szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

„Nem megyünk messzire”; „Nem olyan nagy súly ez"; Valahogy csak hazajutunk vele”.

 

adac.de

„Nem megyünk messzire”; „Nem olyan nagy súly ez"; Valahogy csak hazajutunk vele”. A karácsonyi előkészületek forgatagában sokaknak külön idegesítő feladat még arra is gondolni, hogyan szállítsák haza biztonságosan a karácsonyfát. Ezért aztán egyre több leleményes megoldással lehet találkozni az utakon. Nem ritka, hogy az autó valóságos erdővé változik, mégpedig olyannyira, hogy a vezető alig lát ki az autóból, spárgával rögzítik a tetőre, vagy éppen a vezető melletti utas tartja a fát a kezében az ablakon kinyúlva. Így természetesen a fa nem csak az autó utasai számára, hanem a forgalomban résztvevőkre is veszélyt jelent. Hogy mennyire, azt a német autóklub tesztben bizonyította.

Az első teszten a fát hagyományos hevederekkel rögzítették, a másodikon csak gumipók tartotta a fát. A gumipókkal rögzített fa az 50 kilométer/órás sebességnél bekövetkező ütközéskor túlrepült a motorháztetőn. Egy balesetben ez a fa a 32 kilójával életveszélyes lövedékké vált volna. A feszítő hevederekkel rögzített fenyő ellenállt a terhelésnek. A tetőn maradt és csak néhány centimétert mozdult, viszont 750 kilogrammnak megfelelő erővel rántott a tetőcsomagtartón. Nem csak extrém vezetési manővernél, hanem a legrosszabb esetben, tehát még egy ütközésnél is biztonságban lett volna a csomag.

Az ADAC tesztben a karácsonyfát mindkét próbálkozásnál a csúcsával hátrafelé rögzítették a csomagtartón. A rögzítőt egyszer tekerték körbe elöl a fa törzsén. Egy másik rögzítőt hátul a csúcs köré tekertek, azért, hogy a fa ne tudjon elcsúszni oldalirányba. A rögzítők használata a tetőn elengedhetetlen. Ha az utastérben szállítjuk a fát, akkor is ügyeljünk a helyes rögzítésre, a hevederekkel való rögzítés mellett az ülések háttámlája is segítségünkre lehet. Arra is gondoljunk, hogy a fenyőgyanta nyomot hagy az üléseken és a kárpiton, szállítás előtt ezeket takarjuk le, vagy a fát csomagoljuk be. Ha a csomagtartóban szállítjuk (pl. ledöntött ülésekkel) akkor lehetőség szerint a karácsonyfa szárát támasszuk a lehajtott hátsó ülésnek. Ezután hevederrel szorosan rögzítsük a csomagtartóban található rögzítő hurkokhoz. Ha túl hosszú a fa, maximum 1,5 méter lóghat ki nyitott csomagtartónál az autóból. Már egy méternél piros textilt kell kötni a fára, sötétben pedig piros lámpát kell használni. Ügyeljünk rá, hogy a hátsó lámpák és a rendszámtábla jól látható legyen.

[[ Oldaltörés (Törésteszt videó) ]]

 

 

Az ADAC figyelmeztet arra, hogy a karácsonyfa a szállításkor a vezető látóterületét nem korlátozhatja. Arra is ügyeljünk, hogy a forgalomban résztvevők ne legyenek veszélyeztetve a szállítás miatt. A legideálisabb, ha a fát a tetőn szállítjuk – természetesen tetőcsomagtartón. A tetőn a fenyőfa csúcsa az autó hátulja felé mutasson, a szára pedig előre. Így a menetszél nem szakítja le az ágakat. Ha a fenyőfa több mint egy méterrel túllóg az autón, akkor egy piros textillel kell megjelölni, sötétben piros lámpát kell használni. De maximum 1,5 méterrel érhet túl a szállítmány az autó hátulján. A hátsó világítást nem takarhatja el a szállítmány. A fát közvetlenül a törzsénél kell rögzíteni. Az előírások figyelmen kívül hagyása Németországban például 3 ponttal és 50 euró bírsággal jár, de nálunk is megállíthat a rendőr.

 

 

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Téli gumi bérautóra?

Ez persze nem azt jelenti, hogy az autókölcsönzőt hónunk alatt két pár téli gumival keressük fel.