szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Amikor egy autó fékez, a féktárcsáról ultrafinom porrészecskék kerülnek a levegőbe. Ezek károsíthatják a tüdőt és többek között oxidatív stresszt okozhatnak, ami az emberi testben gyulladási reakciót válthat ki.

Ennek az egészségügyi veszélynek legfőképpen a forgalmas utak gyalogosai vannak kitéve, mivel a finom fékpor a levegő finompor-tartalmának 20 százalékát teszi ki. Ezt állapították meg lausanne-i és berni kutatók egy laborkísérletben. Az eredményt a Particle and Fibre Toxicology nevű online újságban hozták nyilvánosságra.

A tudósok a vizsgálatok során kísérleti körülmények között egy középkategóriás autó kerekeit fékezték le a fékpadon, az enyhébb lassítástól a teljes lefékezésig. Az ilyen módon begyűjtött finomport emberi sejtekkel hozták reakcióba. A kutatók feltételezik, hogy a fékpor belélegzése több éven keresztül a sejtek veszélyes elváltozásához vezethet.

Az oxidatív stressz képződéséért elsősorban fém, réz és szerves karbonátok a felelősek, amelyek a kutatók anyaganalízise alapján a féktárcsák fő alkotóelemeihez tartoznak.

További tanulmányok arra lesznek hivatottak, hogy megállapítsák, milyen fokú veszélyt jelent ez az egészségre és hosszú távon az autóipart arra késztessék, hogy az eddigi féktárcsa-összetevők helyett kerámiát használjanak. A kerámiatárcsa, amit például már a Porsche és az Audi is kínál, nagyon drága.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu/MTI Autó

Mit tegyen, ha autója hirtelen felgyorsul?

Váratlan helyzetben általában csökken a problémamegoldó képesség, mivel a megriadt, pánikba esett emberek gyakran a legegyszerűbb dolgokra sem képesek emlékezni.

hvg.hu Autó

Visszahívások: az Audi sorsára jut a Toyota?

Gázpedál, szőnyeg, fékhatás - a Toyota több millió autót hív vissza világszerte. A legnagyobb pánikot az okozta, hogy az USA-ban sok bejelentés érkezett olyan esetekről, amikor az autó akaratlanul is gyorsítani kezd a gázpedál beragadása miatt. Az elmúlt harminc évben számtalan esetről hallottunk, amikor a gázpedál önálló útra tért. Az Egyesült Államokban, ahol szinte minden jármű automata, gyakoriak az ilyen jellegű meghibásodások. És nem csupán Lexus, Toyota, Chrysler vagy Jeep esetében. Volt idő, amikor az Audi került a szőnyeg szélére.

hvg.hu Autó

Féljenek a gyalogosok a terepjáróktól?

Tesztek bizonyítják, hogy a modern egyterű terepjárók (SUV) jobban védik a gyalogosokat, mint elődeik. Az ADAC német autóklub összevetette a legfrissebb törésteszt eredményeket.

hvg.hu Autó

Búcsú a dízelautóktól?

A roncsprémium bevezetésének évében a németországi autóvásárlók olyan kevés dízel autót vásároltak, mint 2000 óta soha. Ferdinand Dudenhöffer autószakértő tanulmánya szerint az összes Németországban eladott új autó 30,6 százaléka volt dízel a múlt évben.

hvg.hu Autó

Értékállósági ranglista: nem német és nem japán az első

Az autóvásárlók elsősorban a minőségre fektetik a hangsúlyt, és másodsorban a márkára. Ha azonban az egyes modelleket összehasonlítjuk, a kisautók értékállóbbaknak bizonyulnak a használtautó-piacon, mint a nagyobb kategóriák. Ez a legszembetűnőbb eredménye az ADAC német autóklub legfrissebb, az autók értékállóságát kutató felmérésében. A legnagyobb európai autópiacról számos felmérés születik. Mi ezúttal a német autóklub 2009-es AutoMarxX vevőelégedettségi listáiból válogattunk.

hvg.hu Autó

Merre tart a magyar autógyártás?

A magyar gépjárműipar nehéz helyzetben van: a magyar gyártók és beszállítók szolgáltatásai iránti kereslet mind belföldön, mind külföldön erősen visszaesett a válság miatt. Fellendülésre csak középtávon lehet számítani. Legfontosabb, hogy erősödjön a beszállítói ipar, és a magyar vállalatok kiépítsék saját kutatás-fejlesztési tevékenységüket – ez volt az egyik lényeges következtetése a magyar gépjárműipar aktuális helyzetéről szóló, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary, ITD Hungary, valamint a Noerr & Társai nemzetközi ügyvédi iroda által szervezett konferenciának.

Biró Csongor Autó

Milyen autókat vettek 2009-ben a parlamenti képviselők?

Háromszáztizenkilenc személy- és teherautót birtokoltak a 2006-2010-es parlamenti ciklus 2010. február 1-jéig vagyonnyilatkozatot leadott képviselői 2009-ben. Többségük alsóközép, valamint középkategóriájú autót visel a nevén, amelyek fele dízel, ötöde terepjáró, vagy összkerékhajtású modell. 2009-ben 38 képviselő vett autót, zömük újat, a legtöbbet a szocialisták, de a fideszesek sem garasoskodtak.