A benzinmotor és az IMA-rendszer összesített teljesítménye 124 lóerő, ennél komolyabbnak hangzik a nyomatéka, ami 174 Nm. A csúcsnyomaték azonos az 1,8 literes Civicével, és már 1500-as percenkénti fordulaton jelentkezik, azaz rögtön.
A Honda nem a Toyota full hibrid koncepcióját követi, sokkal inkább a párhuzamos hibridben hisz. Első ízben kombinálták a benzintakarékos, csekély emissziójú párhuzamos hibridet hatfokozatú sebességváltóval. A manuális váltóműhöz csatlakozó 1,5-ös, négyhengeres i-VTEC motor újdonság Európában. Alapja a Jazz néhány, Európában nem árusított változatának erőforrása. Könnyen pörög fel, amit még élénkebbé tesz a motor és a tengelykapcsoló közé beépített 14 lóerős villanymotor 78 Nm-es nyomatéka. A villanymotor alacsony és közepes fordulatszámokon segít rá. A CR-Z 100,8 voltos nikkel-fémhidrid akkumulátora bevált egység a Hondánál, ugyanezt alkalmazzák az Insightban.
A CR-Z károsanyag kibocsátása 117 gramm/kilométer, a sajtanyag szerint a fogyasztása 5 liter vegyes ciklusban. A rövid túrán volt olyan pillanat, amikor 5 liter alatt is mutatott értéket a fedélzeti számítógép, de a hajtós, pörgős hegyi túra végén, kiszálláskor már 10 liternél tartott a számláló.
Háromféle hajtási módot kapott a CR-Z. Ezekben más-más a gáz- és kormányreakció, az alapjárati leállítás időzítése, a klímaszabályozás és az IMA-rendszer rásegítése. Sport állásban erősebben, nagyobb induló nyomatékkal lép be a villanymotor, jobban ugrik az autó, s direktebb érzést ad a kormány. Az econ módban az elektronikus gázadás, a központi elektronika (ECU), a légkondicionáló és a hibridrendszer egyaránt a fogyasztás csökkentésére áll át. Minden egyéb helyzetben a normál mód ajánlott, így is indul az autó. A kulcs elfordítása után start gombbal rajtolunk, megállítani azonban a kulcs elfordításával lehet.
A sebességmérő háttérvilágítása, akárcsak az Insight és az FCX Clarity modellekben, segít a takarékos és környezetkímélő vezetésben, kiegészítve az eco assist funkciót, kapcsolatban áll a háromféle hajtásmóddal. Normál módban kéken világít, econ módban kék egyre zöldebbé válik, illetve zöld virág jelenik meg, ha gazdaságosan vezetünk, a vörös világítás pedig azt jelenti, hogy sport módban van a CR-Z.
Az eddig létező hibridautókétól eltérően nagyon gondosan hangolták a kipufogót, hogy hatékonyságától függetlenül minden eddigi kompakt hibridnél szebben szóljon (csak sport fokozatban). Az egyéb alkatrészeket, például a motortartó bakokat és a hangszigetelő betéteket úgy tervezték meg, hogy csak a sportos motorhang legyen hallható, de a sportos autózással gyakorta együtt járó kellemetlen zajok ne érvényesüljenek.
A CR-Z külleme a 80-as évek ikonszerű CR-X-ére emlékeztet, a kicsi, stílusos és kimagaslóan gazdaságos kisméretű autóéra. A CR-X jellegzetesen alacsony tetőíve és az éles metszésű fara szolgált mintaként az 1999-es Insight és az FCX Clarity modellekhez is.
A sorozatgyártású autó utasterét a 2007-es Tokyo Motor Show alkalmával bemutatott CR-Z Concept ihlette, háromdimenziós műszerekkel és vezetőorientált berendezéssel. A high-tech műszeregység minden kezelőszervet jól elérhetően csoportosít, hogy csak a vezetésre lehessen összpontosítani. Az összetett, kétszintű műszerfal sötét felső része mintha lebegne a középkonzolba és az ajtóborításokba átmenő, világosabb alsó szint fölött. A sok színes kijelző és a szétdobált kapcsolók elsőre megzavarnak, idő kell, amíg minden funkció a helyére kerül. A rövid próbaúton amúgy sem a műszerfalra összpontosítottunk sokkal inkább a vezetési élménynek adtuk át magunkat, és közben rettegtünk (áldottuk az eget, hogy csak 124 lovas, átkoztuk, hogy miért esik az eső), nehogy a Nagyvillám környéki sziklákra felkenjük a kis sportautót.
A CR-Z gazdag alapfelszereltsége tartalmaz hat légzsákot, aktív fejtámlákat, menetstabilizálót és emelkedőn elindulást segítő asszisztenst. Nem hiányzik belőle a klímaberendezés, a hat hangszórós CD-rádió, az USB iPod-csatlakozó és a motorindító gomb. A közepes és felső szinteken bőrbevonatú ülés és kormány, illetve könnyűfém pedálsor is van. A csúcsmodell vásárlójának Bluetooth kihangosító, sebességrögzítő, xenon világítás és a csomagtartóban elhelyezett mélynyomót tartalmazó 360 wattos hangrendszer szerez örömöt. Panoráma üvegtető és bőrkárpitozás 550 ezer forintért rendelhető. Magyarországon csak a legmagasabb, GT felszereltséggel kapható az autó 6,499 millió forintért.
Az enteriőr 2+2-es elrendezésű, de a második sorba ember nem nagyon fér be. Kisebbecske gyermek talán igen. De csajozni minek is vinnénk a gyereket? A hátsó támla egy mozdulattal ledönthető, így sík padlójú, meglepően tágas, 382 literes csomagtér (VDA szerint) alakul ki, amely összemérhető egy alsó-középkategóriájú (ám ötszemélyes) lejtőshátú gépkocsiéval. A padló alatt még van egy 19 literes rakodóhely, ahová a szem elől elrejteni kívánt dolgok tehetők. A csomagtartó alapból 214 literes.
A vezetés élvezetét hangsúlyozó autó kifejlesztésében fontos szerep jutott a futóműnek. A padlóváz részben közös a Jazz és az Insight modellekével, de eltérő a tengelytáv, a nyomtáv és a hangolás. A CR-Z tengelytávja 115, hossza 310 milliméterrel kisebb az Insighténál, ezáltal élénkebb és 57 kilogrammal könnyebb is lett az ötajtós, mint ötüléses márkatársa.
A CR-Z saját rugó- és csillapító beállításokat kapott. Jelentős változás, hogy a MacPherson rendszerű első futómű alsó lengőkarja már nem préselt acél, mint az Insight esetében, hanem alumíniumból készül. Ez darabonként 2 kilóval könnyebb, noha, a nagyobb nyomtáv és a szélesebb gumik miatt a futómű szilárdabb kivitelű.
Biró Csongor
Műszaki adatok
MOTOR | 1.5 SOHC i-VTEC | ||
| Hengerenként 4 szelep | ||
Furat x löket | mm | 73 x 89.4 | |
Lökettérfogat | cm3 | 1497 | |
Sűrítés | 10.4 | ||
Max. teljesítmény (benzinmotor) | kW/LE | 84/114 | |
Fordulatszám | 6100 | ||
Max. nyomaték (benzinmotor) | Nm | 145 | |
Fordulatszám | 4800 | ||
Max. teljesítmény (villanymotor) | kW/PS | 10/14 | |
Fordulatszám | 1500 | ||
Max. nyomaték (villanymotor) | Nm | 78.4 | |
Fordulatszám | 1000 | ||
Max. teljesítmény (kombinált) | kW/LE | 91/124 | |
Fordulatszám | 6100 | ||
Max. nyomaték (kombinált) | Nm | 174 | |
Fordulatszám | 1000-1500 | ||
Keverékképzés | Honda PGM-FI elektronikus befecskendezés | ||
Benzin | Ólmozatlan, 95 RON | ||
ELEKTROMOS |
| ||
Akkumulátor | 12V 28Ah | ||
Generátor | 12V - 85A | ||
ERŐÁTVITEL |
| ||
Fronthajtás | 6 fokozatú manuális | ||
Tengelykapcsoló | Egytárcsás száraz | ||
Áttételek | 1. | 3.142 | |
| 2. | 1.869 | |
| 3. | 1.303 | |
| 4. | 1.054 | |
| 5. | 0.853 | |
| 6. | 0.688 | |
| hátramenet | 3.307 | |
| végáttétel | 4.111 | |
FUTÓMŰ |
| ||
Elöl | MacPherson rugóstagok | ||
Hátul | Torziós csatolt lengőkar | ||
KORMÁNY |
| ||
Típus | Fogasléces, elektromos szervokormány | ||
Fordulatok száma ütközéstől ütközésig | 2.48 | ||
FORDULÓKÖR |
| ||
Járdák között | 5.0 | ||
Falak között | 5.4 | ||
FÉK |
| ||
Elöl | Hűtött tárcsa (262 mm) | ||
Hátul | Tárcsa (260 mm) |
MÉRETEK, SÚLYOK, TÉRFOGATOK |
| |
Hosszúság | mm | 4080 |
Szélesség (tükrökkel) | mm | 1740 (2014) |
Magasság | mm | 1395 |
Tengelytáv | mm | 2435 |
Szabad hasmagasság | mm | 150.1 |
Csomagtér (VDA felhajtott üléstámlákkal) | liter | 214 + 19 |
Csomagtér (VDA lehajtott üléstámlákkal) | liter | 382 + 19 |
Csomagtér (csomagtér rejtett rekeszeivel) | liter | 401 |
Saját tömeg | kg | 1147-1198 |
Max. megengedett tömeg | kg | 1520 |
Tank űrtartalma | liter | 40 |
FOGYASZTÁS (1999/100/EC) |
| |
Városi | l/100km | 6.1 |
Országúti | l/100km | 4.4 |
Kombinált | l/100km | 5.0 |
CO2-emisszió | g/km | 117 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
| |
Csúcssebesség | km/h | 200 |
Gyorsulás 0-100 km/h |
| 9.9 |