó értékelés, mint amilyenre a HVG az immár második cégautó-különszámában vállalkozott.