szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

TomTom XXL IQ Routes Kijelző: 5 hüvelyk (13 centiméter) átlójú érintőképernyőLefedettség: teljes EurópaTMC vevő:...

TomTom XXL IQ Routes
Kijelző: 5 hüvelyk (13 centiméter) átlójú érintőképernyő
Lefedettség: teljes Európa
TMC vevő: opcionális
Térképek: Tele Atlas
Ár: 59 990 Ft.

Öt hüvelykes kijelző. Ez most az új varázsszó, a gyártók úgy gondolják, hogy emiatt nyitják mélyebbre a bukszájukat a vevők, amikor navigációs készüléket vesznek. Szó se róla, impozáns látványt nyújt egy ilyen szerkezet. A TomTom XXL IQ Routes-t elég bekapcsolni, hogy meg legyünk győzve. Az ikonok szellősebben vannak elrendezve a nagyobb helyen, a cím beviteléhez használt betűk és számok akkorák, hogy szinte lehetetlen mellé ütni, az egész elrendezés levegősebb, elegánsabb, barátságosabb.

Menet közben még nagyobb az eltérés. Bár az átlagos, 4,3 hüvelykes eszközök sem mondhatók liliputinak, de az 5-ös mégis más. Bár nem látunk sokkal többet a térképből, de agyunk mégis könnyebben fogja fel az információt. Amíg a kisebb modellt alaposan meg kellett nézni egy bonyolultabb kereszteződés előtt, az XXL változatra elég csak rápillantani. Igaz, a TomTom-on feltűnik az is, hogy a hollandok nem viszik túlzásba a térkép részletességét, és a létező legegyszerűbb grafikai szimbólumokkal dolgoznak. Ehhez képest egy iGo8, vagy egy Primo maga a vizuális Kánaán. A nagy képernyő viszont abban is segít, hogy több adatot tudjunk meg. Az 5 hüvelyken kényelmesen elfér az alsó információs sáv, sokkal egyértelműbb az is, hogy melyik forgalmi sávot ajánlja az eszköz a továbbhaladásra.

További képek a galériában
TomTom

Bár a nagyobb kijelző miatt ez a TomTom testesebb, szélesebb, ehhez is az EasyPort tartó jár, aminél ma nincs jobb a piacon. Ezt az apró karikaszerűséget a kézbe fogva csak nevetni lehet a korai, és egyes mai navigációs eszközök hosszú nyeklő-nyakló tartóin. A TomTom megoldása csak pár centi, de mégis rettentő jól tart. A tapadókorongot egy gyűrű segítségével tudjuk az üvegre vagy a műszerfalra rögzíteni, és egy csuklós pánt biztosítja magának az eszköznek a szilárd rögzítését. Zseniális.

Mint ahogy legalább ennyire jó a TomTom háttértámogatása is. Jó térkép nélkül ugyanis egy navigációs eszköz semmire sem jó. A holland cég ezért már korábban megvette a világ két nagy digitális térkép gyártója közül az egyiket, a Tele Atlast. A Nyugat-Európai térképekkel már évekkel ezelőtt sem volt baj, de keleten és Magyarországon bizony komoly volt az elmaradás az iGo változatokat használó eszközökhöz képest. Ezen kétféle módon változtat a cég. Az egyik, hogy magyar Tele Atlas irodát nyitottak, ahol folyamatos a hibák javítása, az újdonságok beépítése, a másik, és ez a világon mindenhol működik, a MapShare rendszer. Ez a világ legnagyobb, közösségi térképjavító rendszere és meglepően egyszerűen használható. Mindössze annyit kell tennünk menet közben, hogy ahol pontatlan szerintünk a térkép, ott megbökjük a TomTomunk kijelzőjét, amikor pedig internetet elérni képes számítógép közelébe jutunk, csatlakoztatjuk rá. Ilyenkor van mód arra, hogy pontosan megadjuk, mi is volt a hiba oka: egy behajtani tilos tábla, vagy rossz házszámozás, és ha végeztünk, már el is küldhetjük az adatokat. Miért érdemes ezt csinálnunk? Mert ingyenesen hozzáférhetünk a mások hibajavításaihoz is, akár naponta többször is. Ezek pedig jelentős számban érkeznek, és szép folyamatosan be is épülnek a hivatalos térképekbe. A TomTom minden évben versenyt is rendez a legtöbb javítást beküldők között. Az internetről természetesen letölthetünk más tartalmakat is, POI-kat, vagyis hasznos pontokat, új hangokat, amire a magyarul igencsak csúnyán és helytelenül beszélő TomTom rá is szorul, útvonalakat, amiken részletesen végig idegenvezet minket a szerkezet, új térképeket, amik egy része már fizetős lehet. A TomTom ráadásul nem csak PC tulajdonosokra gondolt, Mac alatt is remekül fut a készüléket naprakészen tartó program.

A nagyképűségnek tehát sok előnye van, de nem mindenkinek ajánlott az XXL változat. Egyes autókban egyszerűen túl sok helyet takarhat ki a szélvédőből, akár balesetveszélyesen is sokat. Gyalogos navigációra túl nagy, és a nagy kijelző többet is fogyaszt, mint a kisebb eszközök, így rövidebb az akkumulátoros üzemmódja is. A hatvanezer forint alatti ára viszont az erősen ajánlott vétel kategóriájába sorolja az XXL IQ Routes-t.

Busánszky Lajos

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!