Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1446b460-d5e5-4635-ba51-0287f300833c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A kínai elnök úgy véli, „a Tajvani-szoros két oldalán élő emberek egy családot alkotnak”.","shortLead":"A kínai elnök úgy véli, „a Tajvani-szoros két oldalán élő emberek egy családot alkotnak”.","id":"20241231_Hszi-Csin-ping-Senki-sem-allithatja-meg-Kina-es-Tajvan-ujraegyesiteset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1446b460-d5e5-4635-ba51-0287f300833c.jpg","index":0,"item":"0068b419-8d24-48f3-9ff1-c9c2744b60df","keywords":null,"link":"/vilag/20241231_Hszi-Csin-ping-Senki-sem-allithatja-meg-Kina-es-Tajvan-ujraegyesiteset","timestamp":"2024. december. 31. 19:20","title":"Hszi Csin-ping: Senki sem állíthatja meg Kína és Tajvan újraegyesítését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9442d3b-9da5-482b-bd52-c5965f449d1d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Nemzet Színésze december 23-án esett el egy lépcsőn, csonttörést szenvedett, műteni kellett.","shortLead":"A Nemzet Színésze december 23-án esett el egy lépcsőn, csonttörést szenvedett, műteni kellett.","id":"20241230_Bodrogi-Gyula-balesett-csonttores-mutet-korhaz-gyogyulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9442d3b-9da5-482b-bd52-c5965f449d1d.jpg","index":0,"item":"0f8b19de-af87-47b3-885a-c7c88470b573","keywords":null,"link":"/elet/20241230_Bodrogi-Gyula-balesett-csonttores-mutet-korhaz-gyogyulas","timestamp":"2024. december. 30. 15:38","title":"Bodrogi Gyula kórházban töltötte a karácsonyt, de hamarosan hazaengedhetik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c03b8c4b-5c68-4b0a-8e0f-b43e3337797f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nemcsak nevet, rendszert is vált a Vodafone. A következő három napban kapcsolja át rendszereit a 2025-ben már One néven működő szolgáltató. A technikai átállás ideje alatt az ügyfélkiszolgálás minden ügyfél számára minden csatornán szünetel, egy sor szolgáltatás és funkció elérhetetlen lesz.","shortLead":"Nemcsak nevet, rendszert is vált a Vodafone. A következő három napban kapcsolja át rendszereit a 2025-ben már One néven...","id":"20241231_vodafone-technikai-atallas-leallas-one-valtas-egyenlegfeltoltes-szamlabefizetes-adatkeret-roaming-elofizetes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c03b8c4b-5c68-4b0a-8e0f-b43e3337797f.jpg","index":0,"item":"89a19d71-e67d-4826-9e53-58f847e2162b","keywords":null,"link":"/tudomany/20241231_vodafone-technikai-atallas-leallas-one-valtas-egyenlegfeltoltes-szamlabefizetes-adatkeret-roaming-elofizetes-ebx","timestamp":"2024. december. 31. 08:03","title":"Készüljön, ma indul a Vodafone 40 órás országos leállása, mutatjuk, mik nem fognak működni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bf887f4-1646-43e8-90bf-8a0c2e1a7087","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Számítógépek memóriamoduljait tanulmányozó biztonsági szakértők feltártak egy ijesztő hiányosságot, ami a felhők szervereit érintheti, az AMD pedig azonnal firmware-frissítéseket adott ki a felhőszolgáltatók számára.","shortLead":"Számítógépek memóriamoduljait tanulmányozó biztonsági szakértők feltártak egy ijesztő hiányosságot, ami a felhők...","id":"20250101_badram-tamadas-becsapja-a-felhoszerverek-processzorait","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bf887f4-1646-43e8-90bf-8a0c2e1a7087.jpg","index":0,"item":"41a3732b-74ed-4a56-93df-a50adee5ad7e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250101_badram-tamadas-becsapja-a-felhoszerverek-processzorait","timestamp":"2025. január. 01. 10:03","title":"Elég hozzá 4000 forint, hogy megrendüljön a bizalom a felhőben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"153c914a-e635-48ff-935a-6e5ca9203cf3","c_author":"Kovács István","category":"elet","description":"Más is akart már Budapestre nagykörúti Duna-ágat, nem csak az MKKP, ráadásul a kutyapártnak komoly konkurenciája van, ha végignézünk a nagyot álmodó városépítészek tervein. Elbontott Gellért-hegy, két kilométeres <strong>holland</strong> magaslat és 182 méteres szobor egy indiai faluban. Na jó, az utolsót tényleg megépítették.","shortLead":"Más is akart már Budapestre nagykörúti Duna-ágat, nem csak az MKKP, ráadásul a kutyapártnak komoly konkurenciája van...","id":"20241231_budapest-tervek-piramis-akropolisz-gellert-hegy-berlin-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/153c914a-e635-48ff-935a-6e5ca9203cf3.jpg","index":0,"item":"9c7d7de8-4c6c-458c-9d75-95bc0fa0152c","keywords":null,"link":"/elet/20241231_budapest-tervek-piramis-akropolisz-gellert-hegy-berlin-ebx","timestamp":"2024. december. 31. 17:30","title":"Piramist Budára, akropoliszt a Gellért-hegyre, ezerméteres szeméthegyet Berlinbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cea96e90-4b31-466f-8ce2-66e6448e7d79","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Nagyon eltalálta 2024-ben a piaci folyamatokat az Nvidia: a chipgyártó halmozza a rekorderedményeket, és várhatóan jövőre is hasonlóan tud teljesíteni. Részvényesei örülhetnek, mivel a cég értéke már olyan nagy, hogy akkor is nevetve tovább tud lépni, ha esetleg az Egyesült Államok gazdasági folyamatai kedvezőtlenre fordulnának 2025-ben, sőt, január 6-án újabb nagy dobás várható.","shortLead":"Nagyon eltalálta 2024-ben a piaci folyamatokat az Nvidia: a chipgyártó halmozza a rekorderedményeket, és várhatóan...","id":"20241230_nvidia-mesterseges-intelligencia-tozsde-recesszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cea96e90-4b31-466f-8ce2-66e6448e7d79.jpg","index":0,"item":"3d4defbb-1b28-4613-bdfc-1a0d3e106c8f","keywords":null,"link":"/360/20241230_nvidia-mesterseges-intelligencia-tozsde-recesszio","timestamp":"2024. december. 30. 16:00","title":"A társaság, amelyiknek még Trump se tud ártani: mi vár 2024 sikercégére, az Nvidiára az új évben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9cf968c1-fa20-450a-8811-49886ac2f8b1","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Változik a benzin és a gázolaj ára is.","shortLead":"Változik a benzin és a gázolaj ára is.","id":"20241231_Jelentosen-emelkedhetnek-az-uzemanyagarak-az-ujev-elso-napjaiban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9cf968c1-fa20-450a-8811-49886ac2f8b1.jpg","index":0,"item":"4623815d-8403-4898-b147-1be965a00733","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241231_Jelentosen-emelkedhetnek-az-uzemanyagarak-az-ujev-elso-napjaiban","timestamp":"2024. december. 31. 18:55","title":"Jelentősen emelkedhetnek az üzemanyagárak az újév első napjaiban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95272080-ec83-4533-9720-b106964f6bdb","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Tömegbe hajtott kedden autójával egy idős férfi a dél-koreai főváros, Szöul egyik piacán, az incidensben négyen súlyosan, kilencen könnyebben megsérültek – jelentette a helyi média.","shortLead":"Tömegbe hajtott kedden autójával egy idős férfi a dél-koreai főváros, Szöul egyik piacán, az incidensben négyen...","id":"20241231_Tomeges-gazolas-tortent-egy-szouli-piacon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95272080-ec83-4533-9720-b106964f6bdb.jpg","index":0,"item":"17f42e80-4f02-4158-9a20-e1a9863fa068","keywords":null,"link":"/vilag/20241231_Tomeges-gazolas-tortent-egy-szouli-piacon","timestamp":"2024. december. 31. 11:36","title":"Tömeges gázolás történt egy szöuli piacon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Fiat Punto nem csupán Olaszországban népautó, az idei hazai autóeladási statisztikákban a Grande Punto negyedik helyen áll a Swiftet, a Fiestát és a Corsát követően a kisautók rangsorában. Az olaszok szerint elérkezett a frissítés ideje, a lökhárítókat és a lámpákat átszabták, és új lett az autó belseje is.
A tervezők azt az utasítást kapták, ne nyúljanak a fém részekhez, úgy szabják át a Grande Puntót, hogy izgalmasabb, sportosabb legyen, mint az elődje. A feladat részben sikerült, hátulról egész pofás lett a kisautó. Az autó orra nem dobogtatja meg a szíveket, viszont a beltér lényegesen jobb lett, mint az elődé. Sokat nem gondolkodtak az olaszok, a Bravo belsejét alkalmazták egy az egyben.
Hogy mitől Evo? Technikai és kényelmi újdonságok sorát vezeti be a Punto, igaz, a hazai bemutatón ezekből semmit sem láthattunk. A Punto Evo magas technológiai és műszaki színvonalát Euro 5-ös emissziós besorolású motorjainak egész sora is jól jelzi, köztük a második generációs 1,3 literes MultiJet turbódízellel, és a forradalmi, hidraulikus elvű változó szívóoldali vezérléssel dolgozó 1,4-es MultiAir benzinesekkel. Helyettük első generációs 75, illetve 90 lovas dízeleket vezethettünk, valamint a jó öreg 1,4 literes benzinest hajthattuk meg a csillebérci táborban.
A MultiAir technológiát a Fiat műszaki fejlesztőközpontjának, (Fiat Powertrain Technologies) mérnökgárdája dolgozta ki, és hamarosan, fokozatosan a márka valamennyi benzinmotorjára kiterjed, a Punto Evo számára a napokban indult meg a gyártás. A korábbi Grande Punto-ból származó motorok mellett, új metán és autógáz (LPG) üzemű benzinmotorok is megjelennek a kínálatban – ezek szintén nem jönnek Magyarországra. Egyrészt drágák, másrészt az állam semmivel nem támogatja a környezetkímélő autósokat.
A károsanyag-kibocsátás minimalizálását és a fogyasztás csökkentését szem előtt tartva, az új Punto Evo fejlesztői kidolgozták saját Start&Stop rendszerüket – ez majd a MultiAir motorokkal, illetve a második generációs Multijetekkel érhető el. A forgalmi dugókban, vagy a közlekdési lámpánál történő várakozáskor leállítja, az alapjáraton feleslegesen forgó motort, majd a kuplungpedál kinyomására azonnal automatikusan újraindít (automata sebességváltó esetén pedig akkor, ha a vezető lelép a fékről). A rendszer, valamennyi Euro 5-ös besorolású motorhoz alapáron jár a Fiat Punto Evo-ban. Itthon egyelőre csak Euro 4-es motorokkal vehetünk Punto Evót.
Újdonsága a Blue&MeTomTom infotainment rendszer. Érintőképernyős kialakításával egyszerűen kezelhetők a telefonhívások, a navigáció, és az összes fedélzeti információ is - az utóbbiak közvetlenül a fedélzeti számítógéptől érkeznek.
Az új Fiat Punto Evo biztonsági téren is magasra emeli a mércét: akár hét légzsákkal is felszerelhető, alapáron csupán három légzsákkal szerelik. A vezetői térdlégzsákot valamennyi kivitelben megtalálható. A már jól ismert biztonsági rendszerek (az ABS - blokkolásgátló, az EBD – elektronikus fékerő elosztó, és az ESP – menetstabilizáló elektronika) mellett fontos kiegészítő az emelkedős elindulásokat a fékpedál felengedése után is, még néhány másodpercig fenntartott féknyomással segítő Hill Holder rendszer, és az automatikus kanyarvilágításként is működő első ködfényszóró pár.
Az autó hátulján lévő felirat is megújult, a motorváltozatoktól függően más és más: a nagyteljesítményű erőforrások esetén a felirat T betűjének pontja piros színű (135 lóerős 1.4 MultiAir Turbo és 120 lóerős 1.6 MultiJet motorok), zöld a Bi-fuel kiviteleken és fekete minden más motor esetén.
A legolcsóbb, 3 ajtós 1,2-es 65 lovas Punto Evo listaára 3,25 millió forint, de bevezető akciós áron Fiat Autócsere programban 2,39 millió forintért elvihető. A legolcsóbb dízel ötajtós listaára 3,85 millió forint, a 135 lovas 1,4-es MultiAir turbós ára 5,05 millió forinttól indul.
MultiAir és MultiJet (Oldaltörés)
A MultiAir technológia
A Fiat Punto Evo motorterében debütáló 1,4 literes MultiAir benzines erőforrások forradalmian új motorcsalád első tagjai. Az 1,4-es MultiAir motor kétféle teljesítményszinttel kapható (105 LE és 135 LE), és komoly műszaki előrelépést jelent a mai motortechnológiákhoz képest. Az azonos hengerűrtartalmú hagyományos szelepvezérlésű erőforrásokkal összehasonlítva a MultiAir motorok sokkal erősebbek és nyomatékosabbak is, ugyanakkor jóval takarékosabbak és tisztább üzeműek.
A MultiAir rendszer lelke az elektrohidraulikus vezérlésállító szerkezet. E megoldással – mivel a teljes fordulatszám tartományban a terheléstől függetlenül a szívócsőbe épített fojtószelep szinte teljesen nyitva van – jelentősen csökkenthető az erőforrás pumpálási (szívási) vesztesége ez által pedig a fogyasztás. A motor teljesítmény-leadása lényegében minden helyzetben tisztán a szelepnyitások nagyságával (mélységével) és időzítésével szabályozható. Az így könnyebben irányítható égési folyamat a károsanyag kibocsátásra és a motor teljesítményére is jótékonyan hat. A méretcsökkentési eljárások éllovasának számító MultiAir technológia viszonylag könnyen alkalmazható valamennyi benzinmotorban, sőt a Fiat fejlesztői szerint a dízelekben való felhasználás sem utópia.
A 135 lóerős 1,4-es MultiAir Turbo sportos könnyen és pontosan irányítható, ugyanakkor takarékos autóvá teszi az új Punto Evót. Turbójának köszönhetően ez az erőforrás minden körülmények között elegendő forgatónyomatékot szolgáltat, így a gyorsulás és a rugalmasság minden helyzetben kiváló és kiemelkedő a mai benzinmotorok között. Ezen erőforrással a Fiat Punto Evót menetteljesítményei egy csapásra a szupermini kategória élére emelik: végsebessége 200 km/óra (205 km/óra a Sport kivitelben) és mindössze 8,5 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára. A kiemelkedő menetteljesítménybeli jellemzők különleges környezetvédelmi tulajdonságokkal is együtt járnak: Euro 5-ös emissziós minősítés és takarékos működés. E jellemzők tükröződnek a különösen alacsony, mindössze 129 g/km-es szén-dioxid kibocsátásban és az 5,6 l/100 km-es kombinált fogyasztási adatban is – a sajtóanyag szerint.
Kiegyensúlyozottság és temperamentum jellemzi a 105 lóerős 1,4 literes Multiair erőforrást. E motor teljesítményszempontokból szintén kategóriája élmezőnyébe tartozik, ugyanakkor sok egyéb szempont alapján vitathatatlanul a piac legjobb választása is egyben. A 105 lóerős MultiAir szintén teljesíti az Euro 5-ös norma szigorú emissziós előírásait, széndioxid kibocsátása mindössze 134 g/km, kombinált vegyes üzemanyag-fogyasztása pedig csupán 5,7 l/100 km. Menetteljesítmény jellemzői is kiemelkedőek: 10,8 másodperc alatt gyorsul a Punto Evo álló helyzetből 100 km/órára, végsebessége pedig 185 km/óra.
Második generációs MultiJet dízelek
Az új Fiat Punto Evo valamennyi dízelmotorjában friss fejlesztésű, új generációs, nagynyomású, közös nyomócsöves befecskendező rendszer dolgozik. E kifinomult és magas műszaki értékű megoldással a befecskendezési csúcsnyomás az 1600 bárt is elérheti, a motor fordulatszámától és a befecskendezett gázolajtöltet mennyiségétől függetlenül, tisztán a terhelési, és teljesítmény-leadási igények függvényében és ezek alapján.
Az 1,3-as MultiJet Euro 5-ös besorolású kiviteleiben újak a befecskendező fúvókák is. Ezek különlegesen kiegyensúlyozott vezérlőszelepükkel a korábbiaknál még pontosabban képesek szabályozni az égésterekbe jutó gázolajtöltetet. Ugyanakkor az egy cikluson belüli részbefecskendezések száma és időzítése is rugalmasabban szabályozható általuk, mint korábban bármikor. Az egyes befecskendezett töltetadagok közötti időintervallumok lerövidítésével az égéslefutás nem csak szabályozottabb, de egyenletesebb is lett. Ez jótékonyan hat a nyomatéki karakterisztikára, az emisszióra és a fogyasztásra is, ugyanakkor hatásosan csökken általa a zaj és a működési vibráció: az autó kellemesebben vezethető. Az új befecskendezőkkel az Euro 5-ös besorolású dízelmotor átlagfogyasztása, és szén-dioxid-kibocsátása egyaránt 2 százalékkal csökkent.
Az 1.3-as MultiJet Euro 4-es emissziós kivitelben is elérhető (75 és 90 lóerővel) valamint Euro 5-ösként 75 és 95 lóerős kivitelben. Az utóbbiakhoz alapáron részecskeszűrő, és Start&Stop automatika is társul. A turbófeltöltő geometriája fix a 75 lóerős változatokban és változó a 90 és 95 lovasokban. Az Euro 5-ös dízelekben teljesítményszintjüktől függetlenül új generációs feltöltők dolgoznak. Ez az új befecskendezéssel kombinálva tökéletes motorműködést, tiszta és takarékos üzemet garantál, miközben az alacsony fordulati forgatónyomaték átlagosan 25 százalékkal nagyobb, mint az Euro 4-es erőforrások esetében.
A 95 lóerős 1,3 literes MultiJet (Euro 5) teljesítménymutatói külön említésre méltók: vele a Punto Evo végsebessége 178 km/óra, és 11,7 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára. Átlagfogyasztása 4,2 l/100 km, és vegyes üzemben mindössze 110 g/km szén-dioxidot bocsát a környezetbe. A Dualogic robotizált sebességváltóval az átlagfogyasztás még kedvezőbben alakul: 4,1 l/100 km, 107 g/km-es szén-dioxid-kibocsátás mellett.
Az új Fiat Punto Evo motorterében is megjelenik a 120 lóerős 1,6 literes MultiJet turbódízel, Euro 5-ös emissziós kivitelben és részecskeszűrővel. E motorral, a végsebesség 193 km/óra (Sport kivitelben) és 9,6 másodperc a gyorsulás álló helyzetből 100 km/órára. A sajtóanyag szerint vegyesüzemi átlag 4,5 l/100 km, miközben a szén-dioxid-emisszió mindössze 119 g/km.
Az év negatív hősei a főszereplők, és természetesen a semmiből felbukkant Magyar Péter. De azt is megmutatjuk, miképp fordulhat elő, hogy Orbán Viktor nem rúg labdába Bese atya mellett.