szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az egyes nagy értékű vagyontárgyakat adóztató törvényből az Alkotmánybíróság kedden törölte az ingatlanok adóját, viszont megmaradt a vízi-, és a légi járművek, valamint a nagyteljesítményű személyautók adója, az előbbi kettő akkor is adózik, ha külföldön regisztrálták, de a tulajdonosa magyar magánszemély, vagy cég.

A teljesítményadó idén mindenkinél nő. Az autó első három évében a jelenlegi 300 forint helyett 345 forint, 4 és 7 év között 260 forint helyett 300 forint, 8 és 11 év között 200 forint helyett 240 forint fizetendő. A kamaszodó járműveknél 12 és 15 év között 160 forint helyett 185 forintot, míg a 16 év feletti autók után 120 helyett 140 forintot kell majd fizetni kilowattonként.

Rosszabbul járnak viszont azok a tulajdonosok, akiknek 125 kW (170 lóerő) vagy annál erősebb autójuk van. Adóköteles ugyanis a 125 kilowatt teljesítményt elérő hajtómotorral rendelkező személygépkocsi, az OT betűjelű rendszámtáblával ellátottak kivételével. A törvény szerint 125 és 175 kW között a teljesítményadó kétszeresét, 175 kW (238 lóerő) fölött 2,5-szörösét, 200 kW (272 lóerő) fölött a teljesítményadó háromszorosát kell majd kifizetni.

Például a 2009-ben vásárolt 2,2 literes 175 lovas Ford Mondeo éves adója 87 720 forint, egy kétéves kétliteres, 170 lovas dízel VW Passat éves adója 86 250 forint, a hároméves 258 lovas BMW 530i-é 161 500 forint, egy négyéves 340 lóerős Porsche Cayenne éves adója 225 000 forint, egy ötéves 171 lovas Nissan Pathfinder után 75 600 forint, egy hétéves 500 lovas Mercedes-Benz S 55 AMG után 331 200 forint.

A 2009. évi LXXVIII. törvény szerint a vagyonadó 50 felét megspórolhatják azok, akik teljesen eletromos vagy hibridhajtású géppel közlekednek, illetve 3 vagy annál több gyermeket nevelnek.

A hajók közül a 25 négyzetméternél nagyobb vitorlázatú, illetve az 50 kilowattnál (kW) nagyobb motorteljesítményű adózik. A vitorlásoknál a vitorla minden négyzetmétere után évi 2 ezer forint az adó, a hajó első 10 évében, majd az adó folyamatosan csökken, és a 22 éves vitorlásnál már csak 500 forint. A motoros hajónál kW-onként 300 forint az adó az új hajóknál öt évig, de a 16. évtől már csak 150 forint. Így például egy csaknem új 30 négyzetméteres vitorlázatú hajó éves adója 60 ezer forint, míg egy 100 kW-os motorosé 30 000 ezer forint.

A légi járművek megkülönböztetés nélkül adóznak, ha a legnagyobb felszálló tömegük meghaladja a 100 kilogrammot. Az új motoros repülők adója az első öt évben 100 kilogrammonként 8000 forint. Így például az egytonnás felszálló súlyú kétéves gép adója 80 ezer forint. A 16 évesnél idősebb gépeknek viszont csak 5000 forint az adója 100 kilogrammonként. Nem minősülnek motoros repülőgépeknek a motoros vitorlázók és léghajók. A nem motoros légi járművek - ide értve a sárkányrepülőt, és a hőlégballont is - szintén a legnagyobb felszálló súly alapján adóznak, de a 100 kilogrammonkénti adó éppen fele a motoros gépekének. A hajók és repülők akkor is adóznak, ha külföldön jegyezték be azokat, de a tulajdonosuk magyar illetőségű magánszemély, vagy Magyarországon bejegyzett szervezet.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!