Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e449c9bf-7ff3-4d92-b8c2-a634451807f1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"2022-ben már 850 milliárddal többet költött az állam az intézményei és az általános szolgáltatásai fenntartására, mintha a régiós átlag szerint tervezték volna. A szociális védelmi kiadások közben 12 év alatt a GDP 4,1 százalékával csökkentek.","shortLead":"2022-ben már 850 milliárddal többet költött az állam az intézményei és az általános szolgáltatásai fenntartására...","id":"20241230_Brutalisan-draga-lett-a-magyar-allam-mikozben-a-szocialis-vedelemre-juto-kiadasok-oriasit-zuhantak-koltsegvetes-Kopint-Tarki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e449c9bf-7ff3-4d92-b8c2-a634451807f1.jpg","index":0,"item":"06149aa0-caa2-4150-87b6-3f8bd6f7e39b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241230_Brutalisan-draga-lett-a-magyar-allam-mikozben-a-szocialis-vedelemre-juto-kiadasok-oriasit-zuhantak-koltsegvetes-Kopint-Tarki","timestamp":"2024. december. 30. 10:04","title":"Brutálisan drága lett a magyar állam, miközben a szociális védelemre jutó kiadások óriásit zuhantak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a81b865e-25fb-4f2a-bd38-7ef613fc1d79","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Akkor is kaphatnak prémiumot, ha a társaság veszteséges.","shortLead":"Akkor is kaphatnak prémiumot, ha a társaság veszteséges.","id":"20241231_Az-allami-cegek-vezetoinek-jovedelmenek-hatara-mostantol-a-csillagos-eg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a81b865e-25fb-4f2a-bd38-7ef613fc1d79.jpg","index":0,"item":"802e9089-e48b-4420-a049-b783b47f5d38","keywords":null,"link":"/itthon/20241231_Az-allami-cegek-vezetoinek-jovedelmenek-hatara-mostantol-a-csillagos-eg","timestamp":"2024. december. 31. 12:10","title":"Az állami cégek vezetőinek jövedelmének határa mostantól a csillagos ég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A főügyészség négy vádlottal szemben fegyház-, kettővel szemben börtönbüntetés kiszabását indítványozza.","shortLead":"A főügyészség négy vádlottal szemben fegyház-, kettővel szemben börtönbüntetés kiszabását indítványozza.","id":"20241230_csoportos-rablas-vademeles-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23.jpg","index":0,"item":"aab9fc8a-69d9-45b4-82f8-7f0fd5be7ef9","keywords":null,"link":"/itthon/20241230_csoportos-rablas-vademeles-budapest","timestamp":"2024. december. 30. 11:53","title":"Csoportos rablás miatt emeltek vádat hat férfival szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17bc6c27-d323-4e22-87f7-47a04ba80f57","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Igazi dicshimnuszt kapott a magyar miniszterelnök az év végére.","shortLead":"Igazi dicshimnuszt kapott a magyar miniszterelnök az év végére.","id":"20241231_American-Spectator-trump-orban-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17bc6c27-d323-4e22-87f7-47a04ba80f57.jpg","index":0,"item":"55423265-58cc-4682-8446-6525fc979956","keywords":null,"link":"/360/20241231_American-Spectator-trump-orban-lapszemle","timestamp":"2024. december. 31. 09:00","title":"American Spectator: Trump tanulhat Orbántól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759","c_author":"HVG","category":"360","description":"Sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez a nemzetközi összefoglaló 4. része.","shortLead":"Sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez a nemzetközi összefoglaló 4. része.","id":"20241231_hvg-2024-kronikaja-vilag-4-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759.jpg","index":0,"item":"2f3031df-f7f5-4276-98c9-86a3adc9aced","keywords":null,"link":"/360/20241231_hvg-2024-kronikaja-vilag-4-resz","timestamp":"2024. december. 31. 12:15","title":"A grúz zűrzavartól az újvidéki katasztrófán és az amszterdami antiszemita támadásokon át Aszad bukásáig – 2024 krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9e41aca-498b-4e32-ae11-74d18afb6c1c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"79 éves volt.","shortLead":"79 éves volt.","id":"20241231_Meghalt-Johnnie-Walker-veteran-radios-DJ","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9e41aca-498b-4e32-ae11-74d18afb6c1c.jpg","index":0,"item":"44973162-8df8-4cac-9aab-0fd4373652e2","keywords":null,"link":"/kultura/20241231_Meghalt-Johnnie-Walker-veteran-radios-DJ","timestamp":"2024. december. 31. 17:38","title":"Meghalt Johnnie Walker veterán rádiós DJ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99f89d9d-2cc8-48c9-beae-b5fa75e9c192","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Hármójukat gondatlanságból elkövetett emberöléssel, két másikat kábítószerek beszerzésével vádolják.","shortLead":"Hármójukat gondatlanságból elkövetett emberöléssel, két másikat kábítószerek beszerzésével vádolják.","id":"20241230_liam-payne-vademeles-halal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99f89d9d-2cc8-48c9-beae-b5fa75e9c192.jpg","index":0,"item":"12dabf08-4aa8-47b0-8c9b-5db6b53cc9fa","keywords":null,"link":"/kultura/20241230_liam-payne-vademeles-halal","timestamp":"2024. december. 30. 15:12","title":"Már öt ember ellen emeltek vádat Liam Payne halálának ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35340df3-b0dc-4448-8fbb-d2946903652f","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Trustify parkja 40 megawatt kapacitású lesz, a kivitelezés más januárban elindul.","shortLead":"A Trustify parkja 40 megawatt kapacitású lesz, a kivitelezés más januárban elindul.","id":"20241230_Napelemparkot-epit-Kiskunhalason-a-Nagy-Marton-testverehez-kotheto-alapkezelo-Trustify-Nagy-Szilard-Fenyvesi-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35340df3-b0dc-4448-8fbb-d2946903652f.jpg","index":0,"item":"63be688e-6737-4d6c-a144-b7473ae4640a","keywords":null,"link":"/kkv/20241230_Napelemparkot-epit-Kiskunhalason-a-Nagy-Marton-testverehez-kotheto-alapkezelo-Trustify-Nagy-Szilard-Fenyvesi-Peter","timestamp":"2024. december. 30. 12:31","title":"Napelemparkot épít Kiskunhalason a Nagy Márton testvéréhez köthető alapkezelő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem minden az, aminek látszik. A tesztelt Partner adóügyileg személyautó, rendszertanilag és használati szempontból teherautó. Bár a duplakabinos járgány ötszemélyes is lehet, minden ízében teherkocsi, a forgalmi adót mégsem lehet visszaigényelni, így pont azok nem fogják megvenni, akik a legjobban kihasználnák: a kisvállalkozók.
Nehéz dolga van a duplakabinos Partnernek: nem tud partnert találni. 5,2 milliós (most akciósan 4,8 millió forint) listaáron kínálják. Nettó 3,7 millióért megérné, csak az áfa bukás. És ki szeret bukni manapság?
Pedig azt adja a Partner, amit ígér. Málhás öszvér, teherautó, amelybe a brigadérosok is beférnek. Ideális kisebb csapatok mindennapi hurcolására, befér a talicska, a létra, a csőgörény, a csákány, a csempevágó, a láncfűrész és több mázsa cement is.
A hosszított 4,628 méteres változat (L2) rendelhető csak a Gurau cég által - gyári garanciával - szállított, ötletesen összecsukható 36 kilós második üléssorral. A raktér mérete összehajtott üléspad esetén 3,35 köbméter, ötszemélyesként csak 2,4 köbméternyi áru fér be. 716 kilogrammnyi cuccot képes cipelni a Partner, megengedett össztömege 2195 kilogramm.
1999. január 1-jétől az áfa-kötelezettség szempontjából, így a gépjárművek személygépkocsivá történő minősítésénél a Kereskedelmi Vámtarifába történő besorolást (VTSZ-számot) kell alapul venni. Személygépkocsinak minősül minden VTSZ 8703-as termékcsoportba tartozó termék. A közlekedési hatóság álláspontja szerint a duplakabinos furgonok, mint a Partner L2 8703 VTSZ-besorolást kapnak, így regisztrációsadó- és áfakötelesek. Ez az adózási besorolás független attól, hogy a forgalmiban a gépkocsi fajtája tehergépkocsi, menetlevél jár hozzá (persze nem töltögettem). Mindez azért, mert az autó megfelel az N1 járműkategóriára vonatkozó feltételeknek.
Nem tekintendő a személygépkocsi kategóriába tartozónak az gépkocsi, amely megfelel az alábbi feltételeknek:
P-(M+Nx 68)>Nx68,
ahol:
P = a műszakilag megengedett össztömeg kg-ban,
M = a gépkocsi menetkész tömege
N = az ülések száma a vezetőülésen kívül.
Ha a fenti összefüggésből (a jármű terhelhetőségét figyelembe véve) a szállítható személyek tömege nagyobb a rakomány tömegénél akkor a járművet a VTSZ szerint 87.03 kategóriába soroltnak kell minősíteni – mondja a Nemzeti Közlekedési Hatóság. Osztottam, soroztam és az jött ki, hogy 444 nagyobb vagy egyenlő, mint 272. Tehát az egyenlet szerint a Partner cabine approfondie (francia nevén) személyautó.
Spártai körülmények (Oldaltörés)
Teherautós fapadossága arcul ütött, a rádió hiánya fájt. Klíma, elektromos első ablakok és elektromos tükör, elektromosan zárható raktér ugyanakkor volt. Mégiscsak munkáról szól ez a gép, nem a szórakozásról. De a melós is ember, és ha van mobilja, iPodja és egy kihangosítója, van zenéje is. Percek alatt autóhifit szereltem a Partnerbe, sőt, ha a telefonomat dugtam rá a kis hangszórómra, kéz nélkül is tudtam telefonálni. Ilyen a falusi Bluetooth.
A vezető előtti tér, valamint a vezető kényelme megegyezik a személyszállító változatéval. A hátsó sorban ülők, azonban nem túl kényelmesen, egyenes háttal, beszorított lábbal ülnek és biztosan nem alszanak el. A jéghideg lemezborítás szinte éget, ha nekidől a fej, oda is ragad. A tetőkárpitot egy mozdulattal elvágták és nem dolgozták el, így tökéletesen ki lehet bélelni a vezető fölötti teret rántott hússal vagy egyéb maradékokkal. De akár kisebb rágcsálók is beköltözhetnek a tetőtérbe. Az oldalsó ajtók eltolható oldalajtók, a ki- és a beszállás egyszerű, a raktér ajtaja kétszárnyú és kibiztosítható. Fűtés van, kell is, mert hátul odafagy a borvirág a brigadéros orrára.
A második üléssor kihajtása és összecsukása pofon egyszerű, ám veszélyes művelet, gyerekek ne legyenek a közelben, mert a 36 kilós guillotine rémisztően csattan. A gyerekek amúgy szereik az ilyen többcélú autókat, bár a Partner rakterében nem lehetett a helyszűke miatt focizni. A tesztautó ugyanakkor kisebb csalódást is okozott a gyerekeinknek, ugyanis korcsolyázni mentünk volna vele. Két apa és három gyerek. Simán befértünk, hátra mentek egy táskába a korik. Indultunk volna, amikor kiderült, hogy egy gyerekkel többen vagyunk. A középső biztonsági öv ugyanis mozdíthatatlanul beszorult. Kipakoltunk, aztán elmentünk a barátom Skodájával. A fiam ennek ellenére bánta, amikor visszavittem a kocsit.
Én csak azt bántam, hogy az alig kétezer kilométeres tesztautóban halott az ablakmosó-folyadék szivattyúja. Locs-pocs időben elég kellemetlen így közlekedni. Valószínűleg a nagy hidegben befagyhatott, aztán az erőltetéstől megadta magát a kis motor. Lehet, hogy csak biztosítékot kell cserélni, a lényeg az, hogy szárazon, hóban és esőben nem volt gond, sáros és vizes úton azonban gyakran kellett felkeresnem benzinkutakat, hogy kilássak a szélvédőn.
Tankolás végett nem sokat kell kútra járnunk, az 1,6 literes 90 lovas dízel keveset fogyaszt, a közel 600 kilométeres tesztelés során téli üzemben 6,4 liter gázolajat evett száz kilométerenként. A motorral nincs baj, húz, pont, amennyire kell. Néha zavaró, ahogy a kisautók le akarnak nyomni, úgy érzik, a kisteherautó azért megy lassan előttük, hogy idegesítse őket. Aztán nekiindulnak, kínlódnak, füstölnek - persze én hagyom, nem kekeckedek velük, csak egy Mégane kombi idegesített fel a nulláson, amikor levillogott. Akkor egy kicsit ráléptem a gázra, de hamar kitisztult az agyam és beugrott, hogy a Partner mégiscsak egy teherautó, vezessük is úgy. Dacára a 90 lóerőnek.