szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

Zéró liter benzin, zéró kibocsátás, zéró zaj, zéró kényelem. A Mitsubishivel közösen kifejlesztett, 2010 végén forgalomba kerülő Citroen C-Zéro, a Venturival közösen kifejlesztett Berlingo First Electrique mellett a Citroen második elektromos autója. Magyarországon a Citroën C-Zérót 2010 végétől forgalmazzák. Várható nettó ára 7 850 000 forint. Ha nálunk nem, Nyugat-Európában szép számban látunk majd elektromos miniket, hisz van ahol jelentős támogatást kapnak a vásárlók, Franciaországban például 5000 eurót.

A 100 százalékosan elektromos meghajtású C-Zérót állandó mágneses szinkronmotorral szerelték fel, amely 3000–6000 percenkénti fordulatszámon 47 kW (64 LE) teljesítményt ad le.
Már 2000 percenkénti fordulatszámon eléri 180 Nm maximális nyomatékát. A teljesítmény hátsó kerekekre történő átadását egy egyfokozatú áttétellel oldották meg. Hihetetlenül jól gyorsul, de driftelésre ne számítsunk, a fordulóköre (9 méter) azonban páratlan, ideális városi kisautó a C-Zéro. A motor áramellátását az utasülések alatt elhelyezett, új generációs lítium-ion akkumulátorok biztosítják. A lítium-ion technológia a hagyományos technológiákkal készült akkumulátorokhoz viszonyítva kisebb tömegű akkumulátorok alkalmazását teszi lehetővé, megőrizve a szolgáltatások korábbi szintjét. Ugyanakkor részlegesen is feltölthető, és ez nem csökkenti az akkumulátorok élettartamát.

 

Autómenedzser.hu

A 88 darab 50 Ah-s cellából álló telep (16 kWh energiának felel meg) 330 V feszültségű tápellátást biztosít. Ha teljesen lemerülne a hátsó és az első akksi, akkor nem tudjuk addig tölteni az autót, amíg először a hagyományos, a motortér helyén található akkumulátort fel nem töltjük. 

Lítium-ion akkumulátorait könnyű feltölteni: csak csatlakoztatni kell a tápkábelt egy 220 V-os csatlakozóhoz. A teljes feltöltés 6 órát vesz igénybe. Egy 125 amperes, 400 V-os egyfázisú csatlakozóval (gyorstöltő) az akkumulátorok 80 százalékos feltöltése mindössze 30 perc alatt is elvégezhető.

A gépkocsi használata rendkívül egyszerű: csak el kell fordítani a gyújtáskulcsot és ekkor egy sípoló hang jelzi, hogy az indítás megtörtént. Ugyanúgy kell vezetni, mint bármely más automata sebességváltóval felszerelt gépkocsit. Az általunk kipróbált gépkocsi jobbkormányos volt (a Mitsubishi gyökerek - a mintaként szolgáló i-MiEV-t Japánban már meg is lehet venni, a Peugeot hasonszőrű iOnját februárban láthattuk Párizsban), váltójának volt egy eco és egy boost fokozata is. A hagyományos üzemanyag szintmérőt ezen a modellen egy akkumulátor töltésjelző helyettesíti. A villanymotort hátul a padlóban található akksik alatt és a hátsó kereke között helyezkedik el.

A C-Zéro 2,55 méteres tengelytávjának köszönhetően 4 üléssel és 166 literes kapacitású csomagtérrel rendelkező modell nem fapados, normális autó: tartozéka szervokormány, ABS, ASR, ESP, elektromos ablakemelők, 6 légzsák, önálló telematikai egység (egy esetleges segélyhíváshoz) és klímaberendezés. A tesztautóban nagyképernyős navigációs berendezés is volt, de a szlovák kollégák azzal merítették le teljesen a kocsit, így a magyarok be sem kapcsolták. A kicsi kocsi kényelmetlen, a vezető és a mellette ülő válla összeér, de a hátsó sorban sem gond a láb- és a fejtér. 

Végsebessége 130 kilométer/óra, 15 másodperc alatt gyorsul nulláról száz kilométer/órás sebességre (60–90 km/h-ra 6 mp alatt). Egy feltöltéssel 130 kilométert tud megtenni, ezt főként városi tempóban. Nagy kérdés, hogy télen, hidegben mit tud az autó, a bemutatón erre nem kaptunk választ.

További képek az Autómenedzser.hu autós portálon.


 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Hyundai i30 teszt: városi gerilla

Nem csak egy Ferrari Enzo lehet egyedi, nem csak egy Audi R8 Spyderben érezhetjük magunkat kiemelt személynek. Elég, ha egy olyan Hyundai i30-ast vezetünk, amely nincs is rajta a hivatalos árlistán. Csak különleges megrendelésre kapható, kétliteres turbódízel, 136 lóerős motorral.

Biró Csongor Autó

BMW 5 GT teszt: üti az X6-ost, lepipálja a 7-est

Igaza volt a BMW igazgatójának, ez nem egy autó, ez egy lebegő szalon. Új műfajt teremtettek márkán belül a bajorok: Gran Tourismo. A GT az egyik legjobb utazóautó, amiben valaha ültem. Méregdrága, felejthetetlen, gyors, kényelmes és nem fogyaszt sokat.

Biró Csongor Autó

Mazda3 teszt: nem öko, de alig fogyaszt

Harmadik az isten igaza, három a magyar igazság. Pár héten belül a harmadik Mazda3-ast teszteljük, a kétliteres stop-startos szedán és a 260 lóerős izompacsirta MPS után ezúttal az 1,6 literes dízel változatban kerestük a boldogság titkát. És megtaláltuk az eddigi legkisebb fogyasztású Mazdát.

Biró Csongor Autó

Hyundai H1 teszt: nekem nyolc

Feltűnő színe ellenére meggyőző munkaautó a Hyundai nyolcszemélyes busza. Gazdaságosan üzemeltethető, olcsó, kényelmes, de az ülései nem szedhetők ki, így praktikuma korlátozott.

Biró Csongor Autó

Vezettük a Fiat 500 kabriót

A Fiat 500C vászontetejével egyértelműen az eredeti 1957-es Fiat 500 stílusa előtt tiszteleg. Ugyanakkor az új modell már a legújabb megoldásokat vonultatja fel mind a gyártás, mind a motorok és az utaskomfort terén. Esőben, Debrecenben próbálhattuk ki.

Autó

Citroen DS3 próba: meghajtottuk Talmácsi új autóját

1/100-as oldtimer pontossági feladatokkal tarkított versenyen próbálhattuk ki a Citroen üdvöskéjét, az elegáns és szívdöglesztő DS3-ast. A kis szépség nem csupán a csillogásával hívja fel magára a figyelmet, de sportos lelke a férfiakat is meghódítja.