Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ab33294a-846d-4d3e-9500-7189276fb99b","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A tragédiát gyorshajtás okozhatta, a sérültek között gyermekek is vannak.","shortLead":"A tragédiát gyorshajtás okozhatta, a sérültek között gyermekek is vannak.","id":"20250218_Kozel-harmincan-vesztettek-eletuket-egy-buszbalesetben-Boliviaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab33294a-846d-4d3e-9500-7189276fb99b.jpg","index":0,"item":"1663bc0b-bec5-4510-8ed0-66123fbc4285","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_Kozel-harmincan-vesztettek-eletuket-egy-buszbalesetben-Boliviaban","timestamp":"2025. február. 18. 07:54","title":"Közel harmincan vesztették életüket egy buszbalesetben Bolíviában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"54a6678a-6519-475d-a6fe-816abb5b1750","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Broadcom a tervezéssel, a TSMC a gyártással foglalkozó részlegért jelentkezett be, a két lehetséges vevő a hírek szerint ugyanakkor nem dolgozik közös üzleten.","shortLead":"A Broadcom a tervezéssel, a TSMC a gyártással foglalkozó részlegért jelentkezett be, a két lehetséges vevő a hírek...","id":"20250217_intel-broadcom-tsmc-chipgyartas-felvasarlas-usa-tajvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/54a6678a-6519-475d-a6fe-816abb5b1750.jpg","index":0,"item":"fad342bd-f276-4074-91c5-7367ad897ad0","keywords":null,"link":"/kkv/20250217_intel-broadcom-tsmc-chipgyartas-felvasarlas-usa-tajvan","timestamp":"2025. február. 17. 11:09","title":"Versenytársaihoz kerülhet az Intel chipgyártó részlege","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b8fe694-340e-4a2e-aab3-dd8518273a9a","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"A gyógyszercégeknek masszív bevételük lett az mRNS-vakcinákból, ezek jelentős részét visszaforgatják a kutatásokba, így már nem évi 5-6, hanem 40-50-100 klinikai vizsgálat folyik mRNS-alapú készítményekkel – mondja Pardi Norbert, a Pennsylvaniai Egyetem mikrobiológiai tanszékének professzora, aki még 2011-ben csatlakozott a Karikó Katalin és Drew Weissman laboratóriumában zajló kutatásokhoz. Jelenleg már a saját laboratóriumát vezeti Philadelphiában, ahol vakcinák fejlesztésével foglalkoznak részben olyan fertőző betegségek ellen, mint az influenza, de vannak eredményeik az mRNS-alapú rákvakcinák területén is.","shortLead":"A gyógyszercégeknek masszív bevételük lett az mRNS-vakcinákból, ezek jelentős részét visszaforgatják a kutatásokba...","id":"20250218_mrns-vakcina-covid-rak-influenza-pardi-norbert-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b8fe694-340e-4a2e-aab3-dd8518273a9a.jpg","index":0,"item":"b2a1cf39-d476-4275-805b-0a03f6ccd78f","keywords":null,"link":"/360/20250218_mrns-vakcina-covid-rak-influenza-pardi-norbert-interju","timestamp":"2025. február. 18. 06:30","title":"A tudósok nem hittek Karikó Katalinéknak – Pardi Norbert az mRNS-vakcinák rák elleni bevethetőségéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb585865-b64a-45f7-b9c1-87663707eda8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több szempontból is előnyös lenne az a földalatti hálózat, ami a felszíni dugókat mérsékelné Dubajban. Ráadásul önvezető autók járnának benne.","shortLead":"Több szempontból is előnyös lenne az a földalatti hálózat, ami a felszíni dugókat mérsékelné Dubajban. Ráadásul...","id":"20250217_elon-musk-the-boring-company-alagut-dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb585865-b64a-45f7-b9c1-87663707eda8.jpg","index":0,"item":"6a858523-2544-42ac-b942-65d82d395116","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_elon-musk-the-boring-company-alagut-dubaj","timestamp":"2025. február. 17. 12:03","title":"17 km-es alagutat építhet Dubajban Elon Musk vállalata, amelyik csak nevében unalmas","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8972acf-1588-40fa-b835-3d7f727aaa5c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A szén-dioxid egy olyan üvegházhatású gáz, amelyik hozzájárul a globális felmelegedéshez. Egyre nagyobb mennyiségben kerül a levegőbe, nem is bírják megkötni a növények. Ezért is mondható áttörésnek amerikai kutatók fejlesztése, egy olyan port, amelyik képes megragadni a szén-dioxid molekulákat.","shortLead":"A szén-dioxid egy olyan üvegházhatású gáz, amelyik hozzájárul a globális felmelegedéshez. Egyre nagyobb mennyiségben...","id":"20250217_oriasi-kapacitasu-szendioxid-megkoto-por","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8972acf-1588-40fa-b835-3d7f727aaa5c.jpg","index":0,"item":"3499df12-1498-4a2b-bb79-c025f2b53c6c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_oriasi-kapacitasu-szendioxid-megkoto-por","timestamp":"2025. február. 17. 19:03","title":"Egy új csodapor egyszerűen kiszippantja a levegőből a szén-dioxidot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8508541-17eb-463d-91db-b4262c9bdb2d","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Nemcsak EKG-t készít, pulzust mér és alvást figyel, hanem többek közt hagyományos vérnyomásmérésre is képes a Huawei orvostechnikai minősítésű okosórája, az akár egészségpénztári számlára is megvásárolható Watch D2.","shortLead":"Nemcsak EKG-t készít, pulzust mér és alvást figyel, hanem többek közt hagyományos vérnyomásmérésre is képes a Huawei...","id":"20250216_vernyomasmeros-ora-huawei-watch-d2-okosora-teszt-velemeny-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8508541-17eb-463d-91db-b4262c9bdb2d.jpg","index":0,"item":"8fe5dc80-6c2d-4e99-8894-524b27080133","keywords":null,"link":"/tudomany/20250216_vernyomasmeros-ora-huawei-watch-d2-okosora-teszt-velemeny-ebx","timestamp":"2025. február. 16. 17:00","title":"Pumpál, elszorít, életet menthet: teszten a rendes vérnyomásmérős Huawei Watch D2 okosóra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6465cdf-22c8-4746-b99f-e2fba0d20bf1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az orosz–ukrán háború lezárása mozgatja a piacokat, amely épp a várható intenzív fegyverkezési hullámot árazza be.","shortLead":"Az orosz–ukrán háború lezárása mozgatja a piacokat, amely épp a várható intenzív fegyverkezési hullámot árazza be.","id":"20250218_Meglodultak-az-europai-tozsdek-a-vedelmi-ipar-huzza-a-ralit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6465cdf-22c8-4746-b99f-e2fba0d20bf1.jpg","index":0,"item":"7e482282-4b79-46ef-acea-2759f63be9c6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250218_Meglodultak-az-europai-tozsdek-a-vedelmi-ipar-huzza-a-ralit","timestamp":"2025. február. 18. 08:37","title":"Meglódultak az európai tőzsdék, a védelmi ipar húzza a ralit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"133e928e-38d7-4464-8626-6824291ee735","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szerintük egy volt vezérkari főnök pártpolitikai rendezvényen történő megjelenése és felszólalása alkalmas arra, hogy megossza és elbizonytalanítsa a Magyar Honvédség személyi állományát, valamint hogy rombolja a haderő belső morálját.","shortLead":"Szerintük egy volt vezérkari főnök pártpolitikai rendezvényen történő megjelenése és felszólalása alkalmas arra...","id":"20250217_Nem-tetszik-a-volt-vezerkari-fonokoknek-hogy-Ruszin-Szendi-Romulusz-a-Tisza-Part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/133e928e-38d7-4464-8626-6824291ee735.jpg","index":0,"item":"26236343-74fb-4595-827d-6f8a3c04273f","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Nem-tetszik-a-volt-vezerkari-fonokoknek-hogy-Ruszin-Szendi-Romulusz-a-Tisza-Part","timestamp":"2025. február. 17. 15:20","title":"Nem tetszik a volt vezérkari főnököknek, hogy Ruszin-Szendi Romulusz kiállt a Tisza Párt mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Mini Cooper és a hamarosan érkező Audi A1 közvetlen ellenfele olasz, és ez a lényeg. Az Alfa Romeo Mito dögös, minden ízében olasz sportkocsi. A vérvörös kisördög tompult tudattal akár még Ferrarinak is tűnhet.
A Fiat/GM SCSS padlólemezére húzták rá az Alfa Romeo 8C Competizione tömörített formatervét. A Fiat Grande Punto műszakiságát izmos, 1,4 literes turbómotorral koronázták meg. Az autót Milánóban tervezték, Torinóban gyártják, innen a név: Mito. A kettősség a használat során is kiderül, zabolázatlan tűzgolyó és kényelmes munkába járó kiskocsi egyben. Aki drágának tartja az ötmilliós alapárat (155 lovas változat), ne feledje: két kocsit kap egy áráért.
Kompakt mérete és a felhasznált acélok kiváló csavarodási szilárdságot biztosítanak az autónak (101.200 daNm/rad). Az arányok is jelzik, hogy sportkocsiról van szó – 4,06 méter hosszú, 1,44 méter magas és 1,72 méter széles, igaz, a sportos jelleg a 155 lovas változatra áll leginkább.
Az elektronikus menetstabilizáló (VDC) nem kapcsolható ki, a biztonsági arzenál tartalmaz dombsegédet, kipörgésgátlót, vészfék-asszisztenst, motorfék-nyomaték szabályzást, dinamikus kormánynyomaték-szabályzást (DST) és az önzáró differenciálmű szerepét betöltő Q2 elektronikát. Ezek a rendszerek garantálják az autó útfogását, de még így is érezni némi bizonytalanságot, amikor teljes erővel rúgjuk a gázt.
Az alapfelszereltség része hét légzsák, a hárompontos, előfeszítővel és överő-határolóval is felszerelt biztonsági övek és az ostorcsapás-sérülés ellen védő, önbeálló fejtámla is. Az aktív biztonság terén a MiTo állandó menetfényt kínál, amely megfelel a 2012-ben életbelépő szabályozásnak. A LED-es hátsólámpák a hagyományos izzóknál nagyobb fényerőt és biztonságot nyújtanak. Az EuroNCAP tesztjén a Mito ötcsillagos minősítést kapott, mind az öt ülésen figyelmeztet a biztonsági öv bekapcsolására.
A fedélzeti kényelmet MP3-lejátszós CD rádió, opcionális Bose hifivel kínálja a Mito. A Blue&Me eszköz, amely Microsoft együttműködésből született Bluetooth kihangosítót, hangfelismerő funkciót, USB csatlakozót tartalmaz, de navigációs funkciókkal is rendelhető.
Gyönyör kapcsolásra (Oldaltörés)
Az autó lelke a DNA-kapcsoló, a kiválasztott üzemmódot fénydióda és a multifunkciós kijelző is mutatja. Alaphelyzetben a normal mód (N) aktív, ilyenkor kényelemre és teljes biztonságra hangolja magát az elektronika. A menetstabilizáló (VDC) csak kismértékben avatkozik be, a dinamikus kormánynyomaték-szabályzás (DST) pedig a túlkormányzást figyeli. dynamic fokozatban (D) igazán vérmessé válik a Mito, a VDC és a kipörgésgátló kevésbé avatkozik be, ugyanakkor bekapcsol a Q2 (önzáró differenciálmű szerepét betöltő rendszer). A kormányrásegítés enyhül, így sportosabbá, közvetlenebbé válik. A motor villámgyorsan reagál, a korábbi andalító poroszkálást vad száguldás váltja fel. A motor hörög, a legkisebb gázra eszeveszetten megindul. A rossz útviszonyok leküzdésére kifejlesztett all weather beállítás (A) használja legintenzívebben a kipörgésgátlót, a DST-t és a VDC-t. Síkos és egyenetlen tapadású havas, vagy akár jeges úton is biztonságosabban mozog a Mito.
A 16 szelepes motor csúcsteljesítménye 155 lóerő 5500-as percenkénti fordulatszámon, legnagyobb nyomatéka 206 newtonméter, dinamikus fokozatban ez az érték 3000-es fordulatszámon 230 newtonméterre nő. A kis tehetetlenségű turbófeltöltő gyorsan reagál a sportos fokozatban. A műszerfal olasz feliratai csak fokozzák vérünk pezsgését (benzina, acqua, giri stb.).
Normál üzemmódban egyáltalán nem jelent több vezetési élményt, mint egy dízel Lancia Delta. Ha spórolni akarunk, letagadva az Alfa vérvonalát, akkor unalmas kocsi a Mito. De ha mellénk áll egy hármas BMW, két kan ránkvigyorog, akkor meg kell tenni, amit ilyenkor meg kell tenni. Ablakot fel, DNA-kapcsolót D-be, majd padlógázzal, csikorgó gumikkal elindulni. 215-ig mi vagyunk a nyerők, utána elhúz a bömös. De addig csak a visszapillantóban zsugorodott. Ha ezt sokszor eljátsszuk, veszélybe kerül a jogsink és kifogy a tank. Agresszív üzemmódban bőven duplájára nő a fogyasztás, 10-15 litert benyel a kis Mito. Az 500 kilométeres tesztelés alatt inkább a normális vezetésre helyeztem a hangsúlyt, ezért is alakult ki a vártnál kedvezőbb 7,8 literes átlagfogyasztás.
A váltó karja meglepően hosszú, közvetlenebb munkát várnánk el tőle, hangos, csattog, de pontos. A kormány jó fogású, nem elég közvetlen, nagy sebességnél érzéketlen, hajlamos a túlkormányzásra. Futóműve kegyetlenül kemény, rossz úton ráz, szinte semmit nem csillapít – az Alfa amore az első kátyúig tart -, kanyarokban világbajnok.
Fontos rövidítések (Oldaltörés)
A Mito menetdinamikai eszközkínálatának érdekes darabja az elektronikus hidraulikus-fékasszisztens (HBA), amely vészfékezés közben automatikusan megnöveli a nyomást a fékrendszerben. A dombsegéd az emelkedőn indulásban segít: miután a sofőr leveszi a lábát a fékpedálról, néhány pillanatig még fenntartja a fékhatást, ezzel megakadályozza az autó visszagurulását. A kanyar fékerő-szabályzó (CBC) a teljes fékkel vett kanyarokban lép életbe. A fékerőt egymástól függetlenül osztja el a kerekek között, hogy a lehető legnagyobb stabilitást tartsa fenn, a legcsekélyebb alul-, vagy túlkormányozottság nélkül.
A Q2 elektronikus rendszer feladata a hajtónyomaték egyenletes elosztása a kerekek között, az autó biztonságos viselkedésének biztosítása kanyarodás közben, akár sportos manőverek közben, akár csúszós úton. A Q2 a fékrendszert kihasználva a VDC irányítása alatt az önzáró differenciálmű szerepét tölti be. Kanyarban, gyorsítás közben a belső íven futó kereket fékezve növeli a külső íven haladó kerék tapadását, tehát egyenletesen és dinamikusan osztja el a nyomatékot a hajtott kerekek között, a vezetési stílusnak és az útviszonyoknak megfelelően. Normál autókon a kanyarból kigyorsítva a belső íven futó kerék elveszti a tapadását. A Q2 ezzel szemben lefékezi a belső kereket, és nagyobb nyomatékot juttat a külsőre, amelynek nagyobb a tapadása. Ez az ideális íven tartja a járművet, megfelelő tapadást biztosít és akár 1 g oldalgyorsulást is megenged (Q2 nélkül 0,95 g).
A beltér nem szép, az anyagok többsége puha, a többi nagyon kopogós, a könyöktámasz használhatatlan, végig felhajtott állapotban vezettem. Az ülések sportosak, jól párnázottak, szépek a műszerórák. A hátsó fertály szűk, a beszállás nehézkes, magam mögött ugyanakkor kényelmesen elfértem. Aki itt ül, azt kellemesen masszírozzák a Bose hangszórói. A csomagtartó mérete átlagalatti, szája szűk, magasan van, nehéz bele pakolni, pohártartókkal cudarul áll.
A Fiat-csoport tulajdonában lévő Maserati márka világszerte több ezer, Németországban 1768 Quattroporte és Gran Turismo típusú autót kényszerül visszahívni a szakszervizekbe. Visszahívnak Alfa Romeo 8C modelleket is.
Sportosság és elegancia, sajátosan exkluzív stílusba csomagolva, amihez az Alfa Romeo műszaki tökéletessége járul – ez az Alfa Brera, az új, vérpezsdítő presztízs-kupé. Tervezőinek szeme előtt egyetlen cél lebegett: az, hogy egy kimagasló kocsi vonalait kombinálják a luxuskocsik minőségével és komfortjával. Az olasz autózás mesterei bábáskodtak fölötte: neve Alfa, tervezője Giugiaro, és a Pininfarinánál készül. Amikor visszapillantójában összeszűkül a világ, akkor érti meg igazán az ember, miért teremtetett sikerre ez az autó.
Nem értem, miért közlekedik olyan kevés Alfa a magyar utakon. Félnek a tökéletes szépségtől? Nem tudják elviselni, hogy mindenki csak az autójukat akarja? Féltékenyek? Jó, jó, olasz autó, jó, jó, minőség. És a szépség, a dizájn az smafu? Mutasson nekem valaki hasonló kategóriájú autót, ami annyira stílusos, mint a 159-es.
Szombaton a 10-es és 11-es úton Esztergom felé autózók igencsak meglepődhettek, amikor tucatszám jöttek velük szembe a szebbnél-szebb Alfa Romeók. Hát még azok a külföldi és belföldi turisták, akik Kelet-Közép Európa egyik legszebb és legnagyobb bazilikáját keresve a térség legnagyobb és legszínesebb Alfás dzsemborijába botlottak.
Miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel.