szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ájkjú. Ez a jövő? Szörnyecskék lepik el a városi dzsungelt, gumifüstölés helyett a srácok helyben megfordulással ajzzák fel a lányokat, akik később egy gyermeket szülnek nekik. Több ugyanis nem fér a négyszemélyes, háromméteres Toyota iQ-ba. Ha nem lenne botrányosan drága, meghajtanám a fejem előtte.

A japánok úgy gondolták, a három mégis több mint a kettő, tehát a smart legyőzése ki van pipálva. De valóban így van? Tény, a Toyota iQ pont olyan, mint egy autó, még akkor is, ha csak fél. Kényelmes és kellemes a kormánynál ülni, élvezetes vezetni. Két személynek ideális nemcsak városba, hanem a 395 literes csomagtartója révén hosszabb utazásra, nyaralásra is. Bár - ha nagyon megnézzük - négy ülést találunk az iQ-ban, legfeljebb négy 17 éves, artistaképzőbe járó japán tini képes úgy beülni, hogy kiszállás után is megmarad az eredeti végtagszám. Hárman a fiammal pont elfértünk, a feleségem hajlamos túlzottan nagy helyet hagyni a gyereknek, így ő a kesztyűtartó helyére préselte be magát. A fiam a csomagtartóban egészen jól érezte magát, ennyire még sosem ült kerék fölött.

A furcsa Toyota megosztja a közönségét, többeknek tetszett, mások csak azért fotózták le, hogy megrémítsék csemetéiket, volt, akit Darth Vaderre vagy a birodalmi katonákra emlékeztette, volt aki szerint ez csak egy fél autó, mások szerint pedig egy fütyi. Engem lenyűgözött azzal, hogy izgalmas, ami a Toyotákra nem jellemző.

© Autómenedzser
A kesztyűtartó külön mulatság, patentos és tépőzáras, levehető mappa valójában. Ugyanilyen cseles a kalaptartó is, amely egy felpatentolható szövet ponyva. Lelőhelye a hátsó ülések alatt található, ugyanitt lehet elrejteni a hátsó ülések fejtámláit.

A kis agytröszt intelligensebb és jobban felszerelt, mint amit elsőre várnánk: érintésre nyílik az ajtó, gombnyomásra indul a motor, automatikus a klíma, elektromosan behajtható a tükör, a 285 ezer forint feláras navigációs kütyü Bluetooth-os telefonálást, USB-csatolón keresztüli zenehallgatást tesz lehetővé.

A csöppség nem túl biztató jövőképet vetít elénk, ha netán belénk rohan egy autó. Mégis, a túlélés érdekében teletömte lufikkal a Toyota. Az első két légzsák mellett oldallégzsákok, függönylégzsákok védenek, de van térdlégzsák a kormány alatt, függönylégzsák a hátsó szélvédő előtt és az utasülésben lévő párnalégzsák is közbelép, hogy ütközéskor megfogja az utast. Az összesen nyolc légzsákot biztonsági utascella és elektronikus menetstabilizáló egészíti ki.

Legfordulékonyabb (Oldaltörés)



A technikai értelemben igen fejlett autót élmény vezetni. Bármilyen meglepő, de ezt a kis szöcskét, bolhát vagy nevezzük bárminek is, állandó mosollyal az arcomon hajtottam. Kitapostam a belét, padlóig lenyomott pedállal cikáztam vele a városban és az autópályákon is. Nem bántásképpen, de nem lehet másképp. Érzékenyen reagál a gázra, jól gyorsul, a 900 kilós néhol legömbölyített kocka sík terepen hiperaktív. Emelkedőkön, budai meredek utcákban kifogy a szufla a George Lucas filmekből is ismerős sisakból, csak szuszog, de nem mozdul.

A világ legfordulékonyabb autója címet is kiérdemlő iQ (balra 8,4 méter, jobbra 8,3 méter a fordulóköre) kanyarban olyan, mint egy sportkocsi, csak arra kell vigyázni, hogy erősen túlkormányzott az autó, így célszerű két kézzel markolni a volánt. Ha túl nagy a tempó, az ESP (VSC) besegít, az autó minden helyzetben biztonságosan kezelhető. Autópályán vagy a nulláson van para, a kamionok oldalában folyamatosan korrigálni kell a kormányzást, hosszú távon nem lehet egyenesben tartani. Izeg-mozog itt is a kicsi kocsi, a különbség az, hogy 150 kilométer/óra a tempó. Ennyi az autó végsebessége, de ezt tartja becsületesen. Ilyenkor megugrik a fogyasztás is (kilenc litert mutat a fedélzeti számítógép), amúgy az autóra általánosan is elmondható, hogy nem egy aszkéta. Az ötszáz kilométeres tesztút végén mért 5,3 literes átlagfogyasztás mégsem mondható túlzónak, a jó ízlés határain belül van. Ebben segít a váltásesedékesség-jelző is, a váltó ötsebességes.

© Autómenedzser
Ennél kevésbé ízléses az autó beltere, ami inkább egy gyerekjátékra hajaz, mint hús-vér autóra. A műanyagok formája és minősége gyalázatos, ugyanakkor minden a megfelelő helyen van.

Parkolni vele gyerekjáték, teljesen új dimenziók nyílnak meg előttünk, kitárul a mikrokozmosz. A kis jövevény a lányok és a metroszexuális fiúk körében lesz népszerű, de ehhez mélyen zsebbe kell nyúlni, a kocsi alapára 3,435 millió forint. Aki drágább, de takarékosabb iQ-ra vágyik, viheti a dízelt kilencven lóerővel, négy millióért.

Biró Csongor

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Óriási Toyota-visszahívás, meggyulladhat a biztonsági öv

A Toyota a biztonsági öv és a kipufogórendszer esetleges meghibásodása miatt világszerte 1,3 millió autót hív vissza a márkaszervizekbe. A Yarisokban a biztonsági övfeszítőben kell kicserélni a szigetelést, mivel az legrosszabb esetben lángra kaphat.

MTI Autó

Mélyponton a Toyota

Az idén jelentősen csökkennek a Toyota eladásai, és három évtized óta először fordul elő, hogy Japánban 3 milliónál kevesebb járművet fog előállítani a cég.

hvg.hu Autó

Toyota Avensis teszt: cégvezetők Toyotája

Méltó a Toyota hagyományaihoz, fejlettségéhez, világuralmi törekvéseihez az a technikai arzenál, amit az Avensis felvonultat a biztonság, a környezetvédelem szolgálatában. Ebben a nagy igyekezetben a vezetési élmény kihalt az autóból. Hiába a műszaki és kényelmi fejlettség, az Avensis nem élmény-, de nem is örömautó. Marad a cégautós kategóriában.

hvg.hu Autó

Toyota Avensis kombi teszt: pulzuslassító

A technika szerelmeseinek készült az új Avensis. Ez jó hír nekik, rossz hír azoknak, akik a kényelmes, nagyvonalú, sportos és izgalmas autókat kedvelik. Az új Avensis nem ilyen, ugyanakkor praktikusságához és megbízhatóságához nem férhet kétség. Flottában menni fog, ha eleget engednek felhizlalt árából.