Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"625d14b2-54d5-4717-b9c9-b2e3f42f2b32","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250305_Marabu-Feknyuz-Orban-kuldetesben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/625d14b2-54d5-4717-b9c9-b2e3f42f2b32.jpg","index":0,"item":"61d1e4cc-cb1e-45cd-8957-4f30322ca7c5","keywords":null,"link":"/itthon/20250305_Marabu-Feknyuz-Orban-kuldetesben","timestamp":"2025. március. 05. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Orbán küldetésben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff93222f-4fce-4d6d-9f8f-3a743e73439e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A svájci cég pénzügyi vezetője szerint így már olcsóbb Európából szállítaniuk, és a fogyasztói haragtól sem kell tartaniuk, ha a csokipapíron nem szerepel, hogy „made in USA.”","shortLead":"A svájci cég pénzügyi vezetője szerint így már olcsóbb Európából szállítaniuk, és a fogyasztói haragtól sem kell...","id":"20250304_lindt-csoki-usa-kanada-europa-vam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff93222f-4fce-4d6d-9f8f-3a743e73439e.jpg","index":0,"item":"21cb276c-16d0-4113-a1be-aac333a729b5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250304_lindt-csoki-usa-kanada-europa-vam","timestamp":"2025. március. 04. 21:54","title":"A Lindt a vámok miatt mostantól Amerika helyett Európából visz csokit Kanadába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d219d7ee-9bf6-4275-98d8-47ae74c3267a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Szentmihályi úti csomópont után történt a baleset.","shortLead":"A Szentmihályi úti csomópont után történt a baleset.","id":"20250305_baleset-dugo-m3-autopalya-m2-autout-budapesti-bevezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d219d7ee-9bf6-4275-98d8-47ae74c3267a.jpg","index":0,"item":"a52c0110-2d6b-48fe-823d-dffb1bc080a5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250305_baleset-dugo-m3-autopalya-m2-autout-budapesti-bevezeto","timestamp":"2025. március. 05. 08:17","title":"Baleset miatt több kilométeres a dugó az M3-as és az M2-es budapesti bevezetőjén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A törvényjavaslatokat még a tavaszi ülésszakban beterjesztik az Országgyűlésnek.","shortLead":"A törvényjavaslatokat még a tavaszi ülésszakban beterjesztik az Országgyűlésnek.","id":"20250305_Navracsics-Tibor-szerint-nem-alkotmanyellenes-ha-korlatozzak-a-bekoltozeshez-valo-jogot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba1929e3-e6d4-4599-9e7e-8716c15e12b8.jpg","index":0,"item":"cf9562af-12ca-4ada-b504-601d702f64e7","keywords":null,"link":"/itthon/20250305_Navracsics-Tibor-szerint-nem-alkotmanyellenes-ha-korlatozzak-a-bekoltozeshez-valo-jogot","timestamp":"2025. március. 05. 14:29","title":"Navracsics Tibor szerint nem alkotmányellenes, ha korlátozzák a beköltözéshez való jogot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"811e5500-e059-40be-b4c5-45f3d92240b3","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A volt német külügyminiszter és alkancellár úgy véli, hogy a következő kancellár, a CDU-s Friedrich Merz előtt akkora feladat tornyosul, mint egykor Adenauer előtt, akinek a háború után meg kellett találnia az ország helyét a nyugati rendszerben.","shortLead":"A volt német külügyminiszter és alkancellár úgy véli, hogy a következő kancellár, a CDU-s Friedrich Merz előtt akkora...","id":"20250306_joschka-fischer-interju-zeit-eu-usa-trump-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/811e5500-e059-40be-b4c5-45f3d92240b3.jpg","index":0,"item":"2615156f-bb00-44a3-980e-6e0c4289566c","keywords":null,"link":"/360/20250306_joschka-fischer-interju-zeit-eu-usa-trump-putyin","timestamp":"2025. március. 06. 15:50","title":"Joschka Fischer: Európa vagy megvédi magát, vagy behódol a nagyhatalmaknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fcc99da1-f0ad-4003-8b17-c31f7e737782","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Még nem engedte el a harmadik generációs PlayStation kezét a Sony, legalábbis nem teljesen. Most egy fontos rendszerfrissítés érkezett a konzolhoz, igaz, óriási dolgokat nem tartogat.","shortLead":"Még nem engedte el a harmadik generációs PlayStation kezét a Sony, legalábbis nem teljesen. Most egy fontos...","id":"20250305_sony-playstation-3-rendszerfrissites-blu-ray-titkositasi-kulcsok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fcc99da1-f0ad-4003-8b17-c31f7e737782.jpg","index":0,"item":"90e276fb-4b97-4076-ba8b-f6304822f5a0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250305_sony-playstation-3-rendszerfrissites-blu-ray-titkositasi-kulcsok","timestamp":"2025. március. 05. 17:03","title":"19 évvel a megjelenése után kapott frissítést a PlayStation 3","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bd826af-fad8-48c0-99d1-53099eda0e92","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Többszöri sikertelen próbálkozás után találtak rá Tiborcz Istvánra a volt tévészékház eddigi tulajdonosai, akik a műemléki kötöttségek és a Vatikáni Bankkal folyó jogvitáik miatt nem tudták azt eladni. A történtek legnagyobb vesztese a városállam bankja lehet.","shortLead":"Többszöri sikertelen próbálkozás után találtak rá Tiborcz Istvánra a volt tévészékház eddigi tulajdonosai, akik...","id":"20250306_hvg-halasztott-fizetes-tozsdepalota_tiborcz_kemeny_uzlete_vatikani_bank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bd826af-fad8-48c0-99d1-53099eda0e92.jpg","index":0,"item":"c324b85f-da75-4191-a00d-0b3c121f210d","keywords":null,"link":"/360/20250306_hvg-halasztott-fizetes-tozsdepalota_tiborcz_kemeny_uzlete_vatikani_bank","timestamp":"2025. március. 06. 06:30","title":"Különös alkut kötött Tiborcz a Tőzsdepalotára, igaz, ezúttal sem a magánvagyonát kockáztatja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c90d69d4-2a2b-4d9b-8336-b177ea21ffdf","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Gondor, Lesotho, Camelot – melyik a kakukktojás? Az amerikai elnök a feleslegesnek ítélt segélyek kapcsán példálózott a szerinte ismeretlen dél-afrikai ország LMBTQ-közösségeinek támogatásával.","shortLead":"Gondor, Lesotho, Camelot – melyik a kakukktojás? Az amerikai elnök a feleslegesnek ítélt segélyek kapcsán példálózott...","id":"20250305_Lesotho-zokon-vette-hogy-Trump-szerint-senki-meg-csak-nem-is-hallott-Lesotho-nevu-orszagrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c90d69d4-2a2b-4d9b-8336-b177ea21ffdf.jpg","index":0,"item":"9f346590-0862-4da4-b104-a15a82647fa7","keywords":null,"link":"/elet/20250305_Lesotho-zokon-vette-hogy-Trump-szerint-senki-meg-csak-nem-is-hallott-Lesotho-nevu-orszagrol","timestamp":"2025. március. 05. 16:04","title":"Lesotho zokon vette, hogy Trump szerint senki még csak nem is hallott az országról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Érdekes, misztikus dolgok vannak ebben a Saabban: az összkerékhajtású, kétliteres, nagyturbós autó alapból 210...
am
Érdekes, misztikus dolgok vannak ebben a Saabban: az összkerékhajtású, kétliteres, nagyturbós autó alapból 210 lóerős, amihez még nyugodt szívvel hozzátehetünk plusz 20-30 lóerőt a bioetanol miatt. Így uszkve 240 lóerőt kapunk, ami alig 40 lóerővel marad el a V6-os, két turbófeltöltős 2,8 literes, papíron 280 lóerőre képes benzines mögött, amit korábban teszteltünk. Míg az utóbbi kevesebb, mint 6 másodperc alatt gyorsult fel száz kilométer per órára, ennek alig vékonyabb motorral pedig 8,5 másodpercre van szüksége a művelethez. A tíz évvel ezelőtti konstrukciójú 2 literes kisturbós Saabok is (150 lóval) kicsivel 9 másodperc felett teljesítették a feladatot. Ehhez képest a 9-3X-ben sacc per kábé 7,5 másodpercnek érzem a százas vágtát, no de minek hazudna a gyár lassabb gyorsulást?! Vagy ez volna a különbség a négy- és a hathengeres változat között? Sajnos, az oknyomozást ezen a ponton kénytelenek voltunk feladni, mindenesetre boldogan integetek az imént még agresszíven mellém, a kanyarodó sávba beálló luxusterepjáró sofőrjének, aki megalázottan, a sötétített üveg mögött feltehetően kopasz, lila fejjel füstölög azon, hogy nem tudott bevágni elém.
am
Hangulatnyit változott a belső tér a hagyományos 9-3-asokhoz képest. Kívülről látványosabb a változás. Vessenek meg érte, de tetszenek azok a gumi- és műanyagelemek, amiket a karosszériára ragasztottak. Nyilván alulról is jól megerősítették az alvázat, mindezek ellenére nem tűnik sokkal magasabbnak a kocsi egy hagyományos 9-3-asnál; amint az a sajtóanyagokból kiderül, csupán rongyos 35 milliméterrel emelték meg az autót. Ha nincsenek ott a durvító, varacskosító elemek, talán fel sem tűnne, hogy nem egy hagyományos 9-3-assal van dolgunk.
am
A másik furcsaság: annak idején azt magyarázták nekem, hogy ugyan a régi 9-5-ösökben csak belülről lehet vezérelni a visszapillantó tükrök behúzását, de a pár éve megújult 9-3-asok már vadiúj fejlesztések, ezért a kulcsról is vezérelhető ez a funkció. No de mit tegyen az ember fia, ha azt tapasztalja, hogy az egészen friss és ropogós 9-3X-ben valahogy megint kizárólag belülről, az oszlopról lehet tükröt csukni? Bizonyára éjszaka belopózott néhány galambősz 9-5-ös fejlesztő a trollhatteni gyárba, és viccből ezeket a paneleket építette be.
Fotó: Stiller Ákos
Az apró szépségtapaszoktól eltekintve, a 9-3X hozza a szokásos Saab-formát. Minden kézre áll, felénk fordul a műszerfal, a dizájnos kézifék is szépen belesimul a beépített ívbe. A kormány jó fogású, az ülések is ugyanolyan kényelmesek, mint régen. A halk duruzsolás, a motormorgás továbbra is zene a fülnek, hála a turbónak, de ennek élvezéséhez azért le kell kicsit engedni az ablakot, mert a kocsi elég jól szigetel. Megvan még a száguldó tank érzés, stabil, masszív a karosszéria.
[[ Oldaltörés (Későn érkezett) ]]
am
A legnagyobb kérdés, hogy mennyi értelme volt most kijönni ezzel a modellel, ami sokkal nagyobbat szólt volna, ha tíz, de legalább hat évvel ezelőtt kerül a piacra. Nagyjából akkor, amikor a Ford jó mélyen belenyúlt a zsebébe, és megfinanszírozta a Volvo XC70-esét. Nem kell hozzá túlságosan erőteljes memória, hogy felidézzük, miként jöttek divatba a műanyagborításos divatterepjárók, amelyeknek kábé annyi közük volt a terepezéshez, mint Britney Spearsnek az iskolai drogprevencióhoz. A francia és német gyártók egymás után jöttek ki az ilyen kocsikkal, sőt, még az azóta jobblétre szenderült Rovernek is volt egy ilyen kiskocsija, aminek a szakmai méltatásában ugyan a terepezésről egy hang nem volt, de kiemelték, milyen praktikus, hogy az oldalát borító műanyag megvédi attól, ha a bevásárlóközpontban véletlenül nekitolnák a bevásárlókocsit. Azért ez a 9-3X ennél jóval többet tud: nemcsak jól néz ki, és nemcsak a bevásárlókocsikkal való ütközést bírja, de az összkerékhajtás miatt még a sárból is kikeveredünk vele.
am
A General Motorsnak nem hibáztatnia kellett volna a svéd márkát az állítólagos veszteségek miatt, hanem idejekorán be kellett volna fektetnie a fejlesztésekbe – állítólag a svéd mérnökök éppen egy évtizeddel ezelőtt készültek el a 9-3X terveivel, csakhogy a szép remények megbuktak a GM sóherségén. Akkoriban a 9-3X a duplaturbós 1,9-es dízellel, vagy a most bemutatott 1,6-os, 180 lovas benzinessel tarolt volna (bár azért az is elég érthetetlen, hogy a dízelverzióból miért spórolták ki az összkerékhajtást, ráadásul az nem is 35, csupán 20 milliméterrel magasabb a hagyományos 9-3-asnál). Annyiban persze mégsem felesleges a modell bevezetése, hogy aki már eddig is szerette a Saabot, csak éppen a hétvégi telekre nem tudott eljutni a leültetett Aerójával, nyilván boldogan rohan a forgalmazóhoz egy 9-3X-ért.
Bioetanollal tankolva nehéz városban 14 liter alá vinni a fogyasztását, de ez a nyomorúságos budapesti közlekedésnek is tulajdonítható. Hozzávesszük, hogy a bioetanol nagyjából 30 százalékkal olcsóbb a 95-ös benzinnél, máris nem olyan rossz a kép: átszámítva, ez olyan, mintha 10-11 litert fogyasztana, ami teljességgel elfogadható egy ilyen kategóriájú autótól.
am
A Saab húsz évvel ezelőtt vitán felül a prémiumkategóriában volt, s még ma is benne van az elitben, de az újdonságok elmaradása miatt azért inkább már alulról súrolja. Viszont tavaly nagyon jól szerepelt az ADAC lerobbanásos-megbízhatósági listáján; szóval nagy piros pontot kap azért, hogy sikerült valamennyit visszaszerezni régi, elnyűhetetlenségével kapcsolatos hírnevéből. Talán a kettő összefügg: nem nőtt a kütyük száma, de a meglévő kütyüknek a működési biztonsága sokat fejlődött.
Izsák Norbert
Műszaki adatok
Saab 9-3X 2.0T BioPower
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3)
1998
Környezetvédelmi besorolás
EURO 4
Max. teljesítmény lóerő
210 lóerő/5300-as fordulaton (bioetanollal tankolva valamivel több)