szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A 2005-ben bemutatott Alfa-szépségre még nem fér rá a felújítás, a 159-es beérett, szebb, mint valaha. Csak egy jó olasz motor hiányzott. Most megkapta, az 1,75 literes turbó a régi időket idézi, parádésan megy, sokat fogyaszt és még nincs beárazva.

Nem egynyolcas az új motor, hanem 1750 köbcentis. Ez egy mitikus szám az Alfánál, csak néhány álomautó a hőskorból: 1750 6C (1929, hat henger 46-80 lóerő), 1750 4C (1946, négy henger 118 lóerő), GTC, Flying Star, Zagato Spider, GS, GT Veloce, Spider Veloce, 1750 Berlina. Őket követi a sorban a 159 1750 TBi. Az új motort a 159-es szedán mellett a kombiban is kipróbáltuk, és természetesen bekerül majd a Brerába és a Spiderbe is. A genfi szalonon bemutatott 170 lovas kétliteres dízel is hamarosan rendelhető itthon.

Az 1750 TBi leváltja a méltán felejthető 1,9 JTS és 2,2 JTS motorokat, amelyek még a 159-es 55 kilóval könnyített legújabb változatát is csak megmosolyogtatóan tették sportossá. Nem úgy az új moci: pezseg, robban és gyönyörű a hangja. A Fiat Powertrain Technologies (FTP) üzemében készülő új, 1750 köbcentis, Euro 5-ös turbós benzines 200 lóerős csúcsteljesítménnyel büszkélkedik, 320 newtonméteres maximális forgatónyomatéka már 1400 percenkénti fordulaton rendelkezésünkre áll.

© Autómenedzser
Ezzel az erőforrással újra olasz vértől duzzadnak a 159-es erei, végsebessége 235 kilométer/óra és állóhelyzetből 7,7 másodperc alatt van százon. Sportos menetteljesítményei és erőteljes gyorsulása mellett, kitűnő nyomatékkarakterisztikájának köszönhetően alacsony fordulatszámon is felettébb rugalmas.

A motor teljesítményében jelentős szerepe van a fejlett égéstér átöblítési technikának. Az átöblítés – hosszú idejű szelepösszenyitások különösen alacsony fordulatszámon –hatásosságához a motor működésének folyamatos monitorozására van szükség. Az új változó vezérlési rendszer úgy alakítja a szelepösszenyitási időket, hogy a friss levegőtöltet egy része a kipufogó felé távozva minden szívási/sűrítési ütemben segítse az égésterek átöblítését, a bennük maradó kipufogógázok tökéletes eltávolítását. Ez az áramlás a turbó gyors felpörgetésében is segít, turbólyuk nincs. Az új generációs turbó a kipufogó gázlengéseit is hasznosító leömlőhöz csatlakozik. A feltöltő háza és a kipufogó öntvény is nagy hőteherbírású mikroötvözött acélből készül.

© Autómenedzser
Bár a gyári sajtóanyag 8,1 literes átlagfogyasztásról számol be vegyes használatban, nekünk az osztrák traffipaxok vigyázó szemei között inkább megfon toltan, mint vakmerően autózva 11 literes fogyasztás alá ritkán sikerült levinnünk a kombi Alfát, a Ti-felszereltségű sportos szedánokkal még ennél is többet mértünk.

Az új motor várhatóan fellendíti az itthoni Alfa-eladásokat, ugyan magyar árak még nem ismertek. Annyi biztos, a fele regisztrációs adóteher miatt az 1750 TBi olcsóbb lesz, mint a korábbi 2,2 JTS.

Biró Csongor

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Alfa Mito teszt: szerelem első kátyúig

A Mini Cooper és a hamarosan érkező Audi A1 közvetlen ellenfele olasz, és ez a lényeg. Az Alfa Romeo Mito dögös, minden ízében olasz sportkocsi. A vérvörös kisördög tompult tudattal akár még Ferrarinak is tűnhet.

hvg.hu Autó

Alfa Romeo 159 SW teszt: vigyázat, szuperalfásítás!

Az Alfa Romeo 159 Sportwagon TI igazi olasz álomautó. Rikító fehérben, vörös féknyergekkel, Góliát kerekekkel, ültetett precíz futóművel, bőr belsővel, alacsony fogyasztású dízelmotorral. A szépségben nincs hiba, a körítés és a tálalás tökéletes, még azt is elfelejtjük, hogy csak 150 lovat kergetünk.