Tetszett a cikk?

A Lízingszövetség éves jelentése alapján 2009-ben 23 százalékkal csökkent a flottafinanszírozás Magyarországon, ami közel 48 milliárd forintos visszaesést jelent a korábbi évekhez képest. Bár a gazdaság minden területén jelentősen mérséklődött a forgalom, a legjobban az autó és az ingatlan értékesítés érezte meg a válság hatását.

Néhány évvel ezelőtt az autóflották kiépítése elsősorban pénzügyi lízing segítségével valósult meg, míg az operatív lízing előnyeit csak kevés vállalatvezető ismerte fel. A szabályozások 2008-as kedvező módosítása és a válság által generált sajátos környezet hatására mára ez az arány teljesen megfordult. A hitelkonstrukciók száma csökkent, míg a lízingé dominánsabbá vált. 2009-ben a flottafinanszírozáson belül már a tranzakciók döntő többségét, 71,7 százalékát az operatív lízing biztosította.

Az operatív lízing (tartós bérlet) többek között azzal az előnnyel jár, hogy a gépjármű nem kerül a vállalat tulajdonába, így a cég megmenekül egy jelentős beruházási költségtől, valamint számos járulékos kiadástól, kap viszont egy éves szinten is jól tervezhető havidíjat, melyet költségként számolhat el. A számos további előny minél hatékonyabb kiaknázásához részletes elemzés és pontos kalkuláció szükséges, melyhez érdemes segítségül hívni egy megbízható, a hazai és a nemzetközi piacon egyaránt elismert szaktudással bíró flottaüzemeltetőt. Ma már a legtöbb cégvezető tisztában van az operatív lízing előnyeivel, hiszen a válság rákényszerítette őket alternatív megoldások felkutatására, valamint a hazai szabályozások is egyre inkább kedveznek ennek a bérleti konstrukciónak. A hitelre vásárolt autók esetében az önrész aránya jelentősen megnőtt, így a mai gazdasági helyzetben ez az autószerzési forma már nem tűnik igazán vonzónak a vállalatok számára. Mivel az operatív lízing esetében a vállalat nem szerez tulajdont, ezért nem kell önrészt fizetni, vagyis ez a konstrukció kiváló alternatíva lehet a tőkehiánnyal küzdő vállalatok számára.

"A 2009-es év januárjához képest idén 45 százalékkal kevesebb új gépjárművet helyeztek forgalomba. Az új gépjármű forgalomba helyezésen belül viszont emelkedett az operatív lízing aránya, ami egyértelműen mutatja, hogy egyre többen ismerik fel ebben az alternatív finanszírozási formában rejlő költségmegtakarítási lehetőséget. A Lízingszövetség által közölt 2010. januári adatok szerint a flottafinanszírozáson belül az operatív lízing aránya 77 százalékra emelkedett, a LeasePlan-nél az év hátralevő részében az arány további növekedésére számítunk.” – mondta el Horányi István, a LeasePlan Hungária Zrt. operációs igazgatója.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Seat Exeo ST teszt: déjà vu

Nem a magyar piacra készült, pedig jó lenne, ha egyesek lecserélnék az Audikat Exeókra. Igaz, túl sokat nem spórolnának vele, a Seat Exeo kombi alig két millió forinttal olcsóbb, mint az Audi A4 Avant. De jól felextrázva is megúszható 10 millió forint alatt.

Biró Csongor Autó

Vezettük: új Skoda Fabia, új Skoda Roomster

Sose hittem volna, hogy élvezni fogom a ráncfelvarrott Fabia menetpróbáját. Titokban a 180 lovas Fabia RS-re vágytam, de az csak pár hét múlva készül el Mlada Boleslavban. A skodások azonban kitettek magukért, az Athén környéki mélykék tengerparton minden új motor-, szín-, és karosszéria-változatot kipróbálhattunk.

Autó

Citroen DS3 próba: meghajtottuk Talmácsi új autóját

1/100-as oldtimer pontossági feladatokkal tarkított versenyen próbálhattuk ki a Citroen üdvöskéjét, az elegáns és szívdöglesztő DS3-ast. A kis szépség nem csupán a csillogásával hívja fel magára a figyelmet, de sportos lelke a férfiakat is meghódítja.

Biró Csongor Autó

VW Golf teszt: ezerkettes

A downsizing buli folytatódik, főszerepben az ezerkettes benzines motorral. Nagy feladatot kapott ez a korábbikhoz képest pirinyó erőforrás: dinamikusan és takarékosan kell mozgatnia a kompakt kategória legnagyobb sztárját, a Golfot. Tesztünkből kiderül, mindkét feladatot kipiálta a wolfsburgi népautó.

Biró Csongor Autó

Mazda3 teszt: nem öko, de alig fogyaszt

Harmadik az isten igaza, három a magyar igazság. Pár héten belül a harmadik Mazda3-ast teszteljük, a kétliteres stop-startos szedán és a 260 lóerős izompacsirta MPS után ezúttal az 1,6 literes dízel változatban kerestük a boldogság titkát. És megtaláltuk az eddigi legkisebb fogyasztású Mazdát.

Biró Csongor Autó

Opel Movano teszt: nagy gömböc

Mit szeretne a fuvarozó? Olcsón, sokat szállítani. Milyen az ideális teherautó? Kényelmes, praktikus, ergonomikus, biztonságos, gyors, halk és jól felszerelt. Ilyen az Opel és a Renault új fejlesztése, az Opel Movano.

Biró Csongor Autó

Lexus RX 450h teszt: ingyen van a dugó

Végre egy autó, amellyel új értelmet nyernek a városi dugók. A Lexus RX 450h pihe-puha foteljeiben feszítve nem zavar, ha kígyózik előttünk a tehetetlen sor. A mi autónk dugóban alig fogyaszt: hibrid és képes ingyen araszolni. A 16,6 milliós alapár azonban nem teszi népautóvá.