szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

A JATO Dynamics legfrissebb újautó-piaci adatai arra engednek következtetni, hogy a meghosszabbított roncsprogramoknak köszönhetően a nyugat-európai vevők autóvásárlási kedve nem csökkent januárban. Sőt, tovább folytatódott a decemberi aktivitás, mely a januári eladási számokat 14,9 százalékkal javította meg a tavaly januárhoz képest.

A legtöbb vásárlót a Volkswagen Golf ihlette meg, bár közel ugyanannyian választották a Ford Fiestát is. Ennek a két modellnek 19,8, illetve 21,4 százalékkal sikerült megnövelnie eladásait tavaly januárhoz képest. Kettejüket kissé lemaradva követi a Renault Clio, aki viszont a legjelentősebb előrelépést tudhatja magáénak (+90,3 százalék), míg a Volkswagen Polo 71,5 százalékot javított tavaly januári teljesítményén.

Top modellek január

Modell

2010. január

2009. január

változás, január

VOLKSWAGEN GOLF

41,255

34,424

+19.8%

FORD FIESTA

38,602

31,790

+21.4%

RENAULT CLIO

32,401

17,027

+90.3%

VOLKSWAGEN POLO

31,725

18,494

+71.5%

FIAT PUNTO

27,447

17,119

+60.3%

PEUGEOT 207

25,568

25,352

+0.9%

OPEL/VAUXHALL CORSA

22,993

19,425

+18.4%

FORD FOCUS

22,380

22,308

+0.3%

FIAT PANDA

21,953

17,532

+25.2%

RENAULT MEGANE

21,610

13,021

+66.0%

A brit kormány nemrégiben jelentette be, hogy egy hónappal, március végéig meghosszabbítja a honi roncsbeszámítási programot. Hasonló akciók futnak még Spanyolországban, Olaszországban és Franciaországban. Ellenben Németorszában, Európa legjelentősebb újautó piacán a használtautó beszámítási akciók kifutásának eredményeképpen máris tapasztalható 4,3 százalékos visszaesés tavaly januárhoz képest. A listavezető egyértelműen Olaszország, ahol idén az év első hónapjában több új autó kelt el (207 427), mint bárhol másutt Európában.

 A közép-kelet-európai piacok nagyon lesújtó képet festenek. A régió legtöbb országában az eladások nem érték el a tavaly januári szinteket és nincs is sok reményük a bizakodásra. Ha Oroszországot is beleszámítjuk a régióba, akkor a kép méginkább elsötétül, ugyanis ott a tavalyi eredmények 50 százalékkal estek vissza az előző évhez képest.

Top márkák januárban

Márkal

2010. január

2009. január

változás, január

VOLKSWAGEN

121,336

105,370

+15.2%

RENAULT

99,029

61,519

+61.0%

FORD

96,474

89,850

+7.4%

PEUGEOT

82,017

67,268

+21.9%

FIAT

80,257

66,070

+21.5%

CITROEN

69,996

59,949

+16.8%

OPEL/VAUXHALL

68,731

65,711

+4.6%

TOYOTA

58,449

49,957

+17.0%

AUDI

45,684

46,270

-1.3%

BMW

38,139

37,724

+1.1%

A Volkswagen, a Renault, a Ford, a Peugeot és a Fiat is javítani tudott tavalyi számain az idei év első hónapjában, többnyire a kisebb, és alacsony károsanyag kibocsátású autóknak kedvező roncs-beszámítási programoknak köszönhetően.

A Renault átvette a Fordtól a második helyet, elsősorban a sikeres Clio jóvoltából, amely a márka teljes eladásainak mintegy egyharmadát tette ki. A vezető helyen továbbra is a Volkswagen áll, mely eladási sikereit a megújult Golf és Polo modelljei biztosították.

A Fiat népszerűsége elsősorban az alacsony szén-dioxid-kibocsátású európai modellpalettájának köszönhető, mely 21,5 százalékos növekedést biztosított a márkának az év első hónapjában tavaly januárhoz képest ezzel bejuttatva az olasz márkát a top 5-ök klubjába.


Eladások országonként januárban
 

Ország

2010. január

2009. január

változás, január

Ausztria

20,882

18,992

+10.0%

Belgium

49,376

47,690

+3.5%

Ciprus*

977

1,487

-34.3%

Csehország

10,813

8,845

+22.2%

Dánia

9,396

7,801

+20.4%

Észtország*

695

1,017

-31.7%

Finnország

12,339

11,543

+6.9%

Franciaország

171,478

149,372

+14.8%

Németország

181,189

189,385

-4.3%

Nagy Britannia

145,479

112,087

+29.8%

Görögország

26,585

20,225

+31.4%

Magyarország

2,970

5,974

-50.3%

Izland

88

126

-30.2%

Írország

16,597

15,799

+5.1%

Olaszország

207,427

159,381

+30.1%

Lettország

382

496

-23.0%

Litvánia

613

742

-17.4%

Luxemburg

3,536

3,157

+12.0%

Norvégia

9,697

5,353

+81.2%

Lengyelország

25,359

26,660

-4.9%

Portugália

11,724

8,994

+30.4%

Szovákia

3,600

3,599

+0.0%

Szlovénia

5,050

4,572

+10.5%

Spanyolország

74,108

59,374

+24.8%

Svédország

15,523

11,299

+37.4%

Svájc*

20,004

17,704

+13.0%

Hollandia

62,907

56,066

+12.2%

Összesen

1,088,794

947,740

+14.9%

*Becsült januári adatok.

 


 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Merre tart a magyar autógyártás?

A magyar gépjárműipar nehéz helyzetben van: a magyar gyártók és beszállítók szolgáltatásai iránti kereslet mind belföldön, mind külföldön erősen visszaesett a válság miatt. Fellendülésre csak középtávon lehet számítani. Legfontosabb, hogy erősödjön a beszállítói ipar, és a magyar vállalatok kiépítsék saját kutatás-fejlesztési tevékenységüket – ez volt az egyik lényeges következtetése a magyar gépjárműipar aktuális helyzetéről szóló, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary, ITD Hungary, valamint a Noerr & Társai nemzetközi ügyvédi iroda által szervezett konferenciának.

hvg.hu/MTI Autó

Mit tegyen, ha autója hirtelen felgyorsul?

Váratlan helyzetben általában csökken a problémamegoldó képesség, mivel a megriadt, pánikba esett emberek gyakran a legegyszerűbb dolgokra sem képesek emlékezni.

hvg.hu Autó

Visszahívások: az Audi sorsára jut a Toyota?

Gázpedál, szőnyeg, fékhatás - a Toyota több millió autót hív vissza világszerte. A legnagyobb pánikot az okozta, hogy az USA-ban sok bejelentés érkezett olyan esetekről, amikor az autó akaratlanul is gyorsítani kezd a gázpedál beragadása miatt. Az elmúlt harminc évben számtalan esetről hallottunk, amikor a gázpedál önálló útra tért. Az Egyesült Államokban, ahol szinte minden jármű automata, gyakoriak az ilyen jellegű meghibásodások. És nem csupán Lexus, Toyota, Chrysler vagy Jeep esetében. Volt idő, amikor az Audi került a szőnyeg szélére.

hvg.hu Autó

Féljenek a gyalogosok a terepjáróktól?

Tesztek bizonyítják, hogy a modern egyterű terepjárók (SUV) jobban védik a gyalogosokat, mint elődeik. Az ADAC német autóklub összevetette a legfrissebb törésteszt eredményeket.

hvg.hu Autó

Búcsú a dízelautóktól?

A roncsprémium bevezetésének évében a németországi autóvásárlók olyan kevés dízel autót vásároltak, mint 2000 óta soha. Ferdinand Dudenhöffer autószakértő tanulmánya szerint az összes Németországban eladott új autó 30,6 százaléka volt dízel a múlt évben.

Biró Csongor Autó

Milyen autókat vettek 2009-ben a parlamenti képviselők?

Háromszáztizenkilenc személy- és teherautót birtokoltak a 2006-2010-es parlamenti ciklus 2010. február 1-jéig vagyonnyilatkozatot leadott képviselői 2009-ben. Többségük alsóközép, valamint középkategóriájú autót visel a nevén, amelyek fele dízel, ötöde terepjáró, vagy összkerékhajtású modell. 2009-ben 38 képviselő vett autót, zömük újat, a legtöbbet a szocialisták, de a fideszesek sem garasoskodtak.

hvg.hu Autó

Értékállósági ranglista: nem német és nem japán az első

Az autóvásárlók elsősorban a minőségre fektetik a hangsúlyt, és másodsorban a márkára. Ha azonban az egyes modelleket összehasonlítjuk, a kisautók értékállóbbaknak bizonyulnak a használtautó-piacon, mint a nagyobb kategóriák. Ez a legszembetűnőbb eredménye az ADAC német autóklub legfrissebb, az autók értékállóságát kutató felmérésében. A legnagyobb európai autópiacról számos felmérés születik. Mi ezúttal a német autóklub 2009-es AutoMarxX vevőelégedettségi listáiból válogattunk.