szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A JATO Dynamics közzétette féléves közép-kelet-európai új autó eladási adatait. Az első félév eredményei drámaiak. Régiószerte csökkent a nagy darabszámban értékesítő márkák forgalma.

504 641 új autó kelt el Közép-Kelet Európában az idei év első félévében. Továbbra is Lengyelország a régió legjelentősebb piaca, 168 888 darabos eladással 2009 első 6 hónapjában (0,1 % növekedés 2008 azonos időszakához képest). A lengyelországi eladások a teljes régió teljesítményének egyharmadát teszik ki. Az is említést érdemel, hogy a szlovákokon kívül csak a lengyeleknek sikerült 2008 azonos időszakához képest növelni új autó eladásaikat 2009-ben.

Szlovákiában 3,6 százalékkal növekedtek az első félévi eladások a tavalyi év azonos időszakához képest, 45 728 autót adta el. Az összes többi piacon jelentős visszaesés tapasztalható. A régió legnagyobb vesztesei a lettek (-73,7%), a litvánok (-67,9%), az észtek (-62,4%) és a magyarok (-51,7%) lettek.

A nagy vesztesek közé tartozik a magyar piac is, ahol az új autó forgalombahelyezések 42390 autóval estek vissza a tavalyi év első félévéhez képest. Nemzetközi szakértők szerint Magyarországon a hitelfelvétel egyre szigorodó kondíciói, valamint a július 1-jétől 20%-ról 25%-ra emelkedett ÁFA csak tovább rontják az amúgy sem kecsegtető helyzetet.

Autóeladások a régóban

Ország

Első félév 2009

Első félév 2008

Különbözet

% Változás

Lengyelország

168,888

168,645

243

0.1%

Csehország

85,608

93,765

-8,157

-8.7%

Románia

70,612

144,988

-74,376

-51.3%

Szlovákia

45,728

44,118

1,610

3.6%

Magyarország

39,613

82,003

-42,390

-51.7%

Szlovénia

29,446

39,070

-9,624

-24.6%

Horvátország

25,302

49,242

-23,940

-48.6%

Szerbia

17,819

26,918

-9,099

-33.8%

Ciprus

8,478

11,801

-3,323

-28.2%

Észtország

5,725

15,206

-9,481

-62.4%

Litvánia

4,312

13,416

-9,104

-67.9%

Lettország

3,110

11,847

-8,737

-73.7%

Összesen

504,641

701,019

-196,378

-28.0%

© Autómenedzser
A Skoda diadalmaskodott a márkák küzdelmében a közép-kelet európai régióban, megelőzve ezzel a Volkswagent és a Ford-ot. A Kián (+3.5%, +23 691 db) kívül minden - egyébként nagy darabszámot értékesítő – márka értékesítési volumene csökkent az év első félévében a tavalyi év azonos időszakához képest.









Top 10 márka

Márka

Első félév 2009

Első félév 2008

Különbözet

% Változás

SKODA

62,123

84,714

-22,591

-26.7%

VOLKSWAGEN

39,019

51,762

-12,743

-24.6%

FORD

38,768

49,837

-11,069

-22.2%

RENAULT

35,323

46,852

-11,529

-24.6%

FIAT

33,028

33,671

-643

-1.9%

OPEL

31,449

55,491

-24,042

-43.3%

TOYOTA

29,672

43,546

-13,874

-31.9%

DACIA

27,160

46,050

-18,890

-41.0%

HYUNDAI

23,815

24,319

-504

-2.1%

KIA

23,691

22,883

808

3.5%

A Skoda Octavia és a Fabia szerezté meg a dobogó felső két fokát a modell eladási erdeménylistán 2009 első félévében. Nagyon zuhant viszont a Dacia Logan (-56%). A tavaly ilyenkori első helyezése helyett most kénytelen beérni a bronz éremmel. A legdinamikusabb felívelés a Fiat Puntoé (19.8%-os eladási növekedéssel, 14 237 darabos összeladással felkapaszkodott az ötödik helyre). Szerényebb mértékben ugyan, de a Kia cee’d és a Volkswagen Polo is növelte eladásait 2009 első félévében a tavalyi év azonos időszakához képest.

Top 10 modell

Modell

Első félév 2009

Első félév 2008

Különbözet

% Változás

SKODA OCTAVIA

28,995

36,486

-7,491

-20.5%

SKODA FABIA

24,981

38,637

-13,656

-35.3%

DACIA LOGAN

19,840

45,092

-25,252

-56.0%

KIA CEE’D

15,509

14,919

590

4.0%

FIAT PUNTO

14,237

11,883

2,354

19.8%

VOLKSWAGEN GOLF

13,646

13,319

327

2.5%

FORD FOCUS

11,678

19,792

-8,114

-41.0%

RENAULT MEGANE

11,656

12,152

-496

-4.1%

RENAULT CLIO

10,151

18,342

-8,191

-44.7%

TOYOTA YARIS

9,293

12,852

-3,559

-27.7%

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

R8, Camaro, Hummer: négykerekű sztárok Hollywoodban

Az amerikai filmstúdiókat éveken keresztül rengeteg pénzzel támogatták az autógyárak. James Bond BMW Z3-al mentette meg a világot. A Transformers-filmek lényege az autó. A filmipar bánhatja, hogy a gazdasági válság miatt az autóóriások a csőd szélén állnak.

hvg.hu Autó

Melyek a legveszélyesebb európai városok?

Egy tanulmány összehasonlította az EU-országok, illetve fővárosaik baleseti mutatóit. Eszerint Szófiában a gyalogosok a veszélyeztetettek, míg Helsinkiben inkább az autósok, Athénben pedig a buszok és villamosok utasai. Csupán egy város van, ahol a közlekedési balesetben elhunytak száma csökkent, az összes többiben nőtt.

hvg.hu Autó

Melyik autóval a legelégedettebbek a vásárlók?

Ki hitte volna, hogy nem a Mercedes, a BMW, vagy az Audi márkák vásárlói, hanem a japán Daihatsu márka tulajdonosai a legelégedettebb vevők Németországban. A J. D. Power internetes felméréséből ez derült ki.

hvg.hu Autó

Az autós nyaralás veszélyei - videóval

Amikor a család nyaralni megy, az autó pillanatok alatt teherautóvá válik. Még egy kombi csomagtartójában sincs elegendő hely az összes játéknak, a strandgrillezőnek, a bőröndöknek, a matracoknak, sportszereknek és a táskáknak. A nyaralni indulók sokszor tetődobozba is pakolnak. Szakértők azt tanácsolják, hogy már a tetőbox vásárláskor próbáljuk meg a lehetséges veszélyeket minimalizálni.

hvg.hu Autó

Milyen büntetésekre számíthatunk a nyaralás alatt?

Javában tart a nyaralási hullám. Egyre több autós van az európai utakon, különösen a kedvelt nyaralóhelyek környékén. Mielőtt útnak indulna, érdemes érdeklődni a különböző utakról, a forgalmukról és a közlekedési szabályokról. Különben szükségtelen kiadásokkal kell számolni.

hvg.hu Autó

Elemi kár: mikor fizet a biztosító?

A K&H Biztosító tapasztalata alapján a casco biztosítással rendelkező gépjármű-tulajdonosok közül sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen események sorolhatóak az elemi károk közé. Nagyobb odafigyeléssel sok káreset megelőzhető, és megkímélhetjük magunkat a későbbi vitás helyzetektől.

hvg.hu Autó

Nyertesek és vesztesek - az autók negyedét külföldre viszik

Az idei első félévben 40,1 százalékkal esett vissza az eladott új személygépkocsik és terepjárók száma a tavalyi év hasonló időszakához képest - derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által készített összegzésből. Ennél is drasztikusabb, több mint 50 százalékkal kevesebb autót helyeztek forgalomba Magyarországon. 11 ezer 325 autót kivittek az országból.