Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1adc7cbd-2db8-4fce-b896-0d048f888c46","c_author":"Domány András","category":"vilag","description":"A repülőre ültetett 17 grúzzal a kormány jobboldali ellenfeleinek érveit is gyengíteni akarja.","shortLead":"A repülőre ültetett 17 grúzzal a kormány jobboldali ellenfeleinek érveit is gyengíteni akarja.","id":"20250305_lengyelorszag-gruz-bunozok-kitoloncolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1adc7cbd-2db8-4fce-b896-0d048f888c46.jpg","index":0,"item":"7da93ae0-b8cb-48e8-aee6-1f5cbb942e97","keywords":null,"link":"/vilag/20250305_lengyelorszag-gruz-bunozok-kitoloncolas","timestamp":"2025. március. 05. 19:59","title":"Külföldi bűnözőket toloncol ki Lengyelország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae98a275-ede1-492c-9a42-1eac87a1e317","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A Fradit leszámítva a fővárosi klubok nem jöttek ki jól a NER-es hatalomátvételből. Az MTK 15 éve libikókázik az első és másodosztály között, a Vasas és a Honvéd pedig jelenleg az NB II.-ben sínylődik. ","shortLead":"A Fradit leszámítva a fővárosi klubok nem jöttek ki jól a NER-es hatalomátvételből. Az MTK 15 éve libikókázik az első...","id":"20250306_ner-csapatok-ujpest-mol-fradi-vasas-mtk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae98a275-ede1-492c-9a42-1eac87a1e317.jpg","index":0,"item":"8b3bb867-5ce1-48e4-a183-2c9ebd1d3375","keywords":null,"link":"/sport/20250306_ner-csapatok-ujpest-mol-fradi-vasas-mtk","timestamp":"2025. március. 06. 16:06","title":"Orbán kedvenc gyerekkori csapatát is elsüllyeszti a NER?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b13f6107-8b96-4b82-8675-0f30d0a092e7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A honvédelmi miniszter szerint lehet, hogy a volt vezérkari főnök a NATO-üléseken nem a kormány álláspontját képviselte.","shortLead":"A honvédelmi miniszter szerint lehet, hogy a volt vezérkari főnök a NATO-üléseken nem a kormány álláspontját képviselte.","id":"20250306_szalay-bobrovniczky-kristof-vizsgalat-ruszin-szendi-romulusz-nato-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b13f6107-8b96-4b82-8675-0f30d0a092e7.jpg","index":0,"item":"d432b630-faba-4b23-b289-bc8ace5bd1d4","keywords":null,"link":"/itthon/20250306_szalay-bobrovniczky-kristof-vizsgalat-ruszin-szendi-romulusz-nato-ebx","timestamp":"2025. március. 06. 15:29","title":"Szalay-Bobrovniczky Kristóf vizsgálatot rendelt el Ruszin-Szendi Romulusz ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb1a4251-d41b-4ec2-b320-64f58eceafdc","c_author":"HVG","category":"hvgkonyvek","description":"Kísérleti formátumokkal indul a 2025-ös év a HVG Könyveknél, kártyacsomaggal kínálunk ugyanis önfejlesztő tréninget. Közben érkeznek az új gazdasági, üzleti kötetek is.","shortLead":"Kísérleti formátumokkal indul a 2025-ös év a HVG Könyveknél, kártyacsomaggal kínálunk ugyanis önfejlesztő tréninget...","id":"20250305_HVG-konyvkiado-uj-vezeto-szerkeszto-ujdonsagok-allas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb1a4251-d41b-4ec2-b320-64f58eceafdc.jpg","index":0,"item":"afe63119-4bd1-46d5-b5fd-02bf46b0cd6c","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250305_HVG-konyvkiado-uj-vezeto-szerkeszto-ujdonsagok-allas","timestamp":"2025. március. 05. 13:11","title":"Új vezetőkkel innovációra és régi erősségeire épít a HVG könyvkiadója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68fe764f-8a72-4407-ac74-46073d0cef5d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hatékony vakcinákat viszont nem javasolja Robert F. Kennedy. A gyerekorvosok kongatják a vészharangot. ","shortLead":"A hatékony vakcinákat viszont nem javasolja Robert F. Kennedy. A gyerekorvosok kongatják a vészharangot. ","id":"20250305_robert-f-kennedy-kanyaro-jarvany-vitamin-vakcina-oltasellenesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68fe764f-8a72-4407-ac74-46073d0cef5d.jpg","index":0,"item":"f6afc99a-a517-4814-80ce-9f62c30cb664","keywords":null,"link":"/elet/20250305_robert-f-kennedy-kanyaro-jarvany-vitamin-vakcina-oltasellenesseg","timestamp":"2025. március. 05. 10:41","title":"Trump egészségügyi minisztere vitamint és csukamájolajat ajánl a kanyaró ellen, miközben tombol a járvány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b2395e5-e495-44ee-8d81-7cc5acc84040","c_author":"HVG","category":"360","description":"Vasúti fejlesztésekben utazik a cég, amely a Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető magántőkealap birtokában van.","shortLead":"Vasúti fejlesztésekben utazik a cég, amely a Hernádi Zsolt Mol-vezérhez köthető magántőkealap birtokában van.","id":"20250305_hvg-Allami-hitel-Hernadieknak-magyar-vagon-holding","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b2395e5-e495-44ee-8d81-7cc5acc84040.jpg","index":0,"item":"783c5685-5cff-43c1-bcae-8a04a00dec3b","keywords":null,"link":"/360/20250305_hvg-Allami-hitel-Hernadieknak-magyar-vagon-holding","timestamp":"2025. március. 05. 16:00","title":"Több milliárd forint állami hitelhez jutott Hernádiék alig 3 hónapja alakult érdekeltsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"82a4f80c-5957-4765-a70c-eddf09794d70","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Novembertől már csak a légitársaság alkalmazásával lehet majd becsekkolni a járatokra.","shortLead":"Novembertől már csak a légitársaság alkalmazásával lehet majd becsekkolni a járatokra.","id":"20250305_ryanair-papirmentes-beszallokartya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/82a4f80c-5957-4765-a70c-eddf09794d70.jpg","index":0,"item":"2a45b33b-9e41-4860-98b1-fcc518602969","keywords":null,"link":"/zhvg/20250305_ryanair-papirmentes-beszallokartya","timestamp":"2025. március. 05. 11:53","title":"Fél évet csúszik a Ryanair újítása, egyelőre nincs változás a beszállásnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf9d5bbe-9336-4c18-8ce7-7b4a14be687d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az oknyomozó portál szerint rengeteg esetben előfordul, hogy a kórházak nem tájékoztatják még arról sem a betegeket, sem a hozzátartozókat, hogy mi is történik velük konkrétan.","shortLead":"Az oknyomozó portál szerint rengeteg esetben előfordul, hogy a kórházak nem tájékoztatják még arról sem a betegeket...","id":"20250306_direkt36-korhazi-fertozes-megalazas-tajekoztatas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf9d5bbe-9336-4c18-8ce7-7b4a14be687d.jpg","index":0,"item":"f6a6e5f4-01e7-425a-b0b4-bc3a0a85078d","keywords":null,"link":"/itthon/20250306_direkt36-korhazi-fertozes-megalazas-tajekoztatas-ebx","timestamp":"2025. március. 06. 08:14","title":"Magukra hagyják, nem tájékoztatják, megalázzák a betegeket – újabb kórházi történeteket mutatott be a Direkt36","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Saab 9-5 teszt: hokibot, Da Vinci és összkerékhajtás
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Amíg tart az újjászületés öröme, addig kell ütni a vasat.
További képek a galériában
am
Amíg tart az újjászületés öröme, addig kell ütni a vasat. 2003 után ismét bemutattak egy új Saabot, sokat kell rá várni, de íme, itt van, sőt a nemzetközi menetpróba után már itthon is vezethettük. Úgy tekintenek a Saab 9-5-re a márka munkatársai mint a messiásra, akire ugyan sokat kellett várni, de aki kezdete egy új, szép és jobb világnak. Legalábbis Trollhattanben, ahol nem csupán a trollok laknak, hanem az összes Saab is készül. Igaz, már a távoli Kínában is folyik a nagyüzem – ott a régi Saab 9-5-ös és 9-3-as utódmodellek készülnek, és izzanak a gyártósorok Mexikóban is, ahol az új Cadillac SRX-szel közösen készül a Saab 9-4X. A jövő ugyancsak beindult, 2011/2012-ben várható a 9-5 kombija, majd egy évvel később a legújabb Mini alapjaira épített Saab 9-2. Csak remélni lehet, hogy a Spykerrel közös munka egyszer meghozza sportkocsi gyümölcsét. Várhatóan az Aero X tanulmány lesz annak is az alapja, ahogy a 9-5-ös is bőven merített belőle.
A néhány órás tesztelés során arról kellett meggyőződnünk, hogy a közhiedelemmel ellentétben a 9-5 nem egy nyújtott Opel Insignia. Harminc százalék körüli a GM-beszállítók aránya, hatvan fölötti a saját svéd technológia. A kapcsolók, a kormány formája (állítólag az nem azonos az Astrában és az Insigniában alkalmazottal, csak hasonlít rá - más a beszállító), a tanksapka, a padlólemez és a motorpaletta a General Motors korszakra emlékeztetnek, de a futómű hangolása, a menetkomfort, és a kényelmi elektronika már egy másik dimenzióba emelik az autót.
Néhány tucat kilométer után feltöltötte lelkemet a Saab-tudat, 110-re beállítottam az új nulláson a tempomatot és élveztem, ahogy a Bartókon mély férfihangon dalban szólalnak meg Heine versei. Üzletembernek, gyárvezetőnek éreztem magam és valami melegség járta át a szívem, ahogy a Megyeri hídon (immár nyolcvannal) átnéztem a mellettem futó Saab 900-asra. Az ábrándból a Visegrádra vezető panorámaút szerpentinjei sem ébresztettek fel, csupán a visszafele úton vezetett benzines változat késztetett döntésre, ha választhatnék, az utóbbit vinném.
am
A tervezéssel eltökölt hét-nyolc év alatt sokat változott az autóipar, így várható volt, hogy a 9-5-ös minden létező technikai vívmányt megkap a kis lökettérfogatú turbómotoroktól a harman/kardon hifiig, a sávtartó asszisztenstől a táblafelismerő rendszerig, a DAB-rádiótól a távolságtartó és állóra fékező tempomatig. A high-tech extrák közt megtalálható a pilótafülkékből ismert szélvédőre vetítés, adaptív fényszórók (Bi-Xenon Smart Beam), Saab DriveSense állítható karosszéria-magasság valós idejű lengéscsillapító szabályzással, kulcsmentes nyitás és indítás, háromzónás klíma, dinamikus parkolási segédlet, valamint XWD összkerékhajtás hátsó eLSD-vel.
A turbófeltöltős motorkínálat 1,6 literes hengerűrtartalomtól kezdődik, és a Saab méretgazdaságossági törekvéseivel összhangban főként alacsony fogyasztású négyhengeres turbómotorokat tartalmaz. Három üzemanyagtípus közül választhatunk, benzin, gázolaj és E85 bioetanol, az új 9-5-tel elérhető legalacsonyabb károsanyag-kibocsátás pedig 139 gramm/kilométer.
[[ Oldaltörés (Fejedelmi a kényelem) ]]
Tágas a belső tér, elöl maradt a repülőgépek vezetőfülkéjét idéző formavilág, hátul pedig soha nem tapasztalt kényelem fogad. Elődjéhez képest elöl és hátul is nőtt a láb-, illetve válltér, 134 milliméterrel a tengelytáv. A mélyen ülő kijelzők közt megtalálható egy repülőgépes magasságmérőt idéző kilométeróra, mely a Saab szellemi örökségére utal, és elsőként az Aero X-ben tűnt fel. A kezelőszervek mindegyike – így az opcionális, szélvédőre vetítő kijelző (Pilot HUD) is jellegzetes zöld háttérvilágítást kapott. Az autó gyújtáskapcsolója, mely gyakorlatilag egy start/stop gomb, változatlanul az első ülések közti konzolon kap helyet, a váltó mellett. A black night gomb megnyomásával elsötétülnek a műszerek, csak a kilométeróra világít.
am
A hi-fi kínálat csúcsa egy 11 hangszórós térhatású harman/kardon hangrendszer, valamint egy 20 centis képátlójú érintőképernyőről vezérelhető navigációs rendszer, 10GB-os merevlemezzel a térképek és a zeneszámok tárolására. A nagyméretű középkonzol nem csak a multimédiás eszközök USB-s csatlakoztatására, de azok tárolására is alkalmas, része egy 12V-os hálózati csatlakozó is. A legnagyobb hiányosságot itt fedeztük fel, a Cadillactől kapott navigáció csak az osztrák határig ismeri Európát. Magyarország és a térség leghamarabb csak fél év múlva kerülhet fel a térképre, addig a nagy képernyőt filmnézésre használhatjuk.
A hátul utazók a vezetőtől függetlenül választhatnak zenét, illetve nézhetnek DVD-t. Kényelmükről a középkonzol hátsó részébe integrált kezelőszervek és az első ülések hátuljába épített kihajtható LCD-képernyők gondoskodnak, amikhez hagyományos, illetve vezetéknélküli fülhallgatók is a rendelkezésükre állnak.
Az extrák közt szerepel még az adaptív karosszéria, melynek finomhangolását a Saab DriveSense rendszer végzi, lehet komfortos, sportos és intelligens beállítást választani. Az autók teljesítményüktől függően kétféle felfüggesztéssel gördülhetnek ki a gyárból, mindkettő esetében választható sport beállítás. A 160 lovas dízel takarékos változatát ezzel az ültetett sportfutóművel kínálják. Az általunk tesztelt automatikus váltóval szerelt változat (elöl McPherson, hátul 4-link) jól tűrte a hazai útviszonyokat, de a keresztbordákon nem luxus limuzinhoz méltó zökkenésen haladt át. Ennél sokkal finomabban és fejlettebben működött az adaptív futóművel felszerelt kétliteres, összkerékhajtású, 220 lovas, kézi váltós Aero kivitel.
Da Vinci kód
Saab
A dízel csendben és dinamikusan mozgatta a nagy autót, az automatikus váltó tökéletesen illik hozzá. A 150 kilométeres tesztút során 6,8 litert fogyasztott átlagban. Ősszel már itthon is kapható lesz a 190 lovas biturbó dízelmodell. Jó hír, hogy immár a dízelmotort lehet rendelni összkerékhajtással is. Benzinfronton egy hónap múlva érkezik a 180 lovas 1,6 literes turbó és a kétliteres, E85-tel is működő BioPower változat, de már most elvihető a 220 lovas kétliteres turbós és a 300 lovas V6-os turbós változat. A motorpaletta csúcsát képező 2,8-as blokk nyomatéka 400 Nm, és kizárólag Saab XWD-vel együtt kapható. A 220 lovas benzines összkerékhajtással 12,5 liter körül fogyasztott száz kilométerenként a magyarul kommunikáló fedélzeti számítógép szerint.
A középkonzolt és a kényelmi-szórakoztató rendszert összekötő keskeny barázdák hálózata Leonardo da Vinci Az arányos ember című grafikáját idézi – ez a hasonlat az ügyfeleknél bejöhet, de az újságírók fejében komoly zavart okozott.
Száműzték a mechanikus kéziféket, helyét kétrészes középkonzol tölt most ki, dupla pohártartóval, USB porttal, AUX bemenettel és 12V-os hálózati csatlakozóval.
[[ Oldaltörés (Felszereltség, árak, műszaki adatok) ]]
A Linear, Vector és Aero változatok mindegyikének utasterében speciális borítást kapnak a sofőrrel szemközti kijelzők, a középkonzol, és az ajtónyitó kallantyúk kerete. Linear felszereltségi szinten a műszerfal alja és teteje, valamint az ajtó borítása jet fekete színt kap, sötét tónusú ajtóberakásokkal és kartámaszokkal, a kárpitozás pedig jet fekete vagy pergamen színben, textilből rendelhető. A Vector felszereltség sötét ónszínt kínál jet fekete, sötét kakaó, vagy pergamen kíséretében a műszerfalra és az ajtókra vonatkozóan, míg a díszítőelemek polírozott fémhatásúak. A kárpit szövetberakásokkal díszített bőr, a választható színek pedig jet fekete, pergamen és cápaszürke. Az Aero változat utastere sportos bőrborítást kap, „Clear Zone” borítással a műszerfalon. A középkonzol fennmaradó része jet fekete, sötét tónusú fémberakásokkal. A bőr sportülések a Vectorral megegyező színekben rendelhetők, tartások, kényelmük kiváló.
A Linear változat szériatartozékai: kulcsmentes indítás/leállítás gombbal, elektronikus fék, hatmemóriás állítható vezetőülés, és négymemóriás utasülés, kétzónás klíma, héthangszórós audiorendszer AUX-bemenettel, bőr kormánykerék és szöveges kijelző.
am
Vector felszereltség esetén ehhez hozzájönnek a tárolózsebek az első ülésnél, a kormányba épített kezelőszervek, állítható első kartámasz, tempomat, speciális utastér megvilágítás, valamint egy audiorendszer 9 hangszóróval, USB-bemenettel és grafikus kezelőfelülettel. Az Aero változat az előzőekhez képest elektromos és fűthető első kagylóülésekkel, színes információs kijelzővel és Aero feliratú, bőrbevonatú sportkormánnyal egészül ki. A kínálat csúcsát képező Aero változat megjelenéséről egyedi első- és hátsó lökhárítóborítás, 19 hüvelykes, turbinaszerű alufelnik, első ködlámpák, bi-xenon fényszórók és a hátsó lökhárítóba épített dupla kipufogócsövek gondoskodnak. A C-oszlop és a hátsó ablakok hokibotot mintázó krómdíszítése szerencsére szériatartozék, mégiscsak egy svéd autóról van szó.
A Saab 9-5-öst legolcsóbban 9,95 millió forintért kapunk (1,6T és 2,0TiD), a biturbó változat 10,35 millió forint, a kétliteres benzines ára 11 milliótól indul, a 300 lovas csúcsmodellért 16 milló forintot kérnek.