szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az európai új autó piac továbbra is az ellentétek színtere, néhány piac nő és egyes modellek sikeresek, míg mások súlyos krízissel küzdenek – derül ki a Jato Dynamics legfrissebb, júliusi elemzéséből. A magyar piac továbbra is a leggyengébb, még a lakosai számát tekintve húszszor kisebb Luxemburg is jócskán megelőzi.

Az európai új autó eladások júniusban is tovább estek (-6,5%) a tavalyi év azonos hónapjához képest, így az első hat hónap összesített számai már csak 1,1%-kal haladják meg a tavalyi év január és június között regisztrált autóeladásokat.

Legfőképp a német és az olasz piacok elhúzódó gyengélkedése (-32,3% és -9,1%) látszik meg az erdeményeken, valamint a közép-kelet-európai országok gazdasági nehézségei is negatívan hatnak az összpiaci számokra.

Néhány nagy márka, mint a Fiat, a Ford, a Volkswagen – melyek tradicionálisan népszerűek a német és az olasz vásárlók körében – már erősen szenvedik a nagy piacok általános gyengélkedését. Franciaországban és Angliában azonban már kedvezőbb a kép.

A Renault volt az idei év első hat hónapjának legnagyobb nyertese. Tavaly ilyenkor a top tizes lista ötödik helyét foglalta el az első 6 hónapra számolt eladásai alapján, idén viszont a Cliónak és a Mégane-nak köszönhetően már a második, és mindössze 196 694 autóval maradt el a VW mögött.

Máshol az új modell bevezetések hozták meg az előrelépést. Az Opel/Vauxhall Astra sok európai piacon ér el szép eladási eredményeket, amivel a márkát felsegítette a top 10-es lista harmadik helyére. A Volkswagen Polo egyre növekvő népszerűsége a roncsakciók hiányát szenvedő hazai német piaci veszteségek ellenére is szép bevételt hozott a márkának.

A Fordnak és a Volkswagennek is kevesebb új autót sikerült értékesítenie az idei évben, mint tavaly az első 6 hónapban, ami nagyrészt a német piac drasztikus visszaesésének volt köszönhető. Májusban ez 35,1% volt, majd júniusan 32,3% a tavalyi év azonos hónapjaihoz képest.   

A Fiat hasonlóképpen szenved az olasz piacon is erősen érezhető visszaeséstől. Bár júniusban még mindig a Fiaté az első három legjobban fogyó modell az olasz piacon, de mindhárom modell már alacsonyabb számokkal van jelen, mint tavaly júniusban.

Márkák eredményei

Márka

Jún 2010

Jún 2009

változás

2010. I-VI.

2009. I-VI.

változás

VOLKSWAGEN

152,801

166,559

-8.3%

834,377

844,415

-1.2%

RENAULT

118,891

113,625

+4.6%

637,683

521,542

+22.3%

OPEL/VAUXHALL

113,360

108,735

+4.3%

532,610

557,440

-4.5%

FORD

102,761

128,188

-19.8%

635,664

667,709

-4.8%

PEUGEOT

99,944

100,298

-0.4%

558,382

502,568

+11.1%

CITROEN

85,459

90,838

-5.9%

466,976

439,847

+6.2%

FIAT

79,582

100,647

-20.9%

487,430

542,782

-10.2%

BMW

64,993

59,771

+8.7%

311,518

288,803

+7.9%

MERCEDES

60,711

64,860

-6.4%

299,078

302,029

-1.0%

AUDI

58,626

63,203

-7.2%

330,601

326,887

+1.1%

Az Opel/Vauxhall szekerét most két modell hajtja: a Corsa és az új Astra. Mindkét modell rendkívül sikeres volt az Egyesült Királyságban júniusban (+22,2% és +85,9%) és ennek a sikernek is köszönhetően ezzel az európai top 10-es modell eladási lista előkelő második és negyedik helyét foglalják el.

Top 10 modell

Modell

Jún 2010

Jún 2009

változás

2010. I-VI.

2009. I-VI.

változás

VOLKSWAGEN GOLF

46,235

61,918

-25.3%

274,922

288,598

-4.7%

OPEL/VAUXHALL CORSA

37,984

34,445

+10.3%

177,204

181,683

-2.5%

VOLKSWAGEN POLO

36,721

21,316

+72.3%

191,437

154,417

+24.0%

OPEL/VAUXHALL ASTRA

33,927

28,567

+18.8%

164,724

137,500

+19.8%

RENAULT CLIO

33,357

32,808

+1.7%

193,908

145,015

+33.7%

FORD FIESTA

33,312

43,820

-24.0%

237,930

243,787

-2.4%

PEUGEOT 207

29,870

37,124

-19.5%

174,399

193,534

-9.9%

RENAULT MÉGANE

28,292

23,813

+18.8%

143,819

110,433

+30.2%

FIAT PUNTO

24,262

32,566

-25.5%

151,338

171,078

-11.5%

CITROEN C3

23,062

15,932

+44.8%

127,947

83,033

+54.1%

Németország a súlyos visszaesés ellenére sem veszítette el vezető szerepét Európában, a németeknél csak a görög piacon (-40%) volt nagyobb a visszaesés a múlt hónapban.

Ország

Jún 2010

Jún 2009

változás

2010. I-VI.

2009. I-VI.

változás

Ausztria

32,957

36,091

-8.7%

169,676

166,017

+2.2%

Belgium

53,872

43,736

+23.2%

320,203

273,205

+17.2%

Ciprus

1,383

1,366

+1.2%

7,313

8,478

-13.7%

Csehország

18,538

16,284

+13.8%

89,026

79,232

+12.4%

Dánia

12,614

11,291

+11.7%

70,687

54,782

+29.0%

Észtország

896

982

-8.8%

4,853

5,725

-15.2%

Finnország

12,237

7,922

+54.5%

62,436

52,086

+19.9%

Franciaország

240,531

235,137

+2.3%

1,212,436

1,131,315

+7.2%

Németország

289,255

427,111

-32.3%

1,468,787

2,059,405

-28.7%

Nagy Britannia

195,226

176,264

+10.8%

1,108,662

924,955

+19.9%

Görögország

14,591

24,320

-40.0%

97,732

113,661

-14.0%

Magyarország

4,290

5,956

-28.0%

21,681

40,067

-45.9%

Izland

1,135

725

+56.6%

1,925

1,275

+51.0%

Íroroszág

8,459

4,809

+75.9%

67,934

46,711

+45.4%

Olaszország

171,242

211,634

-19.1%

1,168,078

1,135,819

+2.8%

Lettország

631

592

+6.6%

2,634

3,110

-15.3%

Litvánia

663

889

-25.4%

3,277

4,312

-24.0%

Luxemburg

5,155

4,028

+28.0%

29,677

24,393

+21.7%

Norvégia

11,119

7,581

+46.7%

61,969

41,747

+48.4%

Lengyelország

28,229

27,065

+4.3%

159,000

169,845

-6.4%

Portugália*

19,661

16,011

+22.8%

106,992

73,095

+46.4%

Szlovákia

6,284

11,103

-43.4%

29,522

45,728

-35.4%

Szlovénia

5,663

5,180

+9.3%

32,403

29,446

+10.0%

Spanyolország

121,688

96,659

+25.9%

605,156

432,955

+39.8%

Svédország

28,270

22,393

+26.2%

138,079

102,794

+34.3%

Svájc*

27,412

26,777

+2.4%

143,046

133,393

+7.2%

Hollandia

50,917

35,243

+44.5%

270,568

220,262

+22.8%

Összesen

1,362,918

1,457,149

-6.5%

7,453,752

7,373,813

+1.1%

* Becsült adat 2010 júniusra

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Zuhan a német piac, lángol a kínai

A tavalyi válságos év után kezd magára találni a világ és Európa autópiaca. Egyes régiókban szárnyal az új autók eladása. Európa és az európai gyártók számára rossz hír, hogy a roncsprémiummal eddig lélegeztetőgépen tartott német piac haldoklik, ott óriási a visszaesés. Ennek ellenére a német autók jól fogynak világszerte, a német prémium márkák tőkéje egyre csak hízik. A VW az első negyedévben 95 százalékos (433 millió euró) nyereségpluszt könyvelt el.

Biró Csongor Autó

Melyik autókkal a legelégedettebbek a vásárlók?

A J.D. Power piackutató és a What Car? magazin felmérésében tizedszer is az élen végzett a Lexus a vevőelégedettségi listán. A vizsgálatot 17 ezer olyan brit autós online megkérdezésével végezték, akik legalább két éve autótulajdonosok.

Autó

Nem minden gyerekülés biztonságos - teszt

A német ADAC tavaly októberben 5 különböző súlycsoportban 10 gyerekülést tesztelt. A győztes ülés a Brio Primo+Base Isofix lett. Az isofix rögzítésének köszönhetően biztonságosan beszerelhető a járműbe, és a mezőnynél nagyobb védelmet nyújt a legkisebbeknek. Az oldalütközéses töréstesztben egyedül ez az ülés kapta meg a nagyon jó minősítést.

Autó

Mitől jó egy bicikliszállító? – teszt

Németországban tetőre szerelhető biciklitartókat vettek nagyító alá. Az ACE autóklub a stuttgarti GTÜ minőségvizsgáló szervezet közreműködésével öt különböző tartót tesztelt. Az első helyet a Thule Pro Ride 591 elnevezésű terméke szerezte meg, amely a kifejezetten ajánlott minősítést kapta, és a lehető legmagasabb pontszámot érte el.

Izsák Norbert Autó

Sok hűhó egy hibridért

Azt eddig is tudtuk, hogy a Toyota az egyik legzöldebb autógyártó, a Prius kategóriájának talán legtakarékosabb és -kényelmesebb kocsija, de most már az is elmondható a japán hibridekről, hogy félig-meddig európai kocsik. A Toyota ugyanis az Auris hibridverzióját Angliában, burnastoni gyárában készíti. Ott jártunk.

Autó

Gyerekülésteszt 2010

A gyereküléseket minősítő általános ECE R44/04 szabvány nem foglalkozik az oldalütközések következményeivel. Az ADAC német autóklub tesztjében ezt is figyelembe veszik. Négy szempontból tesztelték az üléseket, közülük a biztonság csak az egyik, bár kétségtelenül a legfontosabb. A használhatóságot, a komfortot és a kezelhetőséget is külön-külön minősítették egy ötfokozatú skálán. Egyértelműen az ADAC tesztjeinek köszönhető, hogy ma már az ülések oldal- és fejvédelmére nagy hangsúlyt fektetnek a gyártók.

Autó

A legjobb autók nyaraláshoz

Gondtalanabb lehet a nyaralás, ha megfelelő autóval indul útnak. Mindegy, hogy rövid, kabriós kirándulásra indul, esetleg hosszabb, több országot átölelő utazásra, vagy lakókocsis nyaralásra, ma már számtalan új- és bérelhető jármű közül választhat a pénztárcájának megfelelően.

Autó

Melyik a legjobb gumi izmos autóra?

A német Auto Zeitung magazin kilenc különböző sportos nyári gumit tesztelt, hogy eldöntse, melyik a legmenőbb. A versenyzők között volt a Bridgestone és Michelin legújabb fejlesztése is.

Autó

Mit tegyen koccanás, vagy defekt esetén?

Rövidebb, vagy hosszabb úton egyaránt előfordulhat váratlan defekt, vagy kisebb karambol, amely hirtelen megállásra kényszeríti az autóst. Az izgalom hatása alatt sokak képtelenek helyesen cselekedni. Ugyanakkor nem árt, ha néhány dolgot szem előtt tartunk ilyen esetekben.