Megnyílt a prágai körgyűrű délnyugati szakasza

Ünnepélyesen átadták a forgalomnak hétfőn a prágai körgyűrű délnyugati szakaszát; az autósok keddtől használhatják teljes egészében az új sztrádát.

  • MTI MTI
Megnyílt a prágai körgyűrű délnyugati szakasza

A Brünn felől a D1-es autópályán Prágához érkező autósok ezentúl anélkül juthatnak majd el a nyugat-csehországi Pilsen, majd a Rozvadov-Waidhaus cseh-német határátkelő felé vezető D5-ös autópályára, hogy át kellene hajtaniuk a cseh fővároson. Ez nagymértékben tehermentesíti a cseh főváros déli részének forgalmát, különösen a Barrandovi hídra vezető főbb utak lesznek az eddigieknél sokkal szabadabbak, járhatóbbak. 

A 23,1 kilométer hosszú autópálya szakaszon, amely a legkorszerűbb csehországi sztráda, összesen 62 híd, hét nagy útkereszteződés és három alagút van. A Moldva folyó felett átívelő hídkonstrukció egész hossza 2.291 méter, s a maga nemében a leghosszabb ilyen építmény Csehországban. A három alagút közül az egyik 1.937 méter, egy másik 1.661 méter hosszú. Ez a harmadik és a negyedik leghosszabb közúti alagút Csehországban. 

A megszakításokkal mintegy 17 évig tartó építkezés összköltségei meghaladják a 20 milliárd koronát, a 200 milliárd forintot. Ez az egyik legdrágább csehországi sztráda szakasz. Az építkezés idejének elhúzódását elsősorban a pontos útvonal kijelölése körüli indulatos huzavona okozta. Több település ugyanis erősen vitatta a szakértők által eredetileg meghatározott útvonalat, illetve azt, hogy területén egyáltalán áthaladjon az autópálya. A megépült útvonal kompromisszumok eredménye. A körgyűrű most megnyílt szakasza - az ünnepélyes megnyitón Václav Klaus államfő is részt vett - fizetős lesz, tehát a személygépkocsik, illetve a kisebb teherkocsik csak sztrádabélyeggel használhatják. A 12 tonnánál nehezebb teherkocsik elektronikus útadót fizetnek a csehországi sztrádákon. 

A prágai körgyűrű mintegy három évtizede épül. Összesen 81 kilométer hosszúságúra tervezik, ebből 41 kilométer készült el. A kijelölt útvonalak körül továbbra is éles viták vannak, s az építőnek, az államnak eddig még a szükséges telkeket sem sikerült maradéktalanul felvásárolnia. Egy újabb szakasz építésének megkezdése Vít Bárta közlekedési miniszter szerint 2012-ben várható.

Heves szócsata a Pride-ról, főigazgatói lemondás-lebegtetés, heves vita az új költségvetésről és a jövőről – élőben a Fővárosi Közgyűlés üléséről

Heves szócsata a Pride-ról, főigazgatói lemondás-lebegtetés, heves vita az új költségvetésről és a jövőről – élőben a Fővárosi Közgyűlés üléséről

A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dől el, hogy a fővárosi képviselők kiigazítják-e a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, vagyis lesz-e érvényes büdzséje a fővárosnak vagy sem. Utóbbi esetben durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellene készülni. Kövesse a közgyűlés eseményeit a HVG élő közvetítésével.

HVG HVG