szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A JATO Dynamics legfrissebb jelentése szerint Közép-Kelet-Európában 31,8 százalékot esett vissza az idei év első három hónapjában a tavalyi év azonos időszakához képest.

A márkák versenyében az év első 3 hónapjában a Skoda lett a régió listavezetője, 25 ezer 12 eladott autóval. Ez a szám 34,5 százalékkal marad el a tavalyi év azonos időszakának eredményeitől. A Volkswagen a második (-29,9%), utána következik a Ford (-23,9%), az Opel (-37,4%), a Renault (-30,2%). Egyedül a Hyundainak sikerült a top 10-ből a növekedés, negyvenhárommal (+0,4%-kal) több autót adtak el idén, mint tavaly az első negyedévben.

Top 10 márka

Márka

2009 első negyedév

2008 első negyedév

Különbség

% változás

SKODA

25,012

38,183

-13,171

-34.49%

VOLKSWAGEN

16,796

23,975

-7,179

-29.94%

FORD

16,792

22,070

-5,278

-23.91%

OPEL

16,096

25,691

-9,595

-37.35%

RENAULT

14,670

21,014

-6,344

-30.19%

TOYOTA

12,445

21,565

-9,120

-42.29%

FIAT

11,884

14,357

-2,473

-17.23%

HYUNDAI

10,484

10,441

43

0.41%

PEUGEOT

10,435

15,089

-4,654

-30.84%

DACIA

9,642

21,449

-11,807

-55.05%

Az év első három hónapjában a Skoda Octavia bizonyult a régió legközkedveltebb modelljének 11 ezer 900 darabos eladással, ami 26,5 százalékkal maradt el a modell tavalyi első negyedéves eredményeitől. A második helyet a Skoda Fabia szerezte meg (-45,8%), követi az Opel Astra (-31,4%), a Dacia Logan (-69,5%) és a Ford Focus (-34,5%) előtt.

Top 10 modell

Modell

2009 első negyedév

2008 első negyedév

Különbség

% változás

SKODA OCTAVIA

11,900

16,195

-4,295

-26.52%

SKODA FABIA

9,628

17,769

-8,141

-45.82%

OPEL ASTRA

6,984

10,173

-3,189

-31.35%

DACIA LOGAN

6,546

21,449

-14,903

-69.48%

FORD FOCUS

5,422

8,275

-2,853

-34.48%

VOLKSWAGEN GOLF

5,231

5,972

-741

-12.41%

KIA CEE’D

4,949

6,287

-1,338

-21.28%

FIAT PUNTO

4,497

4,766

-269

-5.64%

RENAULT CLIO

4,266

7,836

-3,570

-45.56%

OPEL CORSA

4,137

6,227

-2,090

-33.56%

Mint ahogy a legkelendőbb modelleknek sem sikerült növekedést elérni az első negyedévben, úgy a régió országai egytől egyig áldozátául estek a gazdasági hanyatlás következtében kialakult keresletcsökkenésnek. Lengyelország magasan a régió legerősebb piacánal bizonyult az év első három hónapjában 76 ezer 40 új autó eladásával (-9,2%). A lengyeleket a csehek követik 36 ezer 820 autóval (-13,9%). A top ötben még Románia (-56%), Magyarország (-43,5%) és Szlovénia (-22,1%) kaptak helyet. A legnagyobb mértékű csökkenést százalékosan a lettek szenvedték el, az autópiac 74,7 százalékkal esett vissza a tavalyi év azonos időszakához képest. Darabszámokban mérve Romániában volt a legerőteljesebb a zuhanás, ahol 37 ezer 747 autóval fogyott kevesebb, mint az előző év első három hónapjában.

Régiós összefoglaló

Ország

Q1 2009

Q1 2008

Különbség

%

Lengyelország

76,040

83,752

-7,712

-9.21%

Csehország

36,820

42,741

-5,921

-13.85%

Románia

29,676

67,423

-37,747

-55.99%

Magyarország

22,380

39,621

-17,241

-43.51%

Szlovénia

14,648

18,799

-4,151

-22.08%

Horvátország

12,740

21,858

-9,118

-41.71%

Szlovákia

12,647

15,667

-3,020

-19.28%

Ciprus

4,397

5,898

-1,501

-25.45%

Észtország

2,704

7,435

-4,731

-63.63%

Litvánia

1,928

6,837

-4,909

-71.80%

Lettország

1,515

5,990

-4,475

-74.71%

Összesen

215,495

316,021

100,526

-31.81%

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!