szerző:
automenedzser.hu

A benzinmotor és az IMA-rendszer összesített teljesítménye 124 lóerő, ennél komolyabbnak hangzik a nyomatéka, ami 174...

A benzinmotor és az IMA-rendszer összesített teljesítménye 124 lóerő, ennél komolyabbnak hangzik a nyomatéka, ami 174 Nm. A csúcsnyomaték azonos az 1,8 literes Civicével, és már 1500-as percenkénti fordulaton jelentkezik, azaz rögtön.

A Honda nem a Toyota full hibrid koncepcióját követi, sokkal inkább a párhuzamos hibridben hisz. Első ízben kombinálták a benzintakarékos, csekély emissziójú párhuzamos hibridet hatfokozatú sebességváltóval. A manuális váltóműhöz csatlakozó 1,5-ös, négyhengeres i-VTEC motor újdonság Európában. Alapja a Jazz néhány, Európában nem árusított változatának erőforrása. Könnyen pörög fel, amit még élénkebbé tesz a motor és a tengelykapcsoló közé beépített 14 lóerős villanymotor 78 Nm-es nyomatéka. A villanymotor alacsony és közepes fordulatszámokon segít rá. A CR-Z 100,8 voltos nikkel-fémhidrid akkumulátora bevált egység a Hondánál, ugyanezt alkalmazzák az Insightban.

További képek a galériában. Kattintson a képre
©

A CR-Z károsanyag kibocsátása 117 gramm/kilométer, a sajtanyag szerint a fogyasztása 5 liter vegyes ciklusban. A rövid túrán volt olyan pillanat, amikor 5 liter alatt is mutatott értéket a fedélzeti számítógép, de a hajtós, pörgős hegyi túra végén, kiszálláskor már 10 liternél tartott a számláló.

Háromféle hajtási módot kapott a CR-Z. Ezekben más-más a gáz- és kormányreakció, az alapjárati leállítás időzítése, a klímaszabályozás és az IMA-rendszer rásegítése. Sport állásban erősebben, nagyobb induló nyomatékkal lép be a villanymotor, jobban ugrik az autó, s direktebb érzést ad a kormány. Az econ módban az elektronikus gázadás, a központi elektronika (ECU), a légkondicionáló és a hibridrendszer egyaránt a fogyasztás csökkentésére áll át. Minden egyéb helyzetben a normál mód ajánlott, így is indul az autó. A kulcs elfordítása után start gombbal rajtolunk, megállítani azonban a kulcs elfordításával lehet.

A sebességmérő háttérvilágítása, akárcsak az Insight és az FCX Clarity modellekben, segít a takarékos és környezetkímélő vezetésben, kiegészítve az eco assist funkciót, kapcsolatban áll a háromféle hajtásmóddal. Normál módban kéken világít, econ módban kék egyre zöldebbé válik, illetve zöld virág jelenik meg, ha gazdaságosan vezetünk, a vörös világítás pedig azt jelenti, hogy sport módban van a CR-Z.

©

Az eddig létező hibridautókétól eltérően nagyon gondosan hangolták a kipufogót, hogy hatékonyságától függetlenül minden eddigi kompakt hibridnél szebben szóljon (csak sport fokozatban). Az egyéb alkatrészeket, például a motortartó bakokat és a hangszigetelő betéteket úgy tervezték meg, hogy csak a sportos motorhang legyen hallható, de a sportos autózással gyakorta együtt járó kellemetlen zajok ne érvényesüljenek.

A CR-Z külleme a 80-as évek ikonszerű CR-X-ére emlékeztet, a kicsi, stílusos és kimagaslóan gazdaságos kisméretű autóéra. A CR-X jellegzetesen alacsony tetőíve és az éles metszésű fara szolgált mintaként az 1999-es Insight és az FCX Clarity modellekhez is.

A sorozatgyártású autó utasterét a 2007-es Tokyo Motor Show alkalmával bemutatott CR-Z Concept ihlette, háromdimenziós műszerekkel és vezetőorientált berendezéssel. A high-tech műszeregység minden kezelőszervet jól elérhetően csoportosít, hogy csak a vezetésre lehessen összpontosítani. Az összetett, kétszintű műszerfal sötét felső része mintha lebegne a középkonzolba és az ajtóborításokba átmenő, világosabb alsó szint fölött. A sok színes kijelző és a szétdobált kapcsolók elsőre megzavarnak, idő kell, amíg minden funkció a helyére kerül. A rövid próbaúton amúgy sem a műszerfalra összpontosítottunk sokkal inkább a vezetési élménynek adtuk át magunkat, és közben rettegtünk (áldottuk az eget, hogy csak 124 lovas, átkoztuk, hogy miért esik az eső), nehogy a Nagyvillám környéki sziklákra felkenjük a kis sportautót.

A CR-Z gazdag alapfelszereltsége tartalmaz hat légzsákot, aktív fejtámlákat, menetstabilizálót és emelkedőn elindulást segítő asszisztenst. Nem hiányzik belőle a klímaberendezés, a hat hangszórós CD-rádió, az USB iPod-csatlakozó és a motorindító gomb. A közepes és felső szinteken bőrbevonatú ülés és kormány, illetve könnyűfém pedálsor is van. A csúcsmodell vásárlójának Bluetooth kihangosító, sebességrögzítő, xenon világítás és a csomagtartóban elhelyezett mélynyomót tartalmazó 360 wattos hangrendszer szerez örömöt. Panoráma üvegtető és bőrkárpitozás 550 ezer forintért rendelhető. Magyarországon csak a legmagasabb, GT felszereltséggel kapható az autó 6,499 millió forintért.

©

Az enteriőr 2+2-es elrendezésű, de a második sorba ember nem nagyon fér be. Kisebbecske gyermek talán igen. De csajozni minek is vinnénk a gyereket? A hátsó támla egy mozdulattal ledönthető, így sík padlójú, meglepően tágas, 382 literes csomagtér (VDA szerint) alakul ki, amely összemérhető egy alsó-középkategóriájú (ám ötszemélyes) lejtőshátú gépkocsiéval. A padló alatt még van egy 19 literes rakodóhely, ahová a szem elől elrejteni kívánt dolgok tehetők. A csomagtartó alapból 214 literes.

A vezetés élvezetét hangsúlyozó autó kifejlesztésében fontos szerep jutott a futóműnek. A padlóváz részben közös a Jazz és az Insight modellekével, de eltérő a tengelytáv, a nyomtáv és a hangolás. A CR-Z tengelytávja 115, hossza 310 milliméterrel kisebb az Insighténál, ezáltal élénkebb és 57 kilogrammal könnyebb is lett az ötajtós, mint ötüléses márkatársa.

A CR-Z saját rugó- és csillapító beállításokat kapott. Jelentős változás, hogy a MacPherson rendszerű első futómű alsó lengőkarja már nem préselt acél, mint az Insight esetében, hanem alumíniumból készül. Ez darabonként 2 kilóval könnyebb, noha, a nagyobb nyomtáv és a szélesebb gumik miatt a futómű szilárdabb kivitelű.

Biró Csongor

 

[[ Oldaltörés (Műszaki adatok) ]]

 

©

 

Műszaki adatok

MOTOR

1.5 SOHC i-VTEC

 

Hengerenként 4 szelep

Furat x löket

mm

73 x 89.4

Lökettérfogat

cm3

1497

Sűrítés

10.4

Max. teljesítmény (benzinmotor)

kW/LE

84/114

Fordulatszám

6100

Max. nyomaték (benzinmotor)

Nm

145

Fordulatszám

4800

Max. teljesítmény (villanymotor)

kW/PS

10/14

Fordulatszám

1500

Max. nyomaték (villanymotor)

Nm

78.4

Fordulatszám

1000

Max. teljesítmény (kombinált)

kW/LE

91/124

Fordulatszám

6100

Max. nyomaték (kombinált)

Nm

174

Fordulatszám

1000-1500

Keverékképzés

Honda PGM-FI elektronikus befecskendezés

Benzin

Ólmozatlan, 95 RON

ELEKTROMOS

 

Akkumulátor

12V 28Ah

Generátor

12V - 85A

ERŐÁTVITEL

 

Fronthajtás

6 fokozatú manuális

Tengelykapcsoló

Egytárcsás száraz

Áttételek

1.

3.142

 

2.

1.869

 

3.

1.303

 

4.

1.054

 

5.

0.853

 

6.

0.688

 

hátramenet

3.307

 

végáttétel

4.111

FUTÓMŰ

 

Elöl

MacPherson rugóstagok

Hátul

Torziós csatolt lengőkar

KORMÁNY

 

Típus

Fogasléces, elektromos szervokormány

Fordulatok száma ütközéstől ütközésig

2.48

FORDULÓKÖR

 

Járdák között

5.0

Falak között

5.4

FÉK

 

Elöl

Hűtött tárcsa (262 mm)

Hátul

Tárcsa (260 mm)

MÉRETEK, SÚLYOK, TÉRFOGATOK

 

Hosszúság

mm

4080

Szélesség (tükrökkel)

mm

1740 (2014)

Magasság

mm

1395

Tengelytáv

mm

2435

Szabad hasmagasság

mm

150.1

Csomagtér (VDA felhajtott üléstámlákkal)

liter

214 + 19

Csomagtér (VDA lehajtott üléstámlákkal)

liter

382 + 19

Csomagtér (csomagtér rejtett rekeszeivel)

liter

401

Saját tömeg

kg

1147-1198

Max. megengedett tömeg

kg

1520

Tank űrtartalma

liter

40

FOGYASZTÁS (1999/100/EC)

 

Városi

l/100km

6.1

Országúti

l/100km

4.4

Kombinált

l/100km

5.0

CO2-emisszió

g/km

117

MENETTELJESÍTMÉNYEK

 

Csúcssebesség

km/h

200

Gyorsulás 0-100 km/h

 

9.9

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Lengyel választás: porszem került Kaczynskiék gépezetébe

Lengyel választás: porszem került Kaczynskiék gépezetébe

Gulyás Gergely: Ha valaki egy választáson veszít, akkor nyilvánvalóan hibázott

Gulyás Gergely: Ha valaki egy választáson veszít, akkor nyilvánvalóan hibázott

Booker-díjat ért A szolgálólány meséje folytatása

Booker-díjat ért A szolgálólány meséje folytatása

Novemberben indul a Google videojátékos okossága, amelyhez csak internet kell

Novemberben indul a Google videojátékos okossága, amelyhez csak internet kell

Nagy gond van ezzel a 15 alkalmazással, azonnal törölje, ha valamelyik fent van a telefonján

Nagy gond van ezzel a 15 alkalmazással, azonnal törölje, ha valamelyik fent van a telefonján

Fű és prostitúció: érdekes programmal jön a Playboy-modell a horvát elnökválasztáson

Fű és prostitúció: érdekes programmal jön a Playboy-modell a horvát elnökválasztáson