Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7ca2caed-dc3f-4b66-96ad-13b9b4c7c8fd","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A folyamatot gyorsítja például Elon Musk, aki az X-en radikalizálja a jobboldali tábort. ","shortLead":"A folyamatot gyorsítja például Elon Musk, aki az X-en radikalizálja a jobboldali tábort. ","id":"20241228_nemzetkozi-lapszemle-jobboldal-orban-viktor-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ca2caed-dc3f-4b66-96ad-13b9b4c7c8fd.jpg","index":0,"item":"ae7e7927-7456-4f58-91d8-a3169fe00b9d","keywords":null,"link":"/360/20241228_nemzetkozi-lapszemle-jobboldal-orban-viktor-donald-trump","timestamp":"2024. december. 28. 10:00","title":"Nemzetközi lapszemle: Nyugaton összeomlott a jobbközép, a mérsékeltek a populista demagógokat utánozzák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"edf1422c-eb18-4920-86a0-a7c19909d962","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Az Union Berlin utoljára október 20-án tudott győzni, megváltak a dán edzőtől.","shortLead":"Az Union Berlin utoljára október 20-án tudott győzni, megváltak a dán edzőtől.","id":"20241227_Menesztettek-Schaferek-edzojet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/edf1422c-eb18-4920-86a0-a7c19909d962.jpg","index":0,"item":"73748008-5f76-4c5f-91cc-756c18b7fae9","keywords":null,"link":"/sport/20241227_Menesztettek-Schaferek-edzojet","timestamp":"2024. december. 27. 20:31","title":"Menesztették Schäferék edzőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Szlovákia megtorlással fenyegette meg Kijevet arra az esetre, ha újévtől leállítják az orosz gáz tranzitját Szlovákia felé.","shortLead":"Szlovákia megtorlással fenyegette meg Kijevet arra az esetre, ha újévtől leállítják az orosz gáz tranzitját Szlovákia...","id":"20241228_ukran-szlovak-orosz-aram-vita-Zelenszkij-Fico-Putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9.jpg","index":0,"item":"6794cb72-1b84-4c68-a73b-de239b8e5379","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241228_ukran-szlovak-orosz-aram-vita-Zelenszkij-Fico-Putyin","timestamp":"2024. december. 28. 16:04","title":"Zelenszkij: Úgy fest, Putyin arra utasította Ficót, hogy nyisson egy második energiafrontot Ukrajna ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049eca01-59e3-4b61-9e8e-4c247ec88540","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Azonban nem csupán a súlytalanság, hanem a Kreml-barát álláspont miatt sem merül fel a német, külföldre sugárzó közmédia szerint, hogy Orbánt bevessék egy valódi békemisszióban. ","shortLead":"Azonban nem csupán a súlytalanság, hanem a Kreml-barát álláspont miatt sem merül fel a német, külföldre sugárzó...","id":"20241228_deutsche-welle-orban-viktor-magyarorszag-orosz-ukran-haboru-bekemisszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049eca01-59e3-4b61-9e8e-4c247ec88540.jpg","index":0,"item":"48aee2e4-a86b-4c8f-ae4e-b3f01b1471a2","keywords":null,"link":"/360/20241228_deutsche-welle-orban-viktor-magyarorszag-orosz-ukran-haboru-bekemisszio","timestamp":"2024. december. 28. 09:00","title":"Deutsche Welle: Magyarország diplomáciailag súlytalan, kizárt, hogy közvetíteni tudna Ukrajna és Oroszország között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e276a70a-52d2-4275-bf14-f1d90d447bbc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kit ne nyugtatna meg, ha madárfüttyöt, csobogó patak hangját hallgatja, és ezzel pont ellentétes hatást vált ki a kiabálás, a dudaszó, a fékcsikorgás hangja. Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, mi történik, ha kombinálják ezeket a hanghatásokat.","shortLead":"Kit ne nyugtatna meg, ha madárfüttyöt, csobogó patak hangját hallgatja, és ezzel pont ellentétes hatást vált ki...","id":"20241229_varosi-zaj-hatasa-termeszeti-hangokkal-kombinalva","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e276a70a-52d2-4275-bf14-f1d90d447bbc.jpg","index":0,"item":"f4097925-7f7f-4518-99df-ffe2deea60ce","keywords":null,"link":"/tudomany/20241229_varosi-zaj-hatasa-termeszeti-hangokkal-kombinalva","timestamp":"2024. december. 29. 16:03","title":"Rossz a városi zaj, jók a természet hangjai – de mi történik, ha kombinálják ezeket?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6f88736-c9a2-4ecb-bf51-ae26052019ff","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Leghíresebb tévésorozatával a brit kormányt, második leghíresebb sorozatával az amerikait vette célba. Armando Iannucci író-rendező-producer kétszer nyert Emmy-díjat, egyszer Európai Filmdíjat, és jelölték Oscarra is. A politikai humor ínyencei nagyra tartják, de ettől még Moszkvában betiltották.","shortLead":"Leghíresebb tévésorozatával a brit kormányt, második leghíresebb sorozatával az amerikait vette célba. Armando Iannucci...","id":"20241228_hvg-armando-iannucci-iro-rendezo-the-franchise-thick-of-it-az-alelnok-sztalin-halala-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6f88736-c9a2-4ecb-bf51-ae26052019ff.jpg","index":0,"item":"f2d68ae1-4f6c-4441-913c-66c6574a87d1","keywords":null,"link":"/360/20241228_hvg-armando-iannucci-iro-rendezo-the-franchise-thick-of-it-az-alelnok-sztalin-halala-interju","timestamp":"2024. december. 28. 16:30","title":"Armando Iannucci: A Sztálin halálát Orbán Viktor és a hasonló politikusok miatt készítettem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5af54b1-5e73-4a39-a7c0-52377afbc287","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Rigó Csaba Balázs szerint nem azért kezdtek el vizsgálódni Mészáros Lőrinc exvejénél, mert Mészáros Lőrinc exveje szakított Mészáros Lőrinc lányával.","shortLead":"Rigó Csaba Balázs szerint nem azért kezdtek el vizsgálódni Mészáros Lőrinc exvejénél, mert Mészáros Lőrinc exveje...","id":"20241228_GVH-elnok-Meszaros-Lorinc-exveje-lenyegeben-sajat-magat-buktatta-le","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5af54b1-5e73-4a39-a7c0-52377afbc287.jpg","index":0,"item":"581c094a-0788-4ab9-b0b6-2029f21baa63","keywords":null,"link":"/kkv/20241228_GVH-elnok-Meszaros-Lorinc-exveje-lenyegeben-sajat-magat-buktatta-le","timestamp":"2024. december. 28. 09:19","title":"GVH-elnök: Mészáros Lőrinc exveje lényegében saját magát buktatta le","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bce06a1c-50ab-4733-8ef2-34b3aadcecdc","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A technika egy pszichológus házaspár, Arthur és Elaine Aron kutatási programjából származik, akik a szoros párkapcsolatok vizsgálata során fedezték azt fel. Részlet Robert B. Cialdini szociálpszichológus Hatás című könyvéből.","shortLead":"A technika egy pszichológus házaspár, Arthur és Elaine Aron kutatási programjából származik, akik a szoros...","id":"20241228_Ha-szerelmes-akar-lenni-barkibe-tegye-ezt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bce06a1c-50ab-4733-8ef2-34b3aadcecdc.jpg","index":0,"item":"81b463fd-9080-4056-ac06-eb7363cf3712","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20241228_Ha-szerelmes-akar-lenni-barkibe-tegye-ezt","timestamp":"2024. december. 28. 19:15","title":"Ha szerelmes akar lenni bárkibe, tegye ezt!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az új VW Touareg minden ízében feledteti elődjét, pedig az sem volt rossz autó. Az újdonság LED-es szemével, porschésan kigyúrt testével, biztonság- és kényelemtechnikai arzenállal, baráti fogyasztással és borsos árral frissíti a vért a nagytestű terepjárók piacán.
Új esélyt kaptak az élettől a kihalásra ítélt dinók. A hatalmas termetű terepjárók nemhogy eltűntek az autópiacról, de jobban virulnak, mint valaha. És folyton fialnak, egyre kisebb, egyre kucifántosabb példányok kelnek életre. A Touareget sokan temették, és most halódó poraiból újjászületve szebb és frissebb, mint valaha. Elődjéhez képest 4,1 centivel hosszabb, 1,2 centivel szélesebb – két percig tilitoliztam a mosóban, míg végre beraktam középre a behemótot, egy-egy centi maradt a kefék és az autó között – de 1,7 centivel alacsonyabb az autó. Ami a legfontosabb: 208 kilóval könnyebb és papíron 20 százalékkal csökkent a fogyasztása. Ugyanezt mondták az új Porsche Cayenne-re, és nem véletlenül. A két autó azonos platformra épül, de más a futóművük és a hajtásláncuk – kivéve a 333 lovas benzines V6-ossal szerelt hibrid változatot, amely műszakilag megegyezik a Cayenne hibriddel. A Porsche Lipcsében készül, a Touareget a Q7-essel együtt Pozsonyban szerelik össze.
am
Szép lett az autó, erre a Touaregre nem mondhatjuk, hogy unalmas, mint egy Volkswagen. Hátulról nézve az oldalát, kecsesnek tűnik, szemből arisztokratikusan agresszív, tekintélyt parancsoló méretes jármű.
Magas, kényelmes, tetszetős, értéktartó és brutálisan drága – sokunk álma egy ilyen autó. A világra egész másképp nézünk a kakasülőről, az ideges forgalom lenyugszik, kitisztul előttünk. Egyszerre nem sietünk sehová, csak élvezzük az autó kényelmét, luxusát. Közben azon gondolkodunk, miért is adnánk ki ezért a tesztautóért 20 millió forintot. Egyáltalán, hogyan lehetséges, hogy a Touareg alapára 200 ezer magyar forinttal drágább, mint az Audi Q7?
Start-stop A V6-os hatalmas, 550 Nm-es nyomatéka játszi könnyedséggel mozdítja meg a Touareg 2,2 tonnás testét, kanyarokban is stabil, gyorsan is élvezetes hajtani. A dinamikus haladáshoz sportfokozatba kell tennünk a nyolcsebességes váltót – ilyenkor izgalmassá válik, az egyébként nyugodt és kiegyensúlyozott Touareg karaktere.
A BlueMotion technológiával felszerelt új Touareg 176 kW (240 LE) teljesítménye mellett a sajtóanyag szerint 7,4 litert fogyaszt és 195 gramm szén-dioxidot bocsát ki 100 kilométerenként. A start-stop rendszernek, a fékenergia-visszanyerésnek, a hosszabb tengelyáttételnek és az optimalizált hatásfokú háromfázisú generátoroknak köszönhető mindez, de a súlycsökkentés, az aerodinamikai változtatások és a nyolcsebességes automataváltó is hozzájárulnak a fogyasztás csökkentéséhez. A több mint 300 kilométeres teszt során vegyes üzemben (autópályán, terepen és dugóban is használva) 9,8 liter gázolajat fogyasztott a VW Touareg. 100 literes tankja hosszútávfutóvá teszi, az 1200 kilométeres hatótáv kis odafigyeléssel tartható. A nitrogénoxidok semlegesítését AdBlue folyadékkal oldják meg, tesztautónkban üres volt ez a tartály – a számítógép szerint. Fizikai létét nem találtam, igaz nem is kerestem igazán, ez Amerikában lehet fontos.
am
Mindezt úgy, hogy start-stop-mentesítettem az autót. Minden beindításnál első dolgom volt a start-stop gomb kikapcsolása. Nem a bálnák ellen voltam, csak nem szeretem, ha lámpánál ledudálják a fejem. A kocsi fejlett műholdas kapcsolattal bíró riasztórendszere összeférhetetlen a Touareg újonnan épített elektronikai rendszerével. Ennek áldozata a start-stop. A járművet megállásnál leállítja, ahogy kell a fedélzeti elektronika, újra azonban valami miatt nem indítja. Így ott állok csúnyán befürödve a zöldben, mögöttem tülkölő budapestiekkel. Álló motorral és kapkodva nyomkodom a fékpedált, indítanék, semmi. P-be teszem, nyomkodom ismét, végre beröffen a motor. Sárga, majd piros a lámpa és egy percig ég a tarkómon a haj. Utál mindenki. Miután kétszer eljátszottuk ezt a jelenetet, úgy döntöttem, inkább többet fizetek a benzinkúton. Néha elfeledkeztem róla, ilyenkor hibamentes működéssel próbált a kedvemben járni az autó, de én hajthatatlan voltam, start-stop stop.
A nyolcsebességes automatika az alapfelszereltség része, akárcsak a 4Motion összekerékhajtás. A hetedik és nyolcadik sebességet takarékos gyorsító áttételnek tervezték, ilyenkor még halkabb a motor és alacsony a fogyasztás. A nyolcadik sebesség a hatodik sebességhez képest 34 százalékkel csökkenti a fordulatszámot. A dinamikus váltóprogram a kapcsolási pontokat a sofőr vezetési stílusához igazítja.
A Touareg tapad az úton, az összkerékhajtás kanyarban verhetetlen. A V6 TDI BlueMotion technológiás modell esetén extraként rendelhető az elektronikusan vezérelt, állandó 4XMotion rendszer is. A tesztautónkban nem volt légrugó, viszont volt 4XMotion: differenciálzár a hátsó tengelyen, elektronikusan szabályozott lamellás záras és terepáttételes központi differenciál, megemelt karosszéria (elöl kb. 10 milliméter, hátul kb. 15 milliméter) és 100 liter űrtartalmú üzemanyagtartály.
[[ Oldaltörés (Terepgyakorlat) ]]
am
Nincs meredek emelkedő. Nincs mély kátyú. (A Touareg 30 fokos emelkedőkkel vagy lejtőkkel is megbirkózik - anélkül, hogy a karosszériaelemek a talajt érintenék, vagy emelkedőn az autó frontrésze a hegyoldalnak ütközne. Lejtőn még ferde helyzetben is, akár 35 fokos keresztdőlésnél is ideális a tapadása. Még 27 fokos terepszög esetén sem érinti a talajt a Touareg alváza - olvasható a Touareg weboldalán). Az a könnyű terep, amire a húszmilliós tesztautót ki mertem vinni, meg sem kottyant neki, így a saras, homokos, murvás, füves akadályokat a diffizárak be- és kikapcsolásával is bevettem. Nem volt igazi kihívás. A kocsi viszont tetőig saras lett. Hasznos, hogy kijelzőn látjuk, merre állnak a kerekek.
A padkák nem ellenségei, átlép mindenen, sokszor észre sem vesszük az akadályokat, vagy azt, hogy elhagytuk a szilárd burkolatot. A fekvőrendőrök a kedvenceim, átsuhanunk fölöttük, csak zajként veszünk tudomást róluk. Carlos Sainzként futunk rekordidőt Soroksár legkátyúsabb útjain.
Nagyon tágas a Touareg, szinte elvész benne az ember. Hátul is nagy a kényelem, elcsúsztatható és állítható támladőlésű a hátsó ülése. A korábbi Phaetonnal mérhető össze luxusa, az ülések kényelmesek, de beszállásnál akadályt képez a merev oldaltartás – nem is gondolná az ember, mennyire nehézkes. Felejtsük el a hirtelen bepattanást, fenekünk és térdünk bánja. Az ergonómia példás, minden műszer, kapcsoló könnyen elérhető. Az elegáns belső hangulatát rontják a giccses fabetétek. A műanyagok puhák, az érintőképernyős navigáció kijelzője nyolchüvelykes. Menüje érthető, a klíma, a merevlemezes audiorendszer, a tolatóradar, a telefon, és a terepműszerek irányítható innen. A dupla könyöktámasz tologatható, méretes rekeszt rejt, a középkonzol tetején egy a Skodákból ismerős zárható rekesz egészíti ki a szűk kesztyűtartót – ahová a hatlemezes audiorendszer CD-váltóját préselték be.
Csomagterének űrtartalma 580 liter - az ülések lehajtásával ez akár 1642 literre is bővíthető. Maximális rakodási súlya 761 kilogramm, utánfutó-terhelése pedig 3,5 tonna. A hátsó ülések támlája távkioldással aszimmetrikusan 40:60 arányban lehajtható. Vissza már kézzel kell hajtani az üléseket, nincs minden aranyból.
Alapból is csúcs a felszereltsége a Touaregnek, de az ára is: 16,2855 millió forint. Extrával bőven ellátták a tesztautót, de korántsem vértezték fel mindennel, sőt, a nagyon felszerelt változatok ellátmánya ott kezdődik, ahol itt abbamarad a felsorolás: bixenon fényszórók, elektromos mozgatású csomagtérajtó, 18 hüvelykes kerék négyévszakos abroncsokkal, terepcsomag, iPod-csatlakozó, ülésmemória, navigáció, oldallégzsák hátul is, telefonelőkészítés, parkolóradar elöl és hátul, bőr üléshuzat, elektromosan kioldható vonóhorog. Így felszerelve 20 millió forintba kerül, amiért már Porsche Cayenne-t is kapunk.
Ha ellátogatunk a VW honlapjára, a Caddy Life családi autót a haszonjárművek között találjuk. Nem véletlenül. A Caddy sikeréről lehúzott újabb bőr a Life, amely hosszított kombi, öt-, illetve hétszemélyes változatban és mostantól összkerékhajtással is kapható.
Rövid, néhány napos teszten faggattuk a legnagyobb négyajtós Volkswagent. A drezdai születésű limuzin hosszított változatban sem aratott nagy sikert Németországon kívül. Vajon miért?
Kis turbómotorral és dögös, sportos ruhában kaptuk tesztelésre a hamarosan új generációs váltótársat köszöntő Passatot. Az 1,4-es motor könnyedén teljesíti a vezető igényeit, 90 kilowattjához képest olcsó, fogyasztása azonban erejéhez méretezett.
Ráncfelvarrásnak indult, mégis pofás új autó lett belőle. A 2003 óta 1,13 millió gazdára találó, akár hétszemélyes, felettébb praktikus wolfsburgi egyterű új korszakot kezd. A külső változtatások mellett új, takarékosabb, modernebb motorokat kapott, az extralistája luxus cikkeket is tartalmaz, és javult a variálhatósága is. A szeptemberi bevezetéskor meglepetésárakat ígér az importőr.
A downsizing buli folytatódik, főszerepben az ezerkettes benzines motorral. Nagy feladatot kapott ez a korábbikhoz képest pirinyó erőforrás: dinamikusan és takarékosan kell mozgatnia a kompakt kategória legnagyobb sztárját, a Golfot. Tesztünkből kiderül, mindkét feladatot kipiálta a wolfsburgi népautó.
Az új négyhengeres, 1,2 literes turbófeltöltős motor érett kamaszt faragott a lányos kisfiúból. Nem mondom, hogy izompacsirta lett a VW Polo, ezt a jelzőt meghagyjuk a GTI-nek, de a 105 lóerő bőven elég ahhoz, hogy élvezetes kisautóban töltsük a dolgos mindennapokat.