szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

Sportkocsi vagy luxuslimuzin? A Porsche Panamera mindkettő akar lenni. A durva az, hogy tud mindkettő lenni egyszerre. Pár óráig tartott a gyönyör, kipróbáltuk az S, a 4S és a Turbo változatokat.

Földönkívüli élmény egy Porsche vezetése, az új Panameráé méginkább az. Az élmény megosztható, a teljes értékű luxuslimuzinban négy felnőtt kényelmesen elfér, még 2 méter fölöttiek is. Hátul érezni, hogy sofőrös limuzinként is alkalmazható, a vezetőüléssel egyenértékű a hátsó fotel, amely kérésre szellőztethető is.  De ki az a marha, aki nem vezetni akarja? 

Minden Panamera-modell alapkivitelében sportos komfortüléseket kínál a vezető és utasai számára, már a Panamera S és 4S utasterében is nyolc irányban elektromosan állítható változatok gondoskodnak a személyre szabott, kiemelkedő kényelemről. A Panamera Turbo elektromos ülésállítása komfort memóriacsomaggal egészül ki, amely meghosszabbítható ülőpárnát, deréktámaszt és elektromos kormányállítást is magában foglal. Hátul minden egyes modellváltozat lehajtható, középső kartámasszal kiegészített két egyes ülést kínál, még a nagyobb termetű utasok számára is bőséges fej- és lábtérrel. További lehetőségként hátulra olyan megoldások is rendelhetők, mint az adaptív sportülések vagy az elektromosan - széles körűen – állítható komfortülések. Mindezeken túl további extrafelszerelések széles választéka áll a vásárlók rendelkezésére, a különböző bőrkárpitoktól egészen a kulcsnélküli Porsche Entry & Drive rendszerig (a Panamera Turbo esetében széria).

A név eredete az ötvenes évek Carrera Panamerica versenysorozatához kötődik: nagy autó, versenyautó, hosszútávfutó – ezek a kulcsszavak.

© Autómenedzser
A fanatikusok megnyugodhatnak, az indítókulcs a bal oldalon van, elfordításával feltárul előttünk szezám kapuja, legalábbis a hang arra emlékeztet. A Turbo kipufogójából brutális, versenyautókat megszégyenítő orkán tör elő, a sport vagy a sport plus gombok megnyomásával az erotikus élmény fokozódik.

A középkonzol lenyűgöző, az utasokat elválasztó híd a Carrera GT-ből lehet ismerős, de a Vertu luxustelefonra is hasonlít, egészen a csomagtartóig hátra nyúlik (milyen durva kimondani: csomagtartó – egyébként 432 literes, a hátsó üléseket előredöntve 1250 literesre növelhető a turbós modellben). Mindent elektronikusan beállíthatunk, felsorolni fölösleges.

A 4S és a Turbo modellekben széria PDK duplakuplungos váltó 1/2000 másodperc alatt vált, miközben megtartja az erőt váltás közben is. A Panamera folyamatosan tol, folyamatosan húz, nincs vége a száguldásnak. A 200-as tempó lassú bambulás, ilyenkor zavaró a luxuslimó jelleg, még hangosabbnak és még keményebbnek kívánjuk ilyenkor a Panamerát. A sportfutómű mellett a sportkipufogó is kapcsolható, a légrugózás révén 2,5 centivel a hasmagasságot is megemelhetjük. Az első tengelyre nehezedő száz kilós tengelyterhelést automatikusan kinyíló hátsó szárny kompenzálja, a leszorítóerőért a Turbóban két részes szárny felel, ami 180-as tempónál még meg is dől.

Igazi Gran Turismo (Oldaltörés)

A Porsche a Panamera formájában története első négyajtós Gran Turismo modelljével jelenik meg a piacon. Az új sorozat nem csupán rendkívül dinamikus menetteljesítményeivel, hanem különleges és személyre szóló kényelmével, illetve exkluzív felszereltségével csábít.

Az új Gran Turismo hozza el elsőként e piaci szegmensbe a kettős tengelykapcsolós sebességváltót, az automatizált sebességváltóval együtt elsőként alkalmazott automatikus motorleállítás és -indítás rendszerét (Start-Stop System), a minden egyes rugóelemében kiegészítő levegőmennyiséggel tölthető adaptív légrugózást és a kiemelkedő, állásszögében is állítható hátsó szárnnyal kialakított aktív aerodinamikát. Ugyancsak újdonság a szegmensben a „Sport Chrono” csomag, amely gombnyomásra határozottan sportosabb hangolást kölcsönöz többek között a motor, a futómű és a sebességváltó számára. Mindezt a Porsche kettős tengelykapcsolós sebességváltójával (Porsche Doppelkupplungsgetriebe; PDK) kínált, álló helyzetből a legjobb gyorsulási értékeket biztosító startautomatika (Launch Control) teszi teljessé.

A Porsche a 911, a Boxster/Cayman és a Cayenne utáni negyedik sorozata szeptemberben háromféle V8-as motorváltozattal érkezik a márkakereskedőkhöz. A későbbiekben a kínálatot egy V6-os erőforrással szerelt belépőmodell, valamint a hibridhajtású Panamera egészíti majd ki. A palettát így jelenleg a 4,8 literes, 400 lóerős, nyolchengeres aggregáttal és hátsókerék-hajtással készült Panamera S nyitja, amelyben az erőátvitel feladatát alapkivitelben hatfokozatú manuális váltómű, kívánságra a Porsche hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós sebességváltója (Porsche Doppelkupplungsgetriebe; PDK) látja el. Ezzel a Panamera S mind gyorsulása, mind pedig üzemanyag-fogyasztása tekintetében kiváló értékekkel büszkélkedhet – mondja a sajtóanyag.

© Autómenedzser
Ez biztos így is van, ha az autót használat előtt megtankolják. A mi fehér Panameránkban spóroltak az üzemanyaggal – beérünk még, mondták a szervezők 50 kilométerre Pesttől. És ezt megmondták a Panamerának is? – kérdezte a hülye újságíró. A választ már nem hallottuk, mert felbőgtek a V8-asok, és elhúztak mellettünk a Porschék. Mi lassan 130-140-es tempóval szeltük az M6-os kilométerszelvényeit, amikor 3 kilométerre a pihenőtől egyet rántott a motor, egymásra néztünk Török kollégával, majd figyeltük, ahogy lassan nulla fordulat mellett esik a sebesség. Az ötvenmilliós autó szépen kiadta a lelkét, mi bezártuk, bekapcsoltuk az elakadásjelzőt, és mint aki jól végezte a dolgát bemásztunk a segítségünkre megálló Carrera kabrióba. Négy felnőtt férfi egy bézs Porsche kabrióban, 100-zal (abban is tartalékon volt az üzemanyag), kicsit sem volt feltűnő.

500 lóerő, 4,2 másodperces gyorsulás - élőben (Oldaltörés)

Az alapautó az erőfolyam megszakítása nélküli váltások mentén mindössze 5,4 másodperc alatt gyorsít fel 0-ról 100 kilométer/órás tempóra, az EU 5 szabvány szerinti menetcikluson pedig csupán 10,8 liter üzemanyagot igényel 100 kilométerre (szén-dioxid-kibocsátás: 253 g/km) – a sajtóanyag szerint, mi teljes terheléssel 14-16 liter körüli fogyasztást mértünk. Csúcssebessége a PDK váltóművel (2650 euró felár) 283, míg a manuális konstrukcióval 285 kilométer/óra. A Panamera 4S változatban szintén a 4,8 literes, 400 lóerős V8-as erőforrás dolgozik, a hajtásláncba azonban itt már szériakivitelben a PDK váltóművet építik, mégpedig a Porsche vonóerő-szabályzó rendszerével (Porsche Traction Management; PTM) működő innovatív, aktív összkerékhajtással. Az álló helyzetből 100 kilométer/óráig mért gyorsításhoz a Panamera 4S kiváló vonóerő-átadási képességeinek köszönhetően már csupán 5,0 másodpercet igényel, maximális sebessége pedig 282 kilométer/óra. Az EU 5 szabvány szerinti átlagos üzemanyag-fogyasztás 11,1 literre adódik 100 kilométerenként, 260 g/km szén-dioxid-kibocsátás mellett.

A csúcsmodell szerepét a Panamera Turbo tölti be, amelynek 4,8 literes, V8-as motorja Biturbo-feltöltése révén már 500 lóerőt produkál. A hatalmas teljesítmény átviteléről ez esetben is a Porsche kettős tengelykapcsolós sebességváltója illetve az alapkivitelhez tartozó PTM-összkerékhajtás gondoskodik. A rendkívül dinamikus Gran Turismo mindössze 4,2 másodperc alatt futja meg a 0 és 100 kilométer/óra közötti sprintet, csúcssebességként pedig a Panamera Turbo esetében már 303 kilométer/óra mérhető. A szabvány szerinti üzemanyag-fogyasztás ez esetben 100 kilométerenként 12,2 literre, az átlagos szén-dioxid-kibocsátás pedig kilométerenként 286 grammra adódik, az előbbi nálunk 20 liter környékére tevődött, ami egy kéttonnás versenyautótól nem is sok.

A „Sport Chrono” csomaggal (920-1560 euró felár) és a PDK-sebességváltóval együtt a startautomatika (Launch Control) is aktiválható, amellyel a 100 kilométer/óráig mért gyorsulás ideje mindegyik modellváltozatban további 0,2 másodperccel mérsékelhető.

© Autómenedzser
A Panamera kategóriája egyetlen más képviselőjéhez sem hasonlítható módon egyesíti a kifejezett sportosság és a magas színvonalú kényelem előnyeit. A Porsche aktív felfüggesztés-szabályzási rendszerével (Porsche Active Suspension Management; PASM) kiegészített acélrugózás mellett kívánságra – a Panamera Turbo esetében szériakivitelben – a szintén a PASM-rendszerével szállított, minden egyes rugóelemében kiegészítő levegőmennyiséggel tölthető, teljes egészében új fejlesztésű, adaptív légrugózás is rendelkezésre áll.

Az adaptív légrugózás „Sport Plus” üzemmódjában még mélyebbre süllyeszti a karosszériát, s a Panamera tömegközéppontjának magasságát mérsékelve, illetve aerodinamikai adottságait tovább javítva, egyszerre fokozza a menetbiztonságot, illetve mérsékli az üzemanyag-fogyasztást. Extrafelszerelésként a Panamera a Porsche dinamikus futómű-szabályzási rendszerével (Porsche Dynamic Chassis Control; PDCC, 3650 euró felár) is felszerelhető, amely a karosszéria kanyarmenetben jelentkező oldalirányú billenéseit aktívan ellensúlyozva, az útfelület egyenetlenségeire adott reakciókat és az egyenesfutási adottságokat is jelentősen javítja. A PDCC a még hatékonyabb vonóerő-átadás és a tovább fokozott mozgékonyság érdekében már alapesetben is szabályozott hátsó differenciálzárral egészül ki.

1000 watt 4000 euróért (Oldaltörés)

Semmi mással össze nem téveszthető, lapos és elnyújtott sziluettje ellenére a 4,97 méter hosszú, s csupán 1,42 méter magas Panamera mind a négy üléshelyén bőséges térkínálattal szolgál. Az utastér a végigfutó, előrefelé emelkedő középkonzollal optimális ergonómiai körülményeket teremt a vezető számára, miközben minden egyes utas személyes szféráját testhez illő egyes ülésekkel hangsúlyozza. A mély üléshelyzet a Porschéra oly jellemző, közvetlen kapcsolatot közvetít az útfelülettel.

A Panamera audio- és kommunikációs rendszerek terén kínált új felszereléseivel is egészen egyéni mércét képvisel a felsőkategóriában. Műszaki különlegesség, egyben központi kezelőelem a hétcolos színes érintőképernyő, akár a CDR-31 audio-berendezéshez, akár a Porsche navigációs modullal kiegészített kommunikáció-menedzsment rendszeréhez (Porsche Communication Management; PCM, 2640 euró) csatlakozik. A CDR-31 audio-rendszer a Panamera S és 4S alapfelszereltsége, míg a Panamera Turbo már szériakivitelében a navigációs modullal kiegészített PCM-rendszert kínálja, amely egyébként extrafelszereltségként a másik két modellváltozathoz is rendelkezésre áll. E rendszer révén az új Gran Turismo funkciók széles skáláját kínálja, a hangvezérléstől a mobiltelefonok Bluetooth-csatlakozási lehetőségén át egészen az elektronikus menetkönyvig.

Kívánságra egyéni szórakoztató program áll a Panamera hátsó utasai rendelkezésére. A Porsche hátsó szórakoztató rendszere (Porsche Rear Seat Entertainment) az első üléstámlák hátoldalán egy-egy kihajtható, 7-hüvelykes, színes TFT-monitort tartalmaz, integrált játékkonzollal és infravörös csatlakozású fejhallgatókkal. A kezelés itt is kényelmesen, az érintőképernyőn át történik, s a filmek és adatok az egyes képernyők között is átvihetők.

© Autómenedzser
Első ízben áll Porsche modellhez extrafelszerelésként rendelkezésre - a Panamera Turbo esetében széria, a többi változathoz pedig extrafelszerelésként rendelhető Bose surround (1135 euró) hangrendszer mellett - a berlini high-end specialista, a világ egyik legnevesebb gyártójaként ismert Burmester hangzásélményt megkoronázó surround hangrendszere is (3990 euró). Még sohasem került szériamodellbe ekkora – 2400 négyzetcentiméternyi – akusztikailag aktív membránfelület, amely már az autó tervezésének fázisában is a koncepció alapvető részét képezte. Az egyedülálló hangzást 16-csatornás, több mint 1000 watt összteljesítményű erősítő által vezérelt, összesen 16 hangszóró szolgáltatja, amit a 300 wattos Class-D erősítővel működő aktív subwoofer tesz teljessé.

Jól fogy itthon az autó, már 10-et megvettek és az év végéig további 30-35 átadására kerülhet sor. 2010 lesz a Panamera éve, ekkor jön a 300 lovas V6-os és a hibrid változat. Ez utóbbiban a villanymotort és a V6-ost egybeépítették, így kettőzött erő tolja a verdát, ha gyorsítani kell. Ha csak lassú poroszkálás a cél, környezetkímélő villanymotor dolgozik.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Szentségtörés: elektromos Porsche - videók

A kis szériában gyártó Alois Ruf elsősorban a Porsche modellek alapját képező járműveivel szerezte meg a hírnevet. Szerb és bolgár megrendelésekre készített 8-900 lovas kocsikat, most azonban elektromos Porschét tervez.

hvg.hu Autó

Hummer, Porsche, Mercedes - külföldi rendszámos adócsalók

A Vám- és Pénzügyőrség (VPOP) nyomozószolgálata eljárást folytat vámbevételt jelentős mértékben csökkentő, üzletszerűen elkövetett csempészet bűntett elkövetésének gyanúja miatt ismeretlen tettesek ellen - adta hírül közleményében a VPOP.