szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

A General Motors (GM) kész eladni az Opelt és a Vauxhallt a kanadai-osztrák Magna autóipari beszállító vállalatnak - jelentette be hivatalos közleményben a GM. Az üzlet részleteit később dolgozzák ki. A BBC úgy tudja, a döntést üdvözölte Merkel német kancellár is.

Az amerikai anyavállalat igazgatótanácsa előző napi ülésén határozta el, hogy szabad kezet ad az Opel átadásához. A Magna az orosz Szberbankkal és GAZ autógyárral társulva kívánja megvásárolni az Opelt. A másik ajánlattévő az RHJ International pénzügyi befektető társaság volt. A német kormány a Magna ajánlatát támogatta.

Több mint fél éve tartó alkudozás végére kerülhet pont. A bizonytalanságot ugyanakkor jelzi, hogy a csütörtök reggeli német sajtó egybehangzóan még arról írt, hogy a General Motors nem hajlandó megválni az Opeltől és nem  adja át azt a Magnának. Egyes hírek szerint ebben a döntésben nem csupán gazdasági és technológiai, hanem politikai megfontolások is szerepet játszottak volna. Mégpedig konkrétan annak megakadályozása, hogy az Opel, illetve a gyártással kapcsolatos technológia a Magna és a vele együttműködő Szberbank és a GAZ-autógyár kapcsolata miatt Oroszországot "erősítse".

A GM mégis meggondolta magát. Ebben szakértők szerint szerepet játszott az a megfontolás, hogy a szanálás az amerikai anyavállalat számára legkevesebb 6 milliárd dollárba került volna, azaz jóval többe, mint azt előzetesen becsülték.

A Magna beruházói szerepvállalása a legkedvezőbb megoldás lenne a német kormány, illetve a németországi üzemeket működtető tartományok számára. A németországi alkalmazottak száma egyébként megközelíti a 26 ezret. A négy üzem a hesseni Rüsselsheimben, az észak-rajna-vesztfáliai Bochumban, a rajna-pfalzi Kaiserslauternben és a türingiai Eisenachban működik.

A korábbi beruházó-jelöltek - köztük a belga RHJ Internatinal pénzügyi befektető - leépítéseket, illetve üzembezárásokat helyeztek kilátásba, a Magna viszont legutóbb azt ígérte, hogy 2011 végéig nem lesz üzembezárás.

A berlini kormány - Angela Merkel kancellárral az élen - korábban azt ígérte, hogy a Magna által vezetett konzorciumot 4,5 milliárd euróval támogatná. Több kormányzati politikus ugyanakkor kijelentette: amennyiben a General Motors megakadályozza az Opel átvételét, Németország eláll a pénzügyi támogatás tervétől.
   
A Magna/Szberbank viszi az Opel 55 százalékát, a GM megtart 35 százalékot, a dolgozóké a maradék 10 százalék.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Opel Astra világpremier Magyarországon - fotók

Bár csak a frankfurti szalonon mutatják be a negyedik generációs Opel/Vauxhall Astrát, az etyeki szőlők között premier előtt pillanthattuk meg az Opel megmentőjét. Az Astra mindig is a rüsselsheimiek húzómodellje volt, közel tízmilliót értékesítettek az eddigi típusokból. Nálunk különösen népszerű, hisz a hárommilliós magyar autópark 6 százaléka (208 ezer autó) Opel Astra.

hvg.hu Autó

Opel Astra GTC teszt: Astra tízmillióért

Nem nevezhetjük újdonságnak az Opel Astra 2004-ben bemutatott álkupéját, a háromajtós GTC-t. Most, amikor küszöbön az új Astra és a konkurens Scirocco is elemében van, eljött az idő, hogy utoljára meghajtsuk a kétszáz lovas ménest.

Biró Csongor Autó

Opel Insignia teszt: élménykombi gyerekbetegségekkel

160 lóerő, dupla panorámatető, magyarul beszélő navigáció, hatalmas csomagtér, baráti fogyasztás, pazar kényelem, lenyűgöző technika, izgalmas dinamika. Ez az Opel más, mint a többi, és sokkal drágább is. Az Insignia még nem nőtte ki a gyermekbetegségeit.