Tetszett a cikk?

A Financial Times jelentése szerint a Daimler és a Renault részvénycseréről tárgyalnak egymással. A kölcsönös tulajdonlás apropója, hogy a Mercedes-nek egyre nagyobb problémát okoz, hogy a kis- és kompaktautók gyártása nem, vagy csak marginálisan nyereséges. A Nissan és a Renault 11 éves kapcsolata gyümölcsöző, míg a Daimlernek csak rossz tapasztalatai vannak legutóbbi házasasságaiból.

A tíz éve piacra dobott Smart 3 milliárd euró veszteség felhalmozása után csak most kezd rentábilissá válni, a 4 üléses verzió gyártását azonban be kellett szüntetni. A 2012-től Kecskeméten gyártott A és B osztályú kocsik sem érik el a nyereséges előállításhoz szükséges üzemméretet. A Renault 2009-ben több mint kétszer annyit adott el a Mégane-ból, mint a Mercedes a két típusból. A kategória bajnoka, a VW Golf mindeközben 10-11 éve csak nyereséget termel és döntögeti az éves értékesítési rekordokat.

Nem ez az első stratégiai partnerség, ami szóba került a Daimler háza táján – ismertette elemzésében Préda István, a fúziókat és felvásárlásokat szervező MB Partners vezetője. Tavaly a Quandts család által irányított BMW is megkörnyékezte a Daimler-t részvénycsere-ajánlatával. A Quandts-ok úgy érezték, hogy idővel esetleg bekebelezhetik fő riválisukat, így Dieter Zetsche Daimler-vezér gyorsan visszautasította a mini fúziót.

A francia Renault-t és japán stratégiai partnerét, a Nissant is vezető Carlos Ghosn ajánlatát most komolyabban kell, hogy vegye a Daimler. A franciák sokkal erősebbek a kisautó-gyártásban, ahol a Daimlernek létkérdés, hogy volument növeljen és költséget csökkentsen. A válság és az elmúlt évek olajárrobbanása felgyorsította a takarékos autók térhódítását, a Renault-Nissan pedig élen jár az elektromos kisautók fejlesztésében. A francia autógyár pénzügyileg jóval gyengébb a Daimlernél, így a BMW eljegyzési ajánlatával szemben a Renault közeledése nem fenyegető a Mercedes számára.

A tervezett részvénycsere ugyanakkor veszélyeket is rejthet a Daimler számára. A 2007-ben válással végződött, költséges és sikertelen Chrysler-házasság is ezt mutatja. Az etatista francia politika beavatkozásának veszélyével is számolni kell, gondoljunk Sarkozy elnök közelmúltbeli, a Clio-gyártás törökországi kitelepítése elleni fellépésére.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Értékállósági ranglista: nem német és nem japán az első

Az autóvásárlók elsősorban a minőségre fektetik a hangsúlyt, és másodsorban a márkára. Ha azonban az egyes modelleket összehasonlítjuk, a kisautók értékállóbbaknak bizonyulnak a használtautó-piacon, mint a nagyobb kategóriák. Ez a legszembetűnőbb eredménye az ADAC német autóklub legfrissebb, az autók értékállóságát kutató felmérésében. A legnagyobb európai autópiacról számos felmérés születik. Mi ezúttal a német autóklub 2009-es AutoMarxX vevőelégedettségi listáiból válogattunk.

hvg.hu Autó

Vezetéstechnika: hogyan vezessünk gazdaságosan?

Négy hazai páros küzd 17 másik ország versenyzőivel a hétvégén Párizs és Genf között, hogy kiderüljön, ki Európa leggazdaságosabb sofőrje. A Peugeot Eco Cup résztvevői indulás előtt oktatáson vettek részt az Allianz Vezetéstechnikai Centrumban. Íme, a gazdaságos vezetés fortélyai.

Biró Csongor Autó

Óriási lendületben az autópiac, Renault a hónap győztese

A JATO Dynamics legfrissebb újautó-piaci adatai arra engednek következtetni, hogy a meghosszabbított roncsprogramoknak köszönhetően a nyugat-európai vevők autóvásárlási kedve nem csökkent januárban. Sőt, tovább folytatódott a decemberi aktivitás, mely a januári eladási számokat 14,9 százalékkal javította meg a tavaly januárhoz képest.

hvg.hu Autó

Visszahívások: az Audi sorsára jut a Toyota?

Gázpedál, szőnyeg, fékhatás - a Toyota több millió autót hív vissza világszerte. A legnagyobb pánikot az okozta, hogy az USA-ban sok bejelentés érkezett olyan esetekről, amikor az autó akaratlanul is gyorsítani kezd a gázpedál beragadása miatt. Az elmúlt harminc évben számtalan esetről hallottunk, amikor a gázpedál önálló útra tért. Az Egyesült Államokban, ahol szinte minden jármű automata, gyakoriak az ilyen jellegű meghibásodások. És nem csupán Lexus, Toyota, Chrysler vagy Jeep esetében. Volt idő, amikor az Audi került a szőnyeg szélére.

Autó

Leleplezés: melyik kocsira káros az autógáz?

Gázüzemű autók mindennaposak Spanyolországban, Olaszországban és Németországban, de a magyar utakon is számos gyári, illetve utólag átalakított LPG-autó fut. Nem minden autót lehet azonban átalakítani: írásunkban közöljük azoknak a modelleknek a listáját, melyek a tapasztalatok alapján nem alkalmasak a gázüzemre való áttérésre. Ezeknél az autóknál előfordulhat, hogy az átállás a motor végét jelenti.

hvg.hu Autó

Búcsú a dízelautóktól?

A roncsprémium bevezetésének évében a németországi autóvásárlók olyan kevés dízel autót vásároltak, mint 2000 óta soha. Ferdinand Dudenhöffer autószakértő tanulmánya szerint az összes Németországban eladott új autó 30,6 százaléka volt dízel a múlt évben.

Biró Csongor Autó

Gyenge 2009 után biztató kezdés a győri Audi gyárban

Az Audi Hungaria Motor Kft. a 2009-es üzleti évet pozitív mérleggel zárta ugyan, de jelentősen visszaesett a termelése, félmillióval kevesebb motor és 30 ezerrel kevesebb autó készült Győrben. Ennek ellenére nem került sor tömeges elbocsátásokra, a létszámot pótszabadságok kiadásával őrizték meg.

Autó

Hol kötelező a nappali fényszóró használata?

2011-től minden európai uniós országban kötelező lesz a nappali világítás. Sok ország már bevezette ezt a szabályozást, így ezekben egész évben kötelező a fényszórók használata. Magyarországon is kötelező, de csak településen kívül. 2011-től az új autókat úgy kell forgalomba hozni, hogy a gyújtással együtt a nappali fény is bekapcsoljon. Különösen a sötét autókat lehet jobban, előbb észrevenni a világításnak köszönhetően.