szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

Ennél egyszerűbb és nagyszerűbb autót nem kívánhat senki. Egy mozdulattal hátradobjuk a tetőt, beröffentjük a motort, kövér gázzal és riszáló fenékkel nekiszaladunk a világnak. Ha nem lenne család és nem lenne munka, még mindig tartana a félmeztelen rohanás. Születésnapos a Mazda MX-5, ünnepeljük együtt.

20 év nagy idő egy autómodell életében, de a Mazda MX-5 nem öregedett egy szemernyit sem. Ugyanolyan üde, fiatalos és pajzán, mint amilyen volt a kilencvenes években. Változtak a fényszórók, az idomok, modernebbek és erősebbek a motorok, a fékek, a futómű. ESP vigyáz, hogy ne forduljunk fel, benzint is kevesebbet eszik. De a lényeg változatlan: hátsókerekes érzéki kabrió, feszes futóművel, atompontos váltóval és könyörtelenül közvetlen kormányművel. A Mazda MX-5 legális drog: betelni nem lehet vele, leszokni róla lehetetlen. Ha lenne pénzem, azonnal megvenném ezt a sorszámozott modellt.

 

Autómenedzser.hu

Tesztautónk egy 2000-es jubileumi sorozat 1195. tagja, belépő egy olyan klubba, ahol mindenki vidám, mindenki vigyorog. A sorszámozott élményautót nem tízmilliókért kínálják, csak pár százezer forint felára egy normál vászontetős változathoz képest. 1,8-as, 125 lovas motor hajtja a piros ördögöt, a jubileumi felszereltségbe az alábbi extrák tartoznak: ködfényszórók elöl, bőrkormány és sebességváltó gomb, króm első légbeömlő keret, fényszóró keret, kilincsek és ködfényszóró keret, alumínium pedál szett, 17 hüvelykes felnik, színrefújt bukócső borítás, 20th Anniversary szőnyegek, az autó fényezésének megfelelő szegéllyel, 20th Anniversary logó ezüst színű, sorszámmal, küszöblécre illesztve (sorszám 1195), 20th Anniversary logók kívül oldalt, az oldalsó jelzőlámpa felett, manuális légkondicionáló, toronymerevítő. Mindez 6,446 millió forintért.

Az első öt kedvenc autóm között még mindig ott van bebetonozva a Mazda MX-5 kabrió, az autó, amely a legkevesebb pénzért a legnagyobb élvezetet nyújtja. Nem közlekedési eszköz, maga az út a gyönyörhöz. Újra szerelmes lettem ebbe az autóba, a kis piros dög megmérgezte a szívemet.

Vezetni tudni kell az MX-5-öt, még a legkisebb motorral is fickándozik a kezünkben, két kézzel, szoros fogással kormányozzuk, hogy féken tartsuk szilaj ösztöneit. A legkisebb kormánymozdulatra is örömmel reagál, imádtam bevágni a kanyarokat, kipördülni a körforgalomban, csikorgó kerekekkel kitörni a kereszteződésekből. Autópályán picit visszafogottabb viselkedést kíván az autó, precíz és megfontolt irányítást, az M0-ás betonfala mellett legkisebb félrenézést, egykezes kormányfogást is büntet.

 

Autómenedzser.hu

Futóműve kemény, de nem rázza le a vesénket, hangja bódító. Ritkán engedtem 5000 fordulat fölé a motort, alatta is eléggé gyors, a piros mezőben már nagyon üvölt. A motorhang vérpezsdítő, szinte a hátsó tengelyen ülünk, nyitott tetővel eggyé válunk a környezettel, érezzük, megéljük a külvilágot. Illatok, bűz, a természet titkos hangjai tárulnak érzékeink elé. Néha egy-egy bogarat is lenyelünk, tűz ránk a nap, permetez az eső. Autópálya-tempóig elviselhető a nyitott tető, igaz engem nem érdekel a szél, a bűz, a hideg. A csomagtartó 150 literje pont elég két főre, tetszik puritánsága, nincs bélelve a teteje, tompa puffanása klasszikus autókat idéz, amikor még a kocsi lemezből volt és nem műanyagból. Belseje is egyszerű, nyújtott lábakkal vezetünk, kézre áll minden, manuális a klíma, gyengén szól az alap rádió. A komolyabb felszereltség bőrkárpittal, Bose hangrendszerrel, ülésfűtéssel kényeztet. De nekem elég a fapad.

Pár centivel az út fölött ülünk, alulról szemléljük a többi autóst. Néha - főleg, ha egy-egy Iveco Daily mászik ránk – félelmetes ez az érzés. Amikor az M0-áson kamionok közé szorultam be egy dugóban, bepánikoltam, a tetőt magamra húztam, mint egy burkot. Az MX-5 nem bírja a bezártságot, szabadnak született. Második autónak ezért nem ajánlott. Mindig ő lenne az első. Inkább otthon maradna a család.

Meglepő fogyasztással zárta a négyszáz kilométeres tesztet a Mazda MX-5: vegyes használatban, autópályán és városban egyaránt rendesen meghajtva csupán 7,3 liter benzint fogyasztott száz kilométerenként.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.


 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Mazda-teszt: hess, stressz!

Jól felextrázva, egyhatos pörgős benzinmotorral , komfortosra hangolt futóművel és az enyhén sportosnak mondható menetdinamikával verhetetlen ár/érték arányt kínál a megújult hármas Mazda.

automenedzser.hu Autó

Mazda-teszt: hatos dobás

Nagy tér, elegancia, funkcionalitás, ésszerű dizájn és megújult sportos dízelmotor jellemzik a kedvező áron kapható Mazda6 sportkombit.

Biró Csongor Autó

Mazda CX-7 teszt: kék vér folyik a csöveiben

Eddig csak 260 lovas, aszfaltszaggató változatban volt kapható a Mazda hobbiterepjárója, a CX-7-es. Bár automatikus váltót még mindig nem rendelhetünk az autóhoz, újabb lökést adhat a sikerének, hogy izmos dízelmotorral is kapható. Tesztünk során kiderült, a Mazda nem áldozta fel a sportos vezetést a gazdaságosság oltárán, a CX-7 élményautó maradt és nem fogyaszt sokat.

Biró Csongor Autó

Mazda3 teszt: nem öko, de alig fogyaszt

Harmadik az isten igaza, három a magyar igazság. Pár héten belül a harmadik Mazda3-ast teszteljük, a kétliteres stop-startos szedán és a 260 lóerős izompacsirta MPS után ezúttal az 1,6 literes dízel változatban kerestük a boldogság titkát. És megtaláltuk az eddigi legkisebb fogyasztású Mazdát.

hvg.hu Autó

Kabrióteszt: a napfény élménye

Két év alatt duplán kaszál a Mazda az MX-5-össel, a 2006-os modellévben bemutatott megújult kabriót idén az elektromos tetővel szerelt Roadster Coupéval egészítették ki. Az alapfelszereltség iPod-csatlakozóval, és Bose hangrendszerrel bővült.

Biró Csongor Autó

Mazda3 teszt: hatoska nagy étvággyal

Semmi bajom a Mazda3 szedánnal, de a kétliteres motor még az i-stoppal sem kellene: lomha és iszákos. Az autó az előnyére változott, sokkal szebb lett, mint versenytársaihoz szürkült elődje. A négyajtós változat erősen emlékeztet a hatosra.

Biró Csongor Autó

Mazda3 MPS teszt: nem szilikon, igazi

Brutális külseje ellenére kezes a legerősebb Mazda3-as, 260 lóereje tekintélyt parancsol az utakon, magas ára és hatalmas étvágya az ínyenceknek kedvez. Óvjuk és vigyázzunk rá, kihalóban lévő faj, a hot hatchek kora leáldozóban van.

hvg.hu Autó

Mazda-teszt: nyugodt erő

A Mazda marad a konzervatív értékeknél, szögletes vonalak, megnövelt utastér, masszív plató, nagy hasmagasság és hihetetlen terepjáró képesség.

hvg.hu Autó

Duplateszten a Mazda6: benzines vagy dízel, öt- vagy négyajtós?

A jót könnyű megszokni, a legjobbról nehéz lemondani. A benzines izom-Mazda után kissé halványan muzsikált a dízel tömegmodell, de ha nem a vezetési élményre tesszük a hangsúlyt, akkor a végső számadásnál nehéz lenne a döntés. Mazda6: benzinest vagy dízelt vegyünk? A négy- vagy ötajtós kérdésre egyértelmű a válasz.

automenedzser.hu Autó

Szégyelli izmait a legerősebb Mazda

A japán gyártók közül egyedül a Mazda kínál brutális erejű csapott hátút. A Mazda3 MPS drága és torkos, vezetése különleges élmény.

automenedzser.hu Autó

Mazda MX-5 teszt: legális drog

Megkockáztatom: a Mazda MX-5 a világ legjobb hobbiautója. Ezzel a kijelentéssel nehéz vitatkozni, hisz az MX-5 izgalmas, vonzó, gyors, biztonságos, megbízható és olcsó. Egyszer az életben ki kell próbálni.

automenedzser.hu Autó

Mazda-teszt: business class a turistaosztályon

A Mazda fenegyereke, az RX-8-as erősebb változata után kellett egy kis idő, amíg alkalmazkodtam a Mazda legerősebb dízeljéhez, a 143 lovas kétezres motor adottságaihoz. A hatosban a zoom-zoom életérzést visszafogottabbra vették a tervezők, ez a gép a megfontolt, kiegyensúlyozott, nyugodt és bölcs középvezetők autója.