Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"58e93700-20e2-406a-a144-0a02e2e79c8e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyszer használatos, nyálalapú teszteszköz, mesterséges intelligencia alapú értékelés, és már laborba sem kell mennie annak, aki kíváncsi például a stresszhormon-szintjére. Mindezt az Eli Health cég CES 2025 technológiai kiállításon bemutatott újdonsága teszi lehetővé.","shortLead":"Egyszer használatos, nyálalapú teszteszköz, mesterséges intelligencia alapú értékelés, és már laborba sem kell mennie...","id":"20250111_otthoni-hormonmero-teszt-eli-health-hormometer-ces-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58e93700-20e2-406a-a144-0a02e2e79c8e.jpg","index":0,"item":"5cac4327-3458-4e5f-9f13-4d31e7aea3b9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250111_otthoni-hormonmero-teszt-eli-health-hormometer-ces-2025","timestamp":"2025. január. 11. 10:03","title":"Nem kell laborba mennie: megjelent a hormonszintjeit megmutató otthoni teszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Szorult helyzetbe került Szerbia az akadozó energiaellátás miatt. Miért veszélyes Herbert Kickl? Joe Biden nem túl sikeres külpolitikája. Válogatásunk a világlapok írásaiból.","shortLead":"Szorult helyzetbe került Szerbia az akadozó energiaellátás miatt. Miért veszélyes Herbert Kickl? Joe Biden nem túl...","id":"20250112_Nemzetkozi-lapszemle-trump-biden-kickl-vucic-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"0abb811b-d35e-481f-8b6c-84bce3b06ea5","keywords":null,"link":"/360/20250112_Nemzetkozi-lapszemle-trump-biden-kickl-vucic-putyin","timestamp":"2025. január. 12. 10:00","title":"Nemzetközi lapszemle: Trump csodálja Putyint, Putyin inkább hasznos idiótának tartja az új amerikai elnököt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f5aa373-4287-4454-bc3f-ea824b544cf1","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Garázdaság és kábítószer birtoklásának vétsége gyanújával hallgatták ki a DK józsefvárosi elnökét, Abd El Rahim Alit, aki kedd hajnalban egy budapesti lakóházban randalírozott ittasan. Kovács András Pétert oly nagyon megihlette a történet, hogy egyenesen rímekbe szedte a megtévedt politikus mozgalmas és akciódús históriáját. ","shortLead":"Garázdaság és kábítószer birtoklásának vétsége gyanújával hallgatták ki a DK józsefvárosi elnökét, Abd El Rahim Alit...","id":"20250111_duma-aktual-ali-rendorok-jozsefvaros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f5aa373-4287-4454-bc3f-ea824b544cf1.jpg","index":0,"item":"869be1ca-115c-4708-93a2-47d470953ecc","keywords":null,"link":"/360/20250111_duma-aktual-ali-rendorok-jozsefvaros","timestamp":"2025. január. 11. 19:30","title":"Duma Aktuál: KAP versben mondja el a lekapcsolt józsefvárosi DK-s krimibe illő történetét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e99a6495-8f31-4016-b298-d03ef7462d90","c_author":"Krusovszky Dénes","category":"360","description":"Sorozatunkhoz öt írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Krusovszky Dénesnek most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: tikkasztó, lángtenger, tuktukpolitika, bíróper, szankciólánc.","shortLead":"Sorozatunkhoz öt írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet...","id":"20250112_Az-en-hetem-Krusovszky-Denessel-Januar-a-teljesen-ertelmetlen-honap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e99a6495-8f31-4016-b298-d03ef7462d90.jpg","index":0,"item":"09378153-196a-4fdf-b472-72f85daea5fa","keywords":null,"link":"/360/20250112_Az-en-hetem-Krusovszky-Denessel-Januar-a-teljesen-ertelmetlen-honap","timestamp":"2025. január. 12. 17:30","title":"Az én hetem Krusovszky Dénessel: Január, a teljesen értelmetlen hónap","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b92cbd7-3237-4342-8bee-9e7c54adf31a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Még dollárban is milliárdokban mérhető veszteséget okoz Japánnak évente az anime- és mangakalózkodás. Lehet, hogy a mesterséges intelligencia bevetése jelenti majd a megoldást?","shortLead":"Még dollárban is milliárdokban mérhető veszteséget okoz Japánnak évente az anime- és mangakalózkodás. Lehet...","id":"20250111_japan-anime-manga-lopas-kalozkodas-eszlelese-mesterseges-intelligencia-japan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b92cbd7-3237-4342-8bee-9e7c54adf31a.jpg","index":0,"item":"a1c86300-13db-431e-8cb9-4f7f53cf2bbd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250111_japan-anime-manga-lopas-kalozkodas-eszlelese-mesterseges-intelligencia-japan","timestamp":"2025. január. 11. 16:03","title":"Óriási kárt okoz Japánban a mangakalózkodás, most kitaláltak ellene egy 770 millió forintos trükköt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8237e2bb-c498-49b4-833b-a1cb13a6bf01","c_author":"HVG","category":"360","description":"Különös visszacsatolás működik az online világban, ami észrevétlenül befolyásolja a nemi sztereotípiákat – állítják amerikai kutatók.","shortLead":"Különös visszacsatolás működik az online világban, ami észrevétlenül befolyásolja a nemi sztereotípiákat – állítják...","id":"20250111_hvg-online-kepek-google-kepkereso-foglalkozasok-nemek-nok-ferfiak-torzitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8237e2bb-c498-49b4-833b-a1cb13a6bf01.jpg","index":0,"item":"aa98c66e-6785-485a-896b-6f71c0ca4c96","keywords":null,"link":"/360/20250111_hvg-online-kepek-google-kepkereso-foglalkozasok-nemek-nok-ferfiak-torzitas","timestamp":"2025. január. 11. 10:45","title":"Furcsa eredmény jött ki, amikor megnézték, melyik nemről milyen képeket dob ki a Google","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea73b444-0de2-4fd6-b08e-733e3c98c090","c_author":"Németh András, Szabó Yvette","category":"360","description":"Miután januártól leállt a nyersanyag tranzitja Ukrajnán keresztül, már csak Kiskundorozsmán át Szerbiából érkezhet Európába orosz gáz, amelyet a Moszkvával és az Gazprommal baráti viszonyt ápoló Magyarország oszthat szét.","shortLead":"Miután januártól leállt a nyersanyag tranzitja Ukrajnán keresztül, már csak Kiskundorozsmán át Szerbiából érkezhet...","id":"20250113_hvg-regios-foldgazpiac-orban-kormany-tranzit-oroszorszag-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea73b444-0de2-4fd6-b08e-733e3c98c090.jpg","index":0,"item":"01883881-25f7-4de4-bb20-f6d954d5cf54","keywords":null,"link":"/360/20250113_hvg-regios-foldgazpiac-orban-kormany-tranzit-oroszorszag-ukrajna","timestamp":"2025. január. 13. 09:30","title":"Magyarország az orosz földgáz legnagyobb neppere lett a régióban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d383e727-3b4d-48ab-9c2b-2ae01db9f562","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Arra mindenki odafigyel, amikor gazdagok és hírességek házai pusztulnak el, de Kalifornia katasztrófa sújtotta szegényebb részein már most sokan azt érzik, hogy a hatóságok, az állam és a biztosítók is teljesen elhanyagolják őket.","shortLead":"Arra mindenki odafigyel, amikor gazdagok és hírességek házai pusztulnak el, de Kalifornia katasztrófa sújtotta...","id":"20250111_kalifornia-tuz-szegenyek-altadena-biztosito-tuzoltok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d383e727-3b4d-48ab-9c2b-2ae01db9f562.jpg","index":0,"item":"ff5b1f5d-d035-4ca9-9fee-bcb875704b53","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250111_kalifornia-tuz-szegenyek-altadena-biztosito-tuzoltok","timestamp":"2025. január. 11. 21:42","title":"A kaliforniai tűz szegényebb áldozatai attól félnek, csak a gazdagokat fogják menteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Budaörsön egy bútorbolt melletti hangárban suvickolnak egy valószerűtlen gyönyörű, fehér minibatmobilt, mögötte a sötét sarokban régebbi Alfa Romeók porosodnak. Megérkeztünk a magyarországi Wiesmann-szentélybe.
Eddig csak suttogó propagandaként terjedt, hogy van Budapest közelében egy hely, ahol álomszép kétüléses sporkocsikat lehet nézegetni és természetesen vásárolni. Kiderült, a limitált darabszámú német Wiesmannról van szó. Azután az is kiderült, hogy motor is van a tetszetős motorháztető alatt. Eddig csak reménykedni lehetett ebben, mert korábban csak bikinis vagy testfestett lányok mögött tudtuk megcsodálni a német sportkocsikat (például a tavaszi hajókiállításon), ahol a járgányok egyetlen métert sem gurultak. Jóindulatúan persze elhittük, hogy valóban nagyon gyorsan mennek, de hát ezt nem lehetett empirikusan megtapasztalni, ettől függetlenül nagyon jól néztek ki.
Motor/Technika Az ember nem vesz zsákbamacskát egy Wiesmannal: az MF4-ben bömbölő V8-as BMW-motor már sokszor bizonyított, az MF5-öst az 507 lóerős V10-essel szerelik! A nagynyomatékú 367 lóerős erőforrás is bőven elegendő az utassal együtt is jócskán másfél tonna alatti kocsi szédítő mozgatásához. Elég csak annyit mondani: 4,6 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás sebességre.
3,41 kilogramm/lóerős fajlagos teljesítményével a Wiesmann GT MF4 a sportautók élcsoportjában található. A jármű alacsony súlypontja, a tökéletesen hangolt futómű a motor hihetetlen forgatónyomatékával, az ideális súlyeloszlás, valamint a vezető és utasának optimális üléspozíciója gondoskodnak a zavartalan vezetési élményről.
Dizájn/Kényelem Azt hiszem, esztétikatörténeti paradigmaváltásra van szükség: kizárt dolog, hogy Ázsiában, a kínaiak fedezték volna fel a feng shuit. Új elméletem szerint a feng shui egy hideg-rideg germán törzsi találmány lehetett, ami évszázadokon, évezredeken keresztül titokban szunnyadt mélyen a néplélekben, majd valamikor a 20. század vége felé váratlanul felszínre tört az autódizájnban; a Wiesmann kívülről és belülről is tökéletes. Az erő, a féktelenség és a szépség harmonikus egyensúlyát teremtették meg: a jin és a jang, a férfiasság és a nőiesség tökéletes kompozíciója egy ilyen autó.
Válság ide vagy oda, a Wiesmann – mióta beköltöztek új, a holland határ menti gyárukba – a korábbi évi 200 helyett ma már 320 darab kézzel (állítólag mintegy 350 órán át) épített remekművet gyárt. Persze ez még most is nagyon kevés, ha úgy vesszük, a Wiesmannhoz képest az elit brit márka, a Morgan tömegtermék a maga évi 600 darabos szériájával, arról már nem is szólva, hogy a ködös Albionban képesek 1.6-os, 115 LE-s Ford-motorral is kiszúrni a vásárlók szemét. A Wiesmannál ilyen nincs, 300 lóerő alatt lehetetlen ilyen gépet venni, a csúcs pedig 507 lóerőt tud. Ráadásul az új (a Wiesmann-hagyomány szerint BMW) motorokkal és váltókkal szerelt autókban az automata váltó két tized másodperccel jobb gyorsulást produkál, mint a legügyesebb sofőr. A BMW vezetéstechnikai szakembere elmondta, hogy a duplakuplungos váltóval még a legjobb pilóták sem veszik fel a versenyt.
Vezetés/Biztonság Hát, nekünk erre esélyünk sem volt, merthogy az anyósülésbe kényszerültünk. De nem csak amiatt van okunk panaszra, hogy nem vehettük kézbe a kormánykereket. Kiszámoltuk: mire nyugdíjba mennék (nagyjából jó három évtized múlva), talán össze tudnánk kuporgatni annyi pénzt, hogy megvegyünk egy nem túl lerongyolt 15-20 éves Wiesmannt. De akkor már minek? A járókeret nem fér be a nevetségesen kicsi, legfeljebb két-három fogprotézis szállítására alkalmas csomagtartóba, beszállni-kiszállni pedig csakis ápolói segítséggel volna lehetséges abban a korban, kivéve, ha véletlenül Michael Philip (Mick) Jaggernek születik az ember.
Szóval, az autó, amit nem vezettünk, egy – természetesen hátsókerék-meghajtásos – Wiesmann GT MF4-es 4,8 literes 367 lóerős motorral. Miközben vagy 20 percet kanyarogtunk a hátsó, budaörsi utakon, az anyósülésen üldögélve néhányszor lepergett előttem az életem. Elég gyorsan, de nem annyira gyorsan, mint ahogy a hétköznapi úrvezetők között cikáztunk. Halványan emlékszem az 50-es táblákra, amelyek mellett elképzelhetetlen svunggal suhantunk el, a füstölgő gumikra, ahogy kigyorsítottunk pár körforgalomból, és arra az érdekes hangra, amit akkor produkált a kocsi, amikor a füves padka felé sodródtunk az ellenkormányzás közepette. Észnél kell lenni, ez nem az a típus, amiben félkézzel mobilozni lehetne – minden idegszállal a vadállat útontartására kell figyelni. De hát mit várjon az ember, még ha újságíró is, egy olyan géptől, aminek ha rálépünk a gázpedáljára, máris olyan hangot produkál, mintha ki akarna esni a motor? Sőt úgy is rázkódik-röfög, mintha rögvest leszakadna a kocsi hátulja. Ennek ellenére még 200-nál is élvezhető benne a Becker hifi, na de ki akar Britney Spearst hallgatni, amikor olyan szépen üdvölt a motor hatezres fordulaton?!
Száguldó gekkó (Oldaltörés)
A Wiesmann GT MF4/MF5 biztonságához mindenekelőtt az energiaelnyelő karosszériazónák, a beépített oldalsó ütközésvédelemmel ellátott merev alumínium héjszerkezet, valamint az alapfelszereltséghez tartozó ABS és a dinamikus DSC menetstabilizáló járul hozzá. Xenon főfényszórók gondoskodnak a kifogástalan látásról sötétben, a világító diódákból álló hátsó lámpák egyértelműen jelzik a Wiesmann felsőbbrendűségét.
A Wiesmannok nem olcsók, de a Ferrarival vagy a Lamborghinivel összehasonlítva nem is olyan drágák. Persze jó néhány hónapot kell várni, amíg az általunk megadott specifikációkkal (400-féle bőr közül választhatunk, de akár hozhatunk is saját anyagot) legyártják őket, de garantáltan nem botlunk beléjük tucatszám az Oktogonnál. Sőt az is borítékolható, hogy irigy pillantások fognak az ML Mercik elsötétített ablaka mögül kísérni végig az Andrássy úton.
A BMW V10-es motorral és 507 lóerővel felszerelve a sprint 0-ról 100-as tempóra mindössze 3,9 másodperc. Kimondani is kevés, hát még átélni. A halálfélelem kéjes érzéssé alakul, a 11,6. másodpercben kétszáznál már élvezzük a játékot, a háromszázas tempó sincs távol (40,6 másodperc), amikor jön a körforgalom. A harapós fékek kitépik az agyat, a biztonsági öv letépi a tüdőt, az autó azonban biztonságosan halad tovább, igaz a körforgalomba brutális tempóval esünk be, driftelünk, majd duplájával távozunk. 2,7 kilogramm/lóerős szenzációs teljesítményértékkel és 310 kilométer/órás maximális sebessé gével a kupé a legmagasabb igényeknek is megfelel a sportos autók ligájában. A maximális nyomaték 520 Nm, ami 6100-as fordulatnál érhető el. A Sport mód aktivizálásával mind az 507 lóerő rendelkezésünkre áll.
A hétfokozatú szekvenciális SMG-váltót a multifunkciós bőrkormányra rögzített mini váltókarokon is kezelhetjük (akár automata módban is), sőt megválaszthatjuk a kívánt kapcsolási időt is. Már kívülről sejthető az erőteljes formanyelv: az alacsony és dukkózott karosszéria a széles gumikkal többletteljesítményt ígér. A hatalmas szárny és méretes diffúzor gondoskodik a stabilitásról. A dülmeni manufaktúrában megszületett nagyteljesítményű futómű a száguldásnak van alárendelve, az autó azt teszi, amit a vezető akar tőle. A belső tér minden lekerekítése egy sportautó funkciójához igazodik. Minden, ami a gépjármű vezetéséhez és kezeléséhez szükséges, a vezetőtől tökéletes távolságban helyezkedik el. A hátsó tengely előtti közeli, mély üléspozíció érezteti a száguldó gép minden mozdulatát és közvetlen élménnyé teszi azt. Az optimális járműkapcsolatot ennek során az újonnan kifejlesztett sportos kagylóülések biztosítják rendkívül jó oldaltámasztással, ami kérésre a vezető és utasa testének körvonalához igazítható. Csak egyszer megnyomhatnám a Wiesmann GT MF5 ezüst indítógombját, biztos nem ülnék be magam mellé.