szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

A tesztelt gumik Bridgestone Potenza S001 kb. 54000 Ft/gumi Goodyear Eagle F1 Asymmetric kb.

A tesztelt gumik

Bridgestone Potenza S001 kb. 54000 Ft/gumi

Goodyear Eagle F1 Asymmetric kb. 55000 Ft/gumi

Nokian Z G2 kb. 45000 Ft/gumi

Continental Sportcontact 3 kb. 59000 Ft/gumi

Hankook Ventus S1 EVO kb. 51000 Ft/gumi

Pirelli P ZERO kb. 46000 Ft/gumi

Vredestein Ultrac Sessanta kb. 42000 Ft/gumi

Dunlop SP Sport MAXX GT kb. 49000 Ft/gumi

Michelin Pilot Sport 3 kb. 56000 Ft/gumi

 

Ha a VW Sirocco 2.0 TSI a tesztpályán a benne megbúvó 200 lóerővel próbára teszi az első gumikat, hamar kibújik a szög a zsákból. Csak a jó gumikon marad a pályán az autó. De melyik abroncs garantálja a legjobb kompromisszumot a sportos vezethetőség és a kezelhetőség között? Melyik gumi nyújtja egyszerre a kényelmet, a hatékonyságot és a biztonságot a legmeggyőzőbben? Erre keresték a választ a német tesztelők tavaly.

A tesztmezőnyben különösen a két újonccal szemben - a Bridgestone Potenza S001 és a Michelin Pilot Sport 3 - voltak nagyok az elvárások. A japánok nem kisebb referenciával reklámozzák magukat, mint a Ferrari 458 Italiával, miközben a francia fejlesztők azt bizonygatják, hogy nagy előrelépést tettek a vizes útburkolaton produkált tapadási tulajdonságban (erről egyébként mi is meggyőződtünk az Ausztriában tartott próbán). A rivális mezőny erős: a Goodyear, a Hankook és a Pirelli abroncsai 2009-ben dobogós helyezést értek el a német lap tesztjén. A Continental, a Dunlop, a Nokian és a Vredestein profilok is bizonyítottak korábban.

A Vredestein Ultrac Sessanta mégsem tudta felülmúlni a 2009-es teszten elért jó eredményét az eredeti dizájn ellenére sem. Csupán az aquaplaning megmérettetésen mutatott figyelemreméltó tartalékot a kedvezőbb árfekvésű holland, mint a versenytársak.
A Pirelli P Zero újra tesztgyőztes lett. Kiválóan teljesített mind a száraz, mind a vizes útburkolaton. Egyedüli gyenge pontja továbbra is az aquaplaning.

A Continental gumija második helyezést ért el, noha 2011-ben a Continental Sport Contact 5 modell váltja – ami majd remélhetőleg kevésbé gyorsan használódik el. Az új Bridgestone a harmadik helyet szerezte meg, ugyanannyi pontot ért el, mint a Hankook. Míg a Goodyear a kitűnő nedves útburkolati tulajdonságainak köszönhetően az ötödik helyen végzett, a konszerntestvér Dunlop a vizes útburkolaton mutatott tapadási hiányosságai miatt az utolsó előtti helyre csúszott le. A Michelin ugyan kevésbé dinamikus, mint az elődje, de sokkal kiegyensúlyozottabb, a Nokianra pedig ráfért volna egy utolsó simítás, hogy ebben az erős mezőnyben feljebb kúszhasson a ranglistán.

Rangsor (méret: 235/40 R 18)

 

Modell

Helyezés

Értékelés

Ár (Ft) szett

Pirelli P ZERO

1.

maximálisan kiegyensúlyozott tulajdonságokkal bír. Egyedül az aquaplaning teszten mutatott némi gyengeséget.

184 000

Continental Sportcontact 3

2.

csúcsteljesítmény vizes útburkolaton  és mégis nagyon jó száraz útburkolati eredmények

236 000

Bridgestone Potenza S001

3.

kiegyensúlyozott teljesítmény és magas késleltetési értékek a fékteszten a 3. helyre volt elegendő (holtversenyben a Hankook –Ventus S1 evo-val)

216 000

Hankook Ventus S1 EVO

3.

Esőben a leggyorsabb, napsütésben a leglassabb. Összességében a Hankook Ventus meggyőző az árával és az alacsony gördülési ellenállássával

204 000

Goodyear Eagle F1 Asymmetric

5.

Szemmel láthatóan jól érzi magát a vizes útburkolaton, ezzel kompenzálva a visszafogott száraz útburkolati eredményeit. Legmagasabb gördülési ellenállás

220 000

Michelin Pilot Sport 3

6.

Meglepően jók a vizes tulajdonságai. Kevésbé sportos, mint az elődje, cserébe viszont sokkal harmonikusabb

224 000

Nokian Z G2

7.

gördülési ellenállás és aquaplaning az erőssége. Más területen azonban visszafogottan teljesített.

180 000

Dunlop SP Sport MAXX GT

8.

a gyenge vizes útburkolati eredményével  eljátszotta az esélyét egy jobb helyezésre. Viszont dinamikus teljesítmény száraz útviszonyoknál

196 000

Vredestein Ultrac Sessanta

9.

Az aquaplaning teszten nagyon jó eredménnyel tűnt fel, viszont a száraz és vizes úton produkált leghosszabb fékút miatt sereghajtó lett belőle

168 000

 

 

[[ Oldaltörés (Hogyan teszteltek?) ]]

 

Aquaplaning
Szenzorok követik a sebességet, miközben a gumi egy hét milliméter mély vizesárokra fut rá. Ez a teszt megmutatja egyenes útszakaszon, hogy a meghajtott tengelyen lévő kerekek mikor pördülnek ki, és a kanyarodásnál jól demonstrálja, mikortól szűnik meg az oldalvezetési stabilitás.

Fékezés
Mindegyik gumit tesztelik fellocsolt és száraz aszfalton egyaránt, miközben a 100 kilométer/ órás sebességről a hirtelen megállást tesztelik maximális fékezés mellett. Ilyenkor az átlagos késleltetést és a fékutat állapítják meg.

Kezelhetőség
Az időmérő teszten – vizes és száraz útburkolaton egyaránt - lehetőség nyílik arra, hogy következtetéseket vonjanak le a gumik maximális teljesítőképességéről. Az értékelés azonban nem ad információt arról, hogyan reagáltak a gumik. Itt kizárólag a megtett idő a lényeg. Ugyanez érvényes a szlalomra és a vizes körpályára is.

Menetbiztonság
Itt az összhatás a fontos. Minél kezelhetőbb és pontosabban manőverezhető az autó az adott gumival, annál jobb értékelést kap. Mit kezdjen egy átlag autós azzal a gumival, aminek a tulajdonságait csak egy profi pilóta értékel?

Gördülési ellenállás
A laborkísérlet során megvizsgálják, mennyi energiát használ fel az adott profil a gördülésnél. Az ebből kiszámított index (CR) a gumi hatékonyságára enged következtetni, tehát a fogyasztásra.

Melyik autóra alkalmasak a tesztelt gumik?

Audi A3/A4, A4 Avant (B7) S4/A4 Cabrio
Ford Mondeo
Saab 9-3
Subaru Legacy
Volvo C70/S60/V70
VW Eos /Passat, Passat Variant/ Passat CC / Touran

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!