szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Mini Cooper és a hamarosan érkező Audi A1 közvetlen ellenfele olasz, és ez a lényeg. Az Alfa Romeo Mito dögös, minden ízében olasz sportkocsi. A vérvörös kisördög tompult tudattal akár még Ferrarinak is tűnhet.

A Fiat/GM SCSS padlólemezére húzták rá az Alfa Romeo 8C Competizione tömörített formatervét. A Fiat Grande Punto műszakiságát izmos, 1,4 literes turbómotorral koronázták meg. Az autót Milánóban tervezték, Torinóban gyártják, innen a név: Mito. A kettősség a használat során is kiderül, zabolázatlan tűzgolyó és kényelmes munkába járó kiskocsi egyben. Aki drágának tartja az ötmilliós alapárat (155 lovas változat), ne feledje: két kocsit kap egy áráért.

Kompakt mérete és a felhasznált acélok kiváló csavarodási szilárdságot biztosítanak az autónak (101.200 daNm/rad). Az arányok is jelzik, hogy sportkocsiról van szó – 4,06 méter hosszú, 1,44 méter magas és 1,72 méter széles, igaz, a sportos jelleg a 155 lovas változatra áll leginkább.

© Autómenedzser
Az elektronikus menetstabilizáló (VDC) nem kapcsolható ki, a biztonsági arzenál tartalmaz dombsegédet, kipörgésgátlót, vészfék-asszisztenst, motorfék-nyomaték szabályzást, dinamikus kormánynyomaték-szabályzást (DST) és az önzáró differenciálmű szerepét betöltő Q2 elektronikát. Ezek a rendszerek garantálják az autó útfogását, de még így is érezni némi bizonytalanságot, amikor teljes erővel rúgjuk a gázt.

© Autómenedzser
Az alapfelszereltség része hét légzsák, a hárompontos, előfeszítővel és överő-határolóval is felszerelt biztonsági övek és az ostorcsapás-sérülés ellen védő, önbeálló fejtámla is. Az aktív biztonság terén a MiTo állandó menetfényt kínál, amely megfelel a 2012-ben életbelépő szabályozásnak. A LED-es hátsólámpák a hagyományos izzóknál nagyobb fényerőt és biztonságot nyújtanak. Az EuroNCAP tesztjén a Mito ötcsillagos minősítést kapott, mind az öt ülésen figyelmeztet a biztonsági öv bekapcsolására.

A fedélzeti kényelmet MP3-lejátszós CD rádió, opcionális Bose hifivel kínálja a Mito. A Blue&Me eszköz, amely Microsoft együttműködésből született Bluetooth kihangosítót, hangfelismerő funkciót, USB csatlakozót tartalmaz, de navigációs funkciókkal is rendelhető.

Gyönyör kapcsolásra (Oldaltörés)

 

Az autó lelke a DNA-kapcsoló, a kiválasztott üzemmódot fénydióda és a multifunkciós kijelző is mutatja. Alaphelyzetben a normal mód (N) aktív, ilyenkor kényelemre és teljes biztonságra hangolja magát az elektronika. A menetstabilizáló (VDC) csak kismértékben avatkozik be, a dinamikus kormánynyomaték-szabályzás (DST) pedig a túlkormányzást figyeli. dynamic fokozatban (D) igazán vérmessé válik a Mito, a VDC és a kipörgésgátló kevésbé avatkozik be, ugyanakkor bekapcsol a Q2 (önzáró differenciálmű szerepét betöltő rendszer). A kormányrásegítés enyhül, így sportosabbá, közvetlenebbé válik. A motor villámgyorsan reagál, a korábbi andalító poroszkálást vad száguldás váltja fel. A motor hörög, a legkisebb gázra eszeveszetten megindul. A rossz útviszonyok leküzdésére kifejlesztett all weather beállítás (A) használja legintenzívebben a kipörgésgátlót, a DST-t és a VDC-t. Síkos és egyenetlen tapadású havas, vagy akár jeges úton is biztonságosabban mozog a Mito.

A 16 szelepes motor csúcsteljesítménye 155 lóerő 5500-as percenkénti fordulatszámon, legnagyobb nyomatéka 206 newtonméter, dinamikus fokozatban ez az érték 3000-es fordulatszámon 230 newtonméterre nő. A kis tehetetlenségű turbófeltöltő gyorsan reagál a sportos fokozatban. A műszerfal olasz feliratai csak fokozzák vérünk pezsgését (benzina, acqua, giri stb.).

© Autómenedzser
Normál üzemmódban egyáltalán nem jelent több vezetési élményt, mint egy dízel Lancia Delta. Ha spórolni akarunk, letagadva az Alfa vérvonalát, akkor unalmas kocsi a Mito. De ha mellénk áll egy hármas BMW, két kan ránkvigyorog, akkor meg kell tenni, amit ilyenkor meg kell tenni. Ablakot fel, DNA-kapcsolót D-be, majd padlógázzal, csikorgó gumikkal elindulni. 215-ig mi vagyunk a nyerők, utána elhúz a bömös. De addig csak a visszapillantóban zsugorodott. Ha ezt sokszor eljátsszuk, veszélybe kerül a jogsink és kifogy a tank. Agresszív üzemmódban bőven duplájára nő a fogyasztás, 10-15 litert benyel a kis Mito. Az 500 kilométeres tesztelés alatt inkább a normális vezetésre helyeztem a hangsúlyt, ezért is alakult ki a vártnál kedvezőbb 7,8 literes átlagfogyasztás.

A váltó karja meglepően hosszú, közvetlenebb munkát várnánk el tőle, hangos, csattog, de pontos. A kormány jó fogású, nem elég közvetlen, nagy sebességnél érzéketlen, hajlamos a túlkormányzásra. Futóműve kegyetlenül kemény, rossz úton ráz, szinte semmit nem csillapít – az Alfa amore az első kátyúig tart -, kanyarokban világbajnok.

Fontos rövidítések (Oldaltörés)

A Mito menetdinamikai eszközkínálatának érdekes darabja az elektronikus hidraulikus-fékasszisztens (HBA), amely vészfékezés közben automatikusan megnöveli a nyomást a fékrendszerben. A dombsegéd az emelkedőn indulásban segít: miután a sofőr leveszi a lábát a fékpedálról, néhány pillanatig még fenntartja a fékhatást, ezzel megakadályozza az autó visszagurulását. A kanyar fékerő-szabályzó (CBC) a teljes fékkel vett kanyarokban lép életbe. A fékerőt egymástól függetlenül osztja el a kerekek között, hogy a lehető legnagyobb stabilitást tartsa fenn, a legcsekélyebb alul-, vagy túlkormányozottság nélkül.

A Q2 elektronikus rendszer feladata a hajtónyomaték egyenletes elosztása a kerekek között, az autó biztonságos viselkedésének biztosítása kanyarodás közben, akár sportos manőverek közben, akár csúszós úton. A Q2 a fékrendszert kihasználva a VDC irányítása alatt az önzáró differenciálmű szerepét tölti be. Kanyarban, gyorsítás közben a belső íven futó kereket fékezve növeli a külső íven haladó kerék tapadását, tehát egyenletesen és dinamikusan osztja el a nyomatékot a hajtott kerekek között, a vezetési stílusnak és az útviszonyoknak megfelelően. Normál autókon a kanyarból kigyorsítva a belső íven futó kerék elveszti a tapadását. A Q2 ezzel szemben lefékezi a belső kereket, és nagyobb nyomatékot juttat a külsőre, amelynek nagyobb a tapadása. Ez az ideális íven tartja a járművet, megfelelő tapadást biztosít és akár 1 g oldalgyorsulást is megenged (Q2 nélkül 0,95 g).

© Stiller Ákos


A beltér nem szép, az anyagok többsége puha, a többi nagyon kopogós, a könyöktámasz használhatatlan, végig felhajtott állapotban vezettem. Az ülések sportosak, jól párnázottak, szépek a műszerórák. A hátsó fertály szűk, a beszállás nehézkes, magam mögött ugyanakkor kényelmesen elfértem. Aki itt ül, azt kellemesen masszírozzák a Bose hangszórói. A csomagtartó mérete átlagalatti, szája szűk, magasan van, nehéz bele pakolni, pohártartókkal cudarul áll.

B. Cs.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Hibás a hatvanmilliós olasz szupersportkocsi

A Fiat-csoport tulajdonában lévő Maserati márka világszerte több ezer, Németországban 1768 Quattroporte és Gran Turismo típusú autót kényszerül visszahívni a szakszervizekbe. Visszahívnak Alfa Romeo 8C modelleket is.

automenedzser.hu Autó

Alfa Brera - A belső sáv ura

Sportosság és elegancia, sajátosan exkluzív stílusba csomagolva, amihez az Alfa Romeo műszaki tökéletessége járul – ez az Alfa Brera, az új, vérpezsdítő presztízs-kupé. Tervezőinek szeme előtt egyetlen cél lebegett: az, hogy egy kimagasló kocsi vonalait kombinálják a luxuskocsik minőségével és komfortjával. Az olasz autózás mesterei bábáskodtak fölötte: neve Alfa, tervezője Giugiaro, és a Pininfarinánál készül. Amikor visszapillantójában összeszűkül a világ, akkor érti meg igazán az ember, miért teremtetett sikerre ez az autó.

automenedzser.hu Autó

Alfa Romeo 159: testékszer férfiaknak

Nem értem, miért közlekedik olyan kevés Alfa a magyar utakon. Félnek a tökéletes szépségtől? Nem tudják elviselni, hogy mindenki csak az autójukat akarja? Féltékenyek? Jó, jó, olasz autó, jó, jó, minőség. És a szépség, a dizájn az smafu? Mutasson nekem valaki hasonló kategóriájú autót, ami annyira stílusos, mint a 159-es.

hvg.hu Autó

Alfások foglalták el egy napig Esztergomot - videó

Szombaton a 10-es és 11-es úton Esztergom felé autózók igencsak meglepődhettek, amikor tucatszám jöttek velük szembe a szebbnél-szebb Alfa Romeók. Hát még azok a külföldi és belföldi turisták, akik Kelet-Közép Európa egyik legszebb és legnagyobb bazilikáját keresve a térség legnagyobb és legszínesebb Alfás dzsemborijába botlottak.