Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d219d7ee-9bf6-4275-98d8-47ae74c3267a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Szentmihályi úti csomópont után történt a baleset.","shortLead":"A Szentmihályi úti csomópont után történt a baleset.","id":"20250305_baleset-dugo-m3-autopalya-m2-autout-budapesti-bevezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d219d7ee-9bf6-4275-98d8-47ae74c3267a.jpg","index":0,"item":"a52c0110-2d6b-48fe-823d-dffb1bc080a5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250305_baleset-dugo-m3-autopalya-m2-autout-budapesti-bevezeto","timestamp":"2025. március. 05. 08:17","title":"Baleset miatt több kilométeres a dugó az M3-as és az M2-es budapesti bevezetőjén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55a5b946-8d41-433e-81c1-d16dd844aa13","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A főváros a Rákosrendezőre az araboknak ígért milliárdokból cserélné ki a kocsikat, de egyelőre nem világos, hogy megkapják-e ezt a pénzt.","shortLead":"A főváros a Rákosrendezőre az araboknak ígért milliárdokból cserélné ki a kocsikat, de egyelőre nem világos...","id":"20250306_nepszava-kisfoldalatti-felujitas-uj-kocsik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55a5b946-8d41-433e-81c1-d16dd844aa13.jpg","index":0,"item":"7543310c-2d18-49ba-9f52-b712051b421a","keywords":null,"link":"/itthon/20250306_nepszava-kisfoldalatti-felujitas-uj-kocsik","timestamp":"2025. március. 06. 09:13","title":"Hamarosan 60 évesek a földalatti szerelvényei – ez pedig biztonsági kockázatot jelent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3799453-dc8e-484f-8454-377b31325318","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kétszáz négyzetméteren égett az összehordott szemét.","shortLead":"Kétszáz négyzetméteren égett az összehordott szemét.","id":"20250305_szeged-tuzeset-szemetlerako","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3799453-dc8e-484f-8454-377b31325318.jpg","index":0,"item":"63b020f8-58d3-4592-b0e3-26a8c5d29aab","keywords":null,"link":"/itthon/20250305_szeged-tuzeset-szemetlerako","timestamp":"2025. március. 05. 07:12","title":"Tízméteres lángok csaptak fel a szegedi szemétlerakóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25437ceb-e581-436f-953d-106cb06ee27f","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Thomas Markle Jr. szerint a hercegné soha nem főzött senkinek semmit, és nem kellett a fogához vernie a garast.","shortLead":"Thomas Markle Jr. szerint a hercegné soha nem főzött senkinek semmit, és nem kellett a fogához vernie a garast.","id":"20250305_meghan-markle-sorozat-feltestver","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25437ceb-e581-436f-953d-106cb06ee27f.jpg","index":0,"item":"14e8fa2f-03d4-457f-8e9b-afea871bf2ef","keywords":null,"link":"/elet/20250305_meghan-markle-sorozat-feltestver","timestamp":"2025. március. 05. 18:41","title":"Meghan Markle a féltestvére szerint hazudott a gyerekkoráról az új sorozatában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d51c307-62d5-4173-a38a-af2de3db07c5","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Kínának óriási energiaigénye van, de nincsenek számottevő saját készletei, ezért folyamatosan kutatnak olaj és gáz után. ","shortLead":"Kínának óriási energiaigénye van, de nincsenek számottevő saját készletei, ezért folyamatosan kutatnak olaj és gáz...","id":"20250306_del-kinai-tenger-olaj-gaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d51c307-62d5-4173-a38a-af2de3db07c5.jpg","index":0,"item":"3ab2e681-9a41-4506-9bd4-952de1a18421","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250306_del-kinai-tenger-olaj-gaz","timestamp":"2025. március. 06. 15:11","title":"Kína olaj- és gázmezőt talált a Dél-kínai-tengeren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccf3edd4-f5e6-4e25-9dc3-964aba5af3d1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több kamera is rögzítette a Blue Ghost landolását a Holdon, melyet most nyilvánosságra is hozott az amerikai cég.","shortLead":"Több kamera is rögzítette a Blue Ghost landolását a Holdon, melyet most nyilvánosságra is hozott az amerikai cég.","id":"20250305_firefly-aerospace-blue-ghost-holdszonda-landolas-ereszkedes-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccf3edd4-f5e6-4e25-9dc3-964aba5af3d1.jpg","index":0,"item":"6e1aac25-e190-4256-9a1c-486df37939ca","keywords":null,"link":"/tudomany/20250305_firefly-aerospace-blue-ghost-holdszonda-landolas-ereszkedes-video","timestamp":"2025. március. 05. 15:03","title":"Páratlan felvételen, amint történelmet ír az amerikai Firefly Aerospace holdszondája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46e4453a-f1f5-48b4-882b-a96f5c1f8c63","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Bexsero-programot az MKKP képviselője szerint pénzügyi okok miatt szüntették be.","shortLead":"A Bexsero-programot az MKKP képviselője szerint pénzügyi okok miatt szüntették be.","id":"20250305_agyhartyagyulladas-elleni-vedooltas-program-eger","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46e4453a-f1f5-48b4-882b-a96f5c1f8c63.jpg","index":0,"item":"c77d7a6b-0828-454e-9b72-e4d7d60f59d0","keywords":null,"link":"/itthon/20250305_agyhartyagyulladas-elleni-vedooltas-program-eger","timestamp":"2025. március. 05. 11:30","title":"Megszüntette az egri városvezetés az agyhártyagyulladás elleni védőoltásprogramot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe6ab690-e5c1-4b52-9bb3-c28e80411053","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"Az Oscarra jelölt Paul Schrader nem kertel: aki komolyan veszi az Oscart, az szerinte nem normális. Martin Scorsese harcostársa, a Taxisofőr és a Dühöngő bika forgatókönyvírója elmondta, mi zavarja a Sátántangóban, mivel fenyegette őt a japán szélsőjobb, és mit gondol a nemrég elhunyt Gene Hackmanről. ","shortLead":"Az Oscarra jelölt Paul Schrader nem kertel: aki komolyan veszi az Oscart, az szerinte nem normális. Martin Scorsese...","id":"20250305_Paul-Schrader-interju-Mishima-Taxisofor-Oscar-Gene-Hackman","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe6ab690-e5c1-4b52-9bb3-c28e80411053.jpg","index":0,"item":"0d3df8d5-f702-4e7e-9e69-abb85d41dc2c","keywords":null,"link":"/kultura/20250305_Paul-Schrader-interju-Mishima-Taxisofor-Oscar-Gene-Hackman","timestamp":"2025. március. 05. 20:00","title":"A Taxisofőr írója a HVG-nek: Senki nem veszi komolyan az Oscart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Izgalmas autóval állt elő a Saab – írhattuk volna tíz évvel ezelőtt. Az új 9-3X persze jó autó, csak sajnos nem előzte meg a korát: inkább a versenytársak hasonló modelljei után kullog pár évvel. Ettől még kéne.
Érdekes, misztikus dolgok vannak ebben a Saabban: az összkerékhajtású, kétliteres, nagyturbós autó alapból 210 lóerős, amihez még nyugodt szívvel hozzátehetünk plusz 20-30 lóerőt a bioetanol miatt. Így uszkve 240 lóerőt kapunk, ami alig 40 lóerővel marad el a V6-os, két turbófeltöltős 2,8 literes, papíron 280 lóerőre képes benzines mögött, amit korábban teszteltünk. Míg az utóbbi kevesebb, mint 6 másodperc alatt gyorsult fel száz kilométer per órára, ennek alig vékonyabb motorral pedig 8,5 másodpercre van szüksége a művelethez. A tíz évvel ezelőtti konstrukciójú 2 literes kisturbós Saabok is (150 lóval) kicsivel 9 másodperc felett teljesítették a feladatot. Ehhez képest a 9-3X-ben sacc per kábé 7,5 másodpercnek érzem a százas vágtát, no de minek hazudna a gyár lassabb gyorsulást?! Vagy ez volna a különbség a négy- és a hathengeres változat között? Sajnos, az oknyomozást ezen a ponton kénytelenek voltunk feladni, mindenesetre boldogan integetek az imént még agresszíven mellém, a kanyarodó sávba beálló luxusterepjáró sofőrjének, aki megalázottan, a sötétített üveg mögött feltehetően kopasz, lila fejjel füstölög azon, hogy nem tudott bevágni elém.
Hangulatnyit változott a belső tér a hagyományos 9-3-asokhoz képest. Kívülről látványosabb a változás. Vessenek meg érte, de tetszenek azok a gumi- és műanyagelemek, amiket a karosszériára ragasztottak. Nyilván alulról is jól megerősítették az alvázat, mindezek ellenére nem tűnik sokkal magasabbnak a kocsi egy hagyományos 9-3-asnál; amint az a sajtóanyagokból kiderül, csupán rongyos 35 milliméterrel emelték meg az autót. Ha nincsenek ott a durvító, varacskosító elemek, talán fel sem tűnne, hogy nem egy hagyományos 9-3-assal van dolgunk.
A másik furcsaság: annak idején azt magyarázták nekem, hogy ugyan a régi 9-5-ösökben csak belülről lehet vezérelni a visszapillantó tükrök behúzását, de a pár éve megújult 9-3-asok már vadiúj fejlesztések, ezért a kulcsról is vezérelhető ez a funkció. No de mit tegyen az ember fia, ha azt tapasztalja, hogy az egészen friss és ropogós 9-3X-ben valahogy megint kizárólag belülről, az oszlopról lehet tükröt csukni? Bizonyára éjszaka belopózott néhány galambősz 9-5-ös fejlesztő a trollhatteni gyárba, és viccből ezeket a paneleket építette be.
Az apró szépségtapaszoktól eltekintve, a 9-3X hozza a szokásos Saab-formát. Minden kézre áll, felénk fordul a műszerfal, a dizájnos kézifék is szépen belesimul a beépített ívbe. A kormány jó fogású, az ülések is ugyanolyan kényelmesek, mint régen. A halk duruzsolás, a motormorgás továbbra is zene a fülnek, hála a turbónak, de ennek élvezéséhez azért le kell kicsit engedni az ablakot, mert a kocsi elég jól szigetel. Megvan még a száguldó tank érzés, stabil, masszív a karosszéria.
Későn érkezett (Oldaltörés)
A legnagyobb kérdés, hogy mennyi értelme volt most kijönni ezzel a modellel, ami sokkal nagyobbat szólt volna, ha tíz, de legalább hat évvel ezelőtt kerül a piacra. Nagyjából akkor, amikor a Ford jó mélyen belenyúlt a zsebébe, és megfinanszírozta a Volvo XC70-esét. Nem kell hozzá túlságosan erőteljes memória, hogy felidézzük, miként jöttek divatba a műanyagborításos divatterepjárók, amelyeknek kábé annyi közük volt a terepezéshez, mint Britney Spearsnek az iskolai drogprevencióhoz. A francia és német gyártók egymás után jöttek ki az ilyen kocsikkal, sőt, még az azóta jobblétre szenderült Rovernek is volt egy ilyen kiskocsija, aminek a szakmai méltatásában ugyan a terepezésről egy hang nem volt, de kiemelték, milyen praktikus, hogy az oldalát borító műanyag megvédi attól, ha a bevásárlóközpontban véletlenül nekitolnák a bevásárlókocsit. Azért ez a 9-3X ennél jóval többet tud: nemcsak jól néz ki, és nemcsak a bevásárlókocsikkal való ütközést bírja, de az összkerékhajtás miatt még a sárból is kikeveredünk vele.
A General Motorsnak nem hibáztatnia kellett volna a svéd márkát az állítólagos veszteségek miatt, hanem idejekorán be kellett volna fektetnie a fejlesztésekbe – állítólag a svéd mérnökök éppen egy évtizeddel ezelőtt készültek el a 9-3X terveivel, csakhogy a szép remények megbuktak a GM sóherségén. Akkoriban a 9-3X a duplaturbós 1,9-es dízellel, vagy a most bemutatott 1,6-os, 180 lovas benzinessel tarolt volna (bár azért az is elég érthetetlen, hogy a dízelverzióból miért spórolták ki az összkerékhajtást, ráadásul az nem is 35, csupán 20 milliméterrel magasabb a hagyományos 9-3-asnál).
Annyiban persze mégsem felesleges a modell bevezetése, hogy aki már eddig is szerette a Saabot, csak éppen a hétvégi telekre nem tudott eljutni a leültetett Aerójával, nyilván boldogan rohan a forgalmazóhoz egy 9-3X-ért.
Bioetanollal tankolva nehéz városban 14 liter alá vinni a fogyasztását, de ez a nyomorúságos budapesti közlekedésnek is tulajdonítható. Hozzávesszük, hogy a bioetanol nagyjából 30 százalékkal olcsóbb a 95-ös benzinnél, máris nem olyan rossz a kép: átszámítva, ez olyan, mintha 10-11 litert fogyasztana, ami teljességgel elfogadható egy ilyen kategóriájú autótól.
A Saab húsz évvel ezelőtt vitán felül a prémiumkategóriában volt, s még ma is benne van az elitben, de az újdonságok elmaradása miatt azért inkább már alulról súrolja. Viszont tavaly nagyon jól szerepelt az ADAC lerobbanásos-megbízhatósági listáján; szóval nagy piros pontot kap azért, hogy sikerült valamennyit visszaszerezni régi, elnyűhetetlenségével kapcsolatos hírnevéből. Talán a kettő összefügg: nem nőtt a kütyük száma, de a meglévők működési biztonsága sokat fejlődött.